קולות בלבנון נגד חיזבאללה בעקבות הפיצוץ בנמל ביירות 

פרשנים בלבנון מקשרים בין ארגון חיזבאללה לפיצוץ בנמל ביירות בשיח שייתכן וישפיע על מעמד הארגון במדינה 

Before and After of the damaged area. Captured by WorldView-2 © European Space imaging

אני מניח שעדיין רבים זוכרים את איומו של מזכ"ל חזבאללה, בנאום שנשא בפברואר 2016, שמיכל האמוניה בחיפה הוא בחזקת פצצת הגרעין שלו, שכן פגיעה בו תגרום לפגיעה הדומה לזו של פצצה גרעינית, ותגרום לפגיעה קשה באוכלוסיה הגרה באזור, ולאלפי נפגעים. אכן נצראללה זיהה נקודת תורפה אצלנו בה השתמש כדי לאיים עלינו, וטוב שבעקבות דבריו מיהרו אצלנו הגורמים המוסמכים והרחיקו איום זה מעל העיר חיפה והאזור כולו, על ידי ריקון מיכל האמוניה הנמצא במקום.

הפיצוץ הקשה והעוצמתי (שווה ערך לדרגה 4.5-3.5 בסולם ריכטר, על פי מדידות במקומות שונים באזור) שארע בנמל בירות, ותוצאותיו הקשות, מזכירים במידה רבה את הדברים שאמר נצראללה לפני למעלה מארבע שנים, ולתרחיש שתאר אז. כמו כן, לעובדה שלפי המידע שפורסם עד כה מדובר בפיצוץ שנגרם על ידי כמות גדולה של חומרים כימיים – כ-2,700 טון של אמוניום ניטראט, או אמוניום חנקתי – המשמשים גם לחקלאות ולתעשייה האזרחית, אך גם לייצור חומרי נפץ. מעניין שכבר לפני 4 שנים ידע נצראללה את משמעותו של החומר הזה ואת נזקיו כשל נזקיה של פצצה גרעינית, כפי שהתבטא אז. 

מעבר לפגיעות בבני אדם, שהיקפן הסופי עדיין אינו ידוע, ולנזקים במבנים ובתשתיות, גרם הארוע להשמדת מחסני החיטה של המדינה שנמצאו בקרבת מקום, שבהן אוחסנה כ-85% מכלל החיטה במדינה, דבר שיכול ליצור בעייה באספקת המזון לתושבים בתקופה הקרובה. הארוע הביא כמובן לתגובות שונות בתקשורת בלבנון ובאזור, כולל הצבעה לעבר חזבאללה, כמי שאחראי על מה שקרה, וזאת למרות שגורמים שונים בלבנון מסרו כי עדיין לא ידוע מה גרם לפיצוץ, האם מדובר בתאונה, או בפעולה מכוונת. 

מעניינת תגובת נשיא ארה"ב, דונאלד טראמפ, כשאמר בתדרוך לעיתונאים כי גורמים בכירים בצבא ("גנרלים") "סבורים שזה לא היה סתם פיצוץ בתעשייה, וכי זו הייתה התקפה, כנראה שבאמצעות סוג של פצצה". לא ברור עד כה על מה מתבססים הדברים, ואם לגורמי המודיעין האמריקאים יש מידע על גורם כלשהו העומד מאחורי הארוע. יש להניח שדברים עשויים להחשף בתקופה הקרובה.

יצויין כי בשנת 1947 ארע ארוע דומה במדינת טקסס בארצות הברית, כאשר אניה שנשאה כ-2,200 טון של חומר זה התפוצצה בקרבת הנמל אליו הגיעה, וגרמה לאסון באזור, בו נהרגו למעלה מ-575 אנשים וליותר מ-4,000 פצועים.

בעוד גורמים לבנונים רשמיים מציינים כי יש לחכות לתוצאות חקירת הארוע, כדי לברר את הסיבה לפיצוץ זה, ופרשנים מסויימים טוענים כי חזבאללה אינו מעורב בו, הרי שמתפרסמות ידיעות, שלא ברור מה מידת אמינותן, שהאמוניום החנקתי שהיה מאוחסן במחסן בנמל והתפוצץ, נשלח בזמנו על ידי איראן לארגון חזבאללה. השלטונות עצרו אותו בנמל ואחסנו אותו שם, ולא העבירו אותו לידי חזבאללה, שניסה לשחררו ללא הצלחה. לפי מידע זה ודומה לו, ממשלת לבנון לא נפטרה מחומרים אלה בשל הלחץ שהפעיל עליה חזבאללה, מכיוון שרצה לקבל אותם לחזקתו.

פרשנים אחרים מקשרים בין הארוע לבין חזבאללה, וחלקם אף מסתמך על מידע של גורמי מודיעין אמריקאים שהתייחסו לארוע. לפי מקורות שונים, מרבית הפעולות בנמל היו בשליטה "לא רשמית" של חזבאללה, ובכלל זה פעילות של גורמי פשע מאורגן בתוך הנמל, ולכן ייתכן שהפיצוץ אינו קשור דווקא לפעילות טרור.

אחד הפרשנים מצביע על כך שמדובר בארוע שתוכנן מראש, ובוצע על ידי חזבאללה. הוא מביא ראיות כי זהו מנהגו של הארגון להחזיק אצל פעיליו או במתקניו כמויות גדולות של חומרים, מסוג זה שהיו במחסן שהתפוצץ בנמל בירות, שכאמור היה באחריות הארגון, וזאת לצרכיו המבצעיים.

הוא מצטט דו"ח של משרד הפנים בגרמניה, שפורסם באחד העיתונים, כי "הסיבה הראשונה למניעת פעילות חזבאללה במדינה היא מנהגו לאחסן במוסדות ואצל גורמים שונים של הארגון בגרמניה, כמויות גדולות של אמוניום חנקתי, כולל במבנים של חברת ספנות בדרום גרמניה". חומר זה  "משמש בעיקר לייצור חומרי נפץ, ולכן הוא מהווה איום גדול על ביטחונה של גרמניה." 

עוד קודם לכן, התברר כי חיזבאללה היה מעורב בהברחות ואחסון של חומר זה לצרכיו, כפי שקרה בקפריסין בשנת 2012, שם נעצר אחד מאנשי הארגון, ובמרתף ביתו נתפסו שמונה טונות של אמוניום חנקתי. מקרה דומה קרה גם בכווית בשנת 2015, בה נעצר איש הארגון שברשותו. 1.5 טון מאותו חומר, והדבר חזר על עצמו גם בבוליביה בשנת 2017.

לדברי הפרשן, פעילות חזבאללה בשבועיים האחרונים לחמם את גזרות הגבול עם ישראל בדרום לבנון וחזית הסורית, מצביעה כי קיימת אפשרות שאיראן מחפשת לגרום לארוע בטחוני גדול באזור, בשל הלחץ הרב המופעל עליה בשל המיזם הגרעיני שלה, דבר הבא לידי ביטוי בין השאר בהתקפות סייבר על יעדים בשטחה, ובהצהרות מנהיגים אמריקאים וישראליים כנגדה. 

זאת, בנוסף לתקיפות הישראליות והאמריקאיות על כוחות משמרות המהפכה, חזבאללה ו"הגיוס העממי" בעיראק וסוריה. לדעתו, התפתחויות אלה מצביעות על רצונה של איראן להביא לפיצוץ המצב מחוץ לשטחה. בנוסף, הוא מצביע, כמו גם אחרים, על קשר אפשרי בין ארוע זה, שהתרחש 72 שעות לפני ישיבת בית הדין בלבנון ב-7 בחודש, כדי לפסוק במשפטם של ארבעת אנשי החזבאללה הנאשמים בחיסול ראש הממשלה בעבר, רפיק אל-חרירי ב-2005. כמו גם להאשים את מי שעומד מאחוריהם, ארגון חזבאללה, ולהעלות בכך על השולחן לדיון את סוגיית פירוק הנשק שבידי הארגון.

אין ספק שארוע זה דחף את חזבאללה פעם נוספת אל מרכז הבמה ואל אורות הזרקורים על המתרחש בלבנון בחודשים האחרונים, ועל מעורבותו הפעילה בארועים אחרים באזור בשנים האחרונות. סופר ועיתונאי לבנוני ידוע, פרסם ב-3 באוגוסט, יום לפני הארוע, איגרת חריפה מאוד למנהיג חזבאללה, בה הוא מציג בפניו את מה שקורה לאחרונה בלבנון, ובדבריו כאילו צפה את העומד להתרחש למחרת היום. באיגרת הוא מטיל את כל האשמה על נצראללה ועל מעשיו להשתלט על המדינה בדרכים שונות, כולל אלימות, ולהפוך אותה למדינה לא ראויה, ואת בירתה, ביירות, לעיר שאין בה כלום, ו"לאתר גרוטאות". 

לדבריו, המדינה הפכה לכדור משחק בידיו, ומקום מקלט לטיפוסים שליליים, והוא מסיים וכותב "אני עייף ממך, עייף מאלוהיך ופירושיך." אני מניח שארוע זה על כל מרכיביו, עוד יעמוד על הפרק גם בתקופה הקרובה, ויביא בעקבותיו לגילויים וחשיפות ביחס לסיבותיו, והאם מישהו עומד מאחוריו, ולמה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית