פעילות החזית המאוחדת של סין: מקור לדאגה עבור ישראל והעולם? דעה

מטרת מערך הענק, בראייה סינית, היא לקדם את אינטרסי השלטון ברחבי העולם, אך בראייה מערבית מדובר במנגנון שמטרתו לדכא התנגדות ולערוך מבצעי השפעה. גם בישראל נרשמת נוכחות של החזית, שרצוי לא להתעלם ממנה

יו״ר ה-CPAFFC, לי שיאו-לין, נפגשת עם ראש האופוזיציה (דאז) יצחק הרצוג בישראל, 2014. צילום: KKL/JNF

החזית המאוחדת (United Front) של סין היא מערך המונה מספר רב של ארגונים, אגודות, קרנות ועמותות, שתפקידם לקדם את האינטרסים והנרטיבים המיטיבים עם השלטון הסיני הן בתוך סין והן בתפוצות. 'החזית המאוחדת' הוא מושג בו השתמש מאו דזה-דונג, מנהיגה הראשון של הרפובליקה העממית של סין, במהלך המסע הצפוני (1926-1928), כאשר המפלגה הקומוניסטית נדרשה להתאחד לכדי חזית אחת עם מפלגת הלאום היריבה לטובת מאבק משותף מול האויב היפני.

בעוד שבראייה סינית, מטרת החזית המאוחדת הינה לחזק את קשרי החוץ והכלכלה עם מדינות זרות, בראייה מערבית מדובר במנגנון שמטרתו לדכא התנגדות של גורמים שונים כנגד המפלגה הקומוניסטית וכן לערוך מבצעי השפעה באמצעות רשת של אינדיבידואלים וקבוצות לחץ מחוץ למדינה. מבין ארגוני החזית המאוחדת העיקריים ניתן למנות את מחלקת החזית המאוחדת (UFWD) ואגודת קשרי הידידות של סין עם מדינות זרות (CPAFFC).

מחלקת החזית המאוחדת כפופה לוועדה המרכזית של המפלגה הקומוניסטית הסינית, והיא הגוף הראשי המתאם את כלל פעילות החזית המאוחדת על אדמת סין ומחוצה לה, בעיקר בקרב אזורים בהם שליטתה של המפלגה אינה מוחלטת או לחילופין אינה קיימת כלל. על אף שהמבנה שלה אינו ברור, ההערכה היא כי המחלקה מונה כיום לפחות 12 לשכות העוסקות בפעילויות השפעה בקרב קבוצות שונות בסין, כגון קהילות דתיות ומיעוטים אתניים, וכן בפעילויות השפעה בקרב גולים סינים מעבר לים. ראש המחלקה הוא דמות בכירה בממשל בדרגת שר וכיום נושא בתפקיד יואו צ'ואן.

אגודת קשרי הידידות הוקמה ב-1954, כארגון שתפקידו לקדם קשרים עם מדינות זרות אשר עימן אין לסין יחסים דיפלומטיים. כיום נוטה האגודה להציג עצמה כגוף לא ממשלתי, אולם היא פועלת כחלק ממנגנון מדיניות החוץ הרחב של סין באמצעות דיפלומטיה בין-אישית. כפיפותה הארגונית של האגודה אינה ברורה, וההערכה היא כי היא מדווחת לוועדה המרכזית של המפלגה הקומוניסטית. למרבית בכירי האגודה קריירה קודמת במשרד החוץ או בגופיה השונים של המפלגה הקומוניסטית. כך למשל, יו״ר האגודה הנוכחי, לין סונג-טיאן, שירת בטרם נכנס לתפקידו כשגריר סין בדרום אפריקה. המבנה הארגוני של האגודה מורכב, בין היתר, מארבע מחלקות מרחביות שלהן כפופות אגודות קשרי ידידות מדינתיות. כך למשל, תחת מחלקת קשרי האמריקות והפסיפיק נמצאת אגודת קשרי הידידות סין-ארה"ב, ואילו תחת מחלקת קשרי אפריקה ומערב אסיה נמצאות אגודת קשרי הידידות ישראל-סין ואגודת קשרי הידידות פלסטין-סין.

דו"ח של ה-US-China Economic and Security Review Commission, שפורסם באוגוסט 2018, טען כי ארגוני החזית המאוחדת ביצעו חדירה אגרסיבית וסמויה אל מוסדות האקדמיה בארצות הברית כדי לדכא קולות המתנגדים למדיניותה של בייג'ינג וכדי לגייס לטובתה את האוכלוסייה הסינית הגולה. עוד מאשים הדו"ח את ארגוני החזית המאוחדת בהתערבות בפוליטיקות הפנימיות של אוסטרליה, ניו-זילנד וטאיוואן על ידי סיוע לגורמים פוליטיים שייטיבו עם עמדתה של המפלגה. בין השיטות הנפוצות של ארגוני החזית המאוחדת ניתן למנות מימון של תכנים בכלי תקשורת במדינות היעד לטובת הצגת נרטיבים בהם חפצה המפלגה הקומוניסטית וכן הפעלת רשתות שתדלנים התורמים ומסייעים לקמפיינים של פוליטיקאים אשר להם פוטנציאל לשמש כלוביסטים עבור הממשל בבייג'ינג.

על אף שמרבית פעילותם של ארגוני החזית המאוחדת מתבצעת בתוך סין וכן בקרב מדינות להן אוכלוסייה אתנית סינית משמעותית, נוכחותם של ארגונים אלו נרשמה גם בישראל. בינואר 2014 ביקרה יושבת ראש ה-CPAFFC דאז, לי שיאו-לין, בטקס נטיעת עצים של ארגון קק"ל ואף נפגשה בירושלים עם יושב ראש האופוזיציה דאז, יצחק הרצוג. בשנת 2016 פורסם כי ה-CPAFFC הייתה מעורבת בקידום הסכם של התעשייה האווירית עם חברת Lingyun הסינית להקמת מרכז תחזוקה, שיפוץ ותיקונים בפרובינציית חוביי.

לאחרונה מתקרבת מדינת ישראל לנקודת הכרעה בה תידרש לבחור בין ההשקעות הסיניות ליחסים עם הממשל האמריקאי. האחרון מפעיל לחץ על גורמים בישראל במטרה להגביל את יחסיה עם סין בטענה כי מעורבות גורמים סיניים בישראל עלולה להשפיע על אינטרסים ביטחוניים וכן לפגוע בקשריה של ישראל עם ארצות הברית.

אפשר שכמהלך נגדי הוקם באפריל 2018 איגוד החברות הסיניות בישראל (CEAI) במעמד השגריר הסיני. האיגוד מורכב ממספר חברות סיניות הפועלות בישראל ומטרתו המוצהרת היא "לפעול לקידום ופיתוח היחסים הכלכליים והמסחריים בין חבריו לבין ארגונים ומוסדות הממשלה בישראל". בפועל, סביר שהאיגוד ינהל צד נגדי במערכה המתנהלת נגד נוכחותם הגוברת של חברות סיניות בישראל בכלל ובתחום התשתיות בפרט, וישמש כקבוצת לחץ עבור קידום האינטרסים הכלכליים של סין בישראל.

על אף שנוכחותם של ארגוני חזית מאוחדת בישראל אינה רחבה, מוטב כי הרשויות הרלוונטיות במדינת ישראל תיקחנה לתשומת לבן את אסטרטגיית החזית המאוחדת של סין, מטרותיה ושיטות הפעולה שלה ותגבשנה מענה הולם, וזאת מבלי לפגוע ללא צורך ובפומבי בסין, שותפת סחר חשובה של ישראל.

הדי שגב הינו מלגאי קרן גלייזר במכון למחקרי ביטחון לאומי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית