נמלטים, גרסת הטאליבן 

מתקפת טרור חסרת תקדים של ארגון המדינה האיסלמית כנגד בית כלא בג'אללאבד, אפגינסטן. נתן פז, לשעבר בכיר בשב"ס, מנתח את האירוע

Afghan security forces transport detained prisoners who escaped from a jail after insurgents attacked a jail compound in Jalalabad, Afghanistan, August 3, 2020.REUTERS/Parwiz
 

למעלה מ-29 הרוגים ועשרות פצועים במתקפת טרור חסרת תקדים של ארגון המדינה האיסלמית כנגד בית כלא בג'אללאבד במחוז נג'אהר שבמזרח אפגינסטן. במסגרת ההתקפה הקטלנית הצליחו להימלט יותר מ-1000 אסירים מבית הכלא. ההתקפה שארכה למעלה מ-20 שעות וכללה מתקפה מתוזמנת בו זמנית של 8 מחבלים לפחות החלה בפיצוץ מכונית תופת בפאתי שער הכניסה של בית הכלא. דאעש, הסיפור שאינו נגמר.

ההספד היה מוקדם מידי

אפגינסטן, ארץ הטליבאן ידעה כבר קרבות קשים ומתקפות עקובות מדם על מרכזי השלטון. המדינה הידועה בשלטון האימים של הטליבאן נקלעהה בשני העשורים האחרונים למלחמת גרילה של כוחות המערב והמצדדים בשלטון דמוקרטי לבין ניסיונות של הטליבאן, אל-קעידה ודעאש לחזור ולהשליט את שלטון השריעה המוסלמי במדינה. 

הפיצוץ האדיר ביום א' האחרון הרעיד את בית הכלא הגדול בג'אללאבד שבאפגינסטן. יותר מ-1,790 אסירים ועשרות אנשי סגל מצאו את עצמם במהלך תרחיש אימים של מתקפת טרור קטלנית ומתוזמנת של דאעש. בית הכלא מכיל ברובו אנשי טאליבן ולוחמי דאעש. עד כה נתפסו רוב האסירים שברחו אך ממשיך מרדף אחר כ-300 אסירים שהצליחו להימלט. על פי הסברה, ההתקפה נועדה בכדי להביא לשחרורם של לוחמי ומנהיגי המדינה האיסלמית שכלואים בכלא מזה זמן. 

דובר בתי הכלא של המחוז דיווח על יותר מ-1,020 אסירים שנמלטו ונתפסו וכ-430 אסירים שניצלו במהלך המתקפה על ידי רשויות הכלא כמו כן, דווח על 50 אסירים שנפצעו בדרגות פציעה שונות. ניסיונות בריחה ומתקפות כל בתי כלא באפגינסטן אינן דבר חדש. דאעש מנסה מזה תקופה לבצע קאמבק חזרה למרכז הזירה ולתודעה באפגינסאן ובעיראק וזאת לאחר שפרשנים ו"מומחים" כבר הספידו אותו. האמת היא שהארגון חי, קיים ובועט גם בזירה הזו, גם בסיני וגם באזור סוריה וההספד היה ככל הנראה מוקדם מידי.

מפגן ראווה 

התקפת הטרור הנוכחית מסתמנת כאחת ההתקפות המתוזמנות והמאורגנות ביותר עד כה. תזמון מחושב של לפחות שמונה מחבלים, פיצוץ מכונית תופת עם מטען רב עוצמה ומסע הרג של -20 שעות הוא אינו דבר של מה בכך. האירוע מסמל יותר מכל את התעוזה והשדרוג שבהתקפות דעאש ביחס לאירועי עבר. הארגון לומד, מתחקר ומייצר מודיעין מבצעי טקטי יקר ערך שמאפשר לו לייצר הפתעה ולעורר פחד בלב השלטון באפגינסטן. 

כך מנסים ראשי הארגון כיום לחזור למרכז הזירה והתודעה לאחר תקופה ארוכה של תבוסות בשדה הקרב למול כוחות הקואליציה והשלטון המקומי. דאעש הצליח בשנתיים האחרונות לייצר לוחמי מחתרת שמוטמעים בקרב האוכלוסייה ובעצם מקיימים תאי טרור פעילים בקאבול וג'אללאבד ומאתגרים את השילטון המרכזי ואת הקואליציה. ההתקפה הזו באה בתזמון מושלם למול התקפה נוספת על כוחות מצריים בסיני על ידי כוחות דאעש סיני. 

כל אלו נועדו לייצר מפגן ראווה של כוח ומסר למערב ולשלטונות המקומיים שדאעש עודנו חי וקיים. דאעש מחדש את שורות מנהיגיו ואל לנו לזלזל במסר המהדהד שאילו שולחים ברחבי העולם הן לכוחות המערב והן למגויסים פוטנציאלים ברחבי העולם.

ערעור מאמצי השלום עם הטאליבן

ההתקפה של דאעש על בית הכלא מגיעה בנקודת זמן בה השלטונות וכוחות הקואליציה בראשות ארה"ב מנסים להשיג הסכמות עם הטאליבן. במסגרת שלושה ימי הפסקת אש שנקבעו בין הכוחות הניצים נעשה מאמץ להגיע להבנות שיביאו לסיום הלחימה העיקשת במדינה ואולי יבשרו עתיד טוב יותר למדינה. התקווה נגוזה עם ההרשעה של מתקפת הטרור בראשון. 

לאור חומרת האירוע מיהרו דוברי הטאליבן להכחיש כל קשר להתקפה והודיעו כי הם אינם מעורבים בתכנון ובביצוע של המתקפה בבית הכלא כפי שבוצעה על ידי דאעש. לפני ההתקפה הודיעה מחלקת המודיעין במדינה על חיסולו של אחד מבכירי מנהיגי דאעש במדינה, אסאדולה עורכזי. האיש חוסל בסמוך לג'אללאבד ומיוחסים לו תכנון וביצוע של עשרות מעשי טרור ופגיעה באנשי כוחות הביטחון במדינה.

מחוז נג'אהר נחשב לאחד המחוזות החזקים שהיו בשליטת דאעש לאורך השנים האחרונות. בשנתיים האחרונות הצהיר השלטון המרכזי במדינה כי דאעש הובסה וכי אבדה השליטה שלהם במחוז נג'אהר. המציאות מראה אחרת. דאעש הצליח לייצר שליטת צללים ותאי טרור רדומים אשר נטמעו באוכלוסייה ונתונים למרותם של מנהיגי השלטון. כל אשר נדרש היא פקודה לביצוע והביצוע בוא יבוא. המחוז שכבר חווה אירועי דמים קשים קודם להתקפה זו לא מצליח לייצר גדיעה של יכולות הארגון. 

כך היה בפיגוע קשה שהצליח הארגון להוציא ב-12 במאי השנה בו נהרגו 32 בני אדם בהתקפה של מחבל מתאבד בהלוויה של אחד ממפקידי המשטרה במחוז. הטרגדיה האמיתית שבמתקפה הנוכחית היא שטרום המתקפה התקיימה מסיבת עיתונאים והועלו צילומים חגיגיים של סגל הכלא בראשם מפקד הכלא החדש שמונה. האירוע כולו הופץ גם ברשתות החברתיות.

המדינה האיסלמית במתקני שב"ס

האירוע באפגינסטן ממחיש אם כן את יכולתיו של ארגון הטרור הרצחני. מלחמת האזרחים בסוריה והלחימה של הכוחות המצריים בראשותו של הנשיא א-סיסי במצריים יכול שהחלישו את הארגון אך הוא רחוק מלהיעלם. עוד מוקדם מידי לדעת מי שלח את המחבלים שניסו להניח את המטען בגבול סוריה וחוסלו אך יכול שכל הערכות לפיהם האחראי הוא חיזבאללה הן מוקדמות מידי ויתכן ויש מעורבות גם לדאעש. ימים יגידו. 

מה שבטוח שמנהיגי הארגון שמים עין גם על מדינת ישראל ולא יפסיקו מלנסות ולהוציא פיגועים גם בגבולות שלנו. בתוך בתי הכלא הישראלים מצויים גם מחבלי דאעש וראוי שתרחישי הייחוס הללו של תקיפות מתוזמנות על בתי כלא ילמדו גם אצלנו ולא יזלזלו בנושא בטיעון שזה רחוק ולא סביר שיתרחש. 

המאמץ החשוב ביותר חשוב שיהיה במודיעין הן בתוך בתי הכלא באשר לכוונות בריחה ופגיעה בביטחון הכלא והן באיסוף מודיעין האסטרטגי אודות כוונות הארגון בכל נקודה שיימצא.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית