אחרי אבו דאבי: הכור הטורקי בפתח

אנקרה מודאגת מהפעלת הכור באבו דאבי ועתידה להאיץ את בניית הכור שלה בדרום טורקיה בסמוך לעיר הנמל מרסין. פרשנות

אחרי אבו דאבי: הכור הטורקי בפתח

צילום מסך: copernix.io

בשבת האחרונה החלה איחוד האמירויות בהפעלה מבצעית של היחידה הראשונה בכור הגרעיני לייצור חשמל. הכור הגרעיני העונה לשם 'ברקה' נבנה על ידי חברת החשמל של קוריאה (KEPCO), ולפי מקורות אמירתיים מטרתו היא לספק כרבע מצריכת החשמל של המדינה המפרצית. בצעד חשוב זה הפכה איחוד האמירויות למדינה הערבית הראשונה בעולם המפעילה כור גרעיני. 

בעוד שמדינות אזוריות כמו בחריין, מצרים ומזכ"ל המועצה לשיתוף פעולה של מדינות המפרץ  הכוויתי נאייף אל חג'רף מיהרו לברך את איחוד האמירויות על המהלך ההיסטורי, היו גם מי שהביעו דאגה מן ההתפתחות, הכוונה היא בעיקר לטורקיה, יריבתה האיזורית של איחוד האמירויות.

העוינות והיריבות האיזורית בין אנקרה לאיחוד האמירויות הולכת ומתעצמת מיום ליום. הביטוי ליריבות הזו מתבטאת כמעט בכל זירה באיזור, אם בסוריה, בלוב, במצרים, בסוגיה הפלסטינית, בתימן, סודאן או תוניסיה. הטורקים טוענים כי איחוד האמירויות בוחשת גם בענייניה הפנימיים של טורקיה, תומכת במחתרת הכורדית ובתנועתו של פתחוללה גולן העומד מאחורי ניסיון ההפיכה הכושל של יולי 2016.

עד כמה אנקרה מודאגת מהפעלת הכור של האמירתים אפשר להבין מקריאת העיתונים המזוהים עם הנשיא ארדואן. במאמר מערכת שפורסם למחרת היום ההיסטורי תיאר העיתון 'ייני שאפאק' את תחילת פעולתו של הכור הגרעיני כ''צעד קריטי אשר יהווה איום על ביטחון האיזור כולו''. 'ייני שאפאק' הנמצא בבעלות משפחת חתנו של ארדואן, תיאר במאמר את שליט האמירויות מוחמד בן זייד בתור מי ש''נשלט על ידי תל אביב'', והזהיר מפני האפשרות שבה תחזיק איחוד האמירויות ''בטכנולוגיה קריטית כמו נשק גרעיני". 

עיתון נוסף המזוהה עם ארדואן, 'סטאר', סיקר גם הוא במאמר את ההתפתחות. 'סטאר' כינה את איחוד האמירויות כ'תומכת טרור' וציין כי המתקן צפוי להעשיר אוראניום ''הנחשב למרכיב הקריטי ביותר בייצורה של פצצת אטום''. 

צריך לציין שגם טורקיה אינה קופאת על השמרים. טורקיה אמנם חתומה מאז שנת 1969 על האמנה למניעת הפצה של טכנולוגיה גרעינית וב - 1982 היא אף אשררה אותה מחדש. היא גם התנגדה באופן מסורתי להתגרענות המזרח התיכון וניסתה לקרוא לפירוזו של האיזור מנשק זה, אולם, בשנים האחרונות החלו להשמע 'מנגינות' אחרות מכיוונו של הנשיא ארדואן והמעגל הקרוב אליו.

במהלך הכינוס האחרון של העצרת הכללית של האו"ם שהתקיים בספטמבר 2019 , הביע ארדואן ביקורת חריפה כנגד הסדר העולמי הקיים, ובמיוחד כנגד המועדון האקסלוסיבי של חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון של הארגון, אשר הודות לעובדת היותן מדינות גרעיניות זוכות לכח בלתי פרופורציונלי בקביעת סדר היום של העולם. לשיטתו של ארדואן "את אחזקתו של נשק גרעיני יש לאסור על כולם, או להתיר את אחזקתו לכולם". 

בנושא זה, ארדואן לא רק מדבר, אלא גם עושה. במאי 2010 חתמו טורקיה ורוסיה על הסכם לבניית כור גרעיני. את הכור שעונה לשם 'אקקויו' (Akkuyu) תבנה ותפעיל חברת 'רוסטום' הרוסית. בנייתו של 'אקקויו' הממוקם בדרום טורקיה בסמוך לעיר הנמל מרסין, נמצאת כבר בשלבים מתקדמים ובחודש יוני האחרון החלה בניית היחידה השנייה של הכור. התכנון של הטורקים הוא שבשנת 2023 תופעל היחידה הראשונה של הכור. 

יש להניח שההתפתחות האחרונה הקשורה באיחוד האמירויות תשמש זרז נוסף להביא לסיום הפרויקט ולהפעלתו של הכור הטורקי בזמן הקצר ביותר. 

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות