סרביה רוכשת מסין טילי קרקע-אוויר ורחפנים חמושים

סין השקיעה עד כה מיליארדי דולרים בסרביה, אותה היא רואה כחלק מתכניתה הגדולה One Belt One Road. סרביה, המקווה להצטרף לאיחוד האירופי, הכריזה כבר בשנת 2000 על מדיניות של נייטרליות

שר החוץ הסיני, וואנג יי, במהלך מסיבת עיתונאים בבייג׳ינג עם עמיתו הסרבי, איוויצה דאצ׳יץ׳, פברואר. צילום: Roman Pilipey/Pool via REUTERS

סרביה רכשה בסין טילי קרקע-אוויר לטווח בינוני מונחי מכ"ם מתקדמים, עסקה המהווה עדות נוספת להעמקת הקשרים הביטחוניים בין בלגרד לבייג'ין.

בדוח השנתי של התעשייה הצבאית הממלכתית הסרבית, שהוגש לסוכנות הממשלתית לרישום עסקים, נאמר כי מדובר ברכש מערכות טילי הגנה FK-3. התעשייה הצבאית דיווחה כי ביצעה 163 עסקאות עם 31 מדינות בסכום כולל של 620 מיליון דולר בשנת 2019. העסקאות כוללות רחפנים חמושים וטילי FK3 מסין, וכן מודרניזציה של מטוסי קרב מיג 29 ורכש רחפנים.

על פי סוכנות הידיעות רויטרס, בייג׳ינג רואה בסרביה חלק מהתכנית הסינית הגדולה, One Belt One Road, שאחת ממטרותיה העיקריות היא יצירת קשרי מסחר עם חברות סיניות. סין השקיעה עד כה מיליארדי יורו בסרביה, בעיקר בהלוואות, בתכניות אנרגיה ובתשתיות. ביוני האחרון רכש ממנה חיל האוויר הסרבי שש מערכות רחפנים מדגם CH92A, רחפנים חמושים בטילים מונחי לייזר.

סרביה מקווה להצטרף לאיחוד האירופי וכבר בשנת 200 הכריזה על מדיניות של נייטרליות. היא הצטרפה לתכנית 'שיתוף למען השלום' של נאט"ו, אם כי איננה חברה בארגון ההגנה הצפון אטלנטי.  צבאה מתבסס כיום על ציוד סובייטי לשעבר, ובשנים האחרונות רכשה בלגרד מטוסי מיג 29, טילים, מסוקים, טנקים ונגמ"שים, הכול תוצרת רוסיה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית