קורס קצינים דיגיטלי

בבה"ד 1 משתמשים בטלפונים ניידים להנגשת תכני הלימוד במהלך קורס קצינים. שם הפרויקט: "לצאת מהאפור"

דובר צה"ל

לפרוייקט קוראים "לצאת מהאפור", רמז לצבע האפור של המבנים בבית הספר לקצינים בה"ד 1 בדרום הארץ. הרעיון: קורס הקצינים כולו בכף ידך, בתוך הטלפון הנייד שלך. התרגילים, האימונים, השיעורים, ההדרכות בכיתה ובשדה, הכל באפליקציה בנייד של הצוערים מרגע בואם לבה"ד 1, עד צאתם מהבסיס כקצינים. גם בהמשך דרכם בצבא ובמילואים.

בין אפליקציה לסימולציה

הפרוייקט, קורס קצינים דיגיטלי, הינו משהו בין אפליקציה לסימולציה ושילוב של שניהם. ארבעה מחזורי קורס קצינים כבר עברו את החווייה בהצלחה, בעתיד עתיד הפרוייקט להקיף את כל גדודי הבה"ד, ובעתיד הרחוק יותר אולי בבתי ספר צבאיים נוספים. ראשוני המשתמשים היו צוערי גדוד ארז במגמת נחשון בבה"ד 1, קורס קציני מטה, בו צוערים וצוערות ממגוון חילות כמו חיל האוויר, זרוע הים, אמ"ן, אכ"א ועוד. 

את מג"ד ארז, סא"ל יוסי קורן ניתן לכנות הפרוייקטור של קורס הקצינים הדיגיטלי, מי שהנהיג את המהפכה הדיגיטלית בבית הספר לקצינים. יוסי קורן (43) עומד לסיים את שירותו בצה"ל בתום 25 שנות שירות, מהן תשע שנים בבה"ד 1 בתפקידי מג"ד ורמ"ד. בשיחה עם ישראל דפנס פיו מלא שבחים לחומר האנושי שמגיע לקורס קצינים. "צעירים מעולים ברמה גבוהה. מלח הארץ, הם יהיו השורה הראשונה של מפקדים בצבא, וכמובן שהם עתירי מחשב וסלולר", אומר קורן. 

"בתוקף תפקידי שמתי לי למטרה לחתור ולשאוף לשני ערכי יסוד - איכות המפקדים וחדשנות. מכאן נגזר הרעיון לטרנספורמציה דיגיטלית, בניית אפליקציות להכשרה דיגיטלית בבה"ד 1, הנגשת המידע, התכנים, מערכי השיעור, התרגילים למיניהם לתוך הנייד של הצוער. בה"ד 1 בכף היד, כולל הליכי קבלת החלטות, תכנוניים ופיקוד על אנשים, כל שנדרש מקצין".  

עוד לפני שהצוערים מגיעים לתחומי הבה"ד, מתכנס סגל המדריכים ובראשם המג"ד קורן. הם לומדים את רשימת הצוערים ומכניסים את כולם, אחד-אחד, לתוך המערכת על פי מספר תעודת הזהות. כל צוער מקבל קוד כניסה אישי למערכת, וכאשר יתיישב בכיתת הלימוד בשיעור הראשון, החומר כבר יהיה בסלולרי שלו. סא"ל קורן מדגיש כי באפליקציה נכללים חומרים עד דרגת שמור. אין בה חומרים מסווגים, ואחד הצוערים במחלקה נבחר לשמש כאחראי ביטחון מידע, והוא יקפיד שחומר מסווג לא יכנס לאפליקציה. 

חדרי בריחה

לרשות הגדוד שני חדרי בריחה (ESCAPE ROOMS) שבהם מתרגלים הצוערים הכל. שיטות הגנה והתקפה, תפקידי הקצין בעתות מלחמה, עקרונות פיקוד, התנהגות הקצין בחיי יומיום של היחידה שעליה יפקד. "המדריכים מכניסים את האפליקציה אבל בכל מחזור הצוערים עושים את מרבית העבודה. הם מצלמים סרטונים קצרים המסכמים את נושאי ההדרכה והאימון, החל מניווט בשדה וכלה בפרק 'הורה'", מסביר קורן. "בימינו מרבים הורים להתקשר למפקדים. אנו מדריכים את הקצין הצעיר איך לדבר עם ההורה, כיצד בונים את הקשר בין החייל ביחידה לבין ההורה המודאג". 

בנושאי לימוד כמו תרגילים בשדה וניווטים הופכים את האפליקציה לסימולציה. מצלמים תרגיל שלם. הצוער יכול לראות ולהתכונן לפני צאתו לשדה, ללמוד לקחים ולברר טעויות בתחקיר שאחרי התרגיל בשדה. הכל בטלפון הנייד. "יש לנו  בבה"ד 1 סיסמה נאה", אומר קורן. "'עושים את הדבר הנכון נכון'. זה רלוונטי לחדשנות שהנהגנו בגדוד, וארבעה מחזורים כבר עברו את הקורס בשיטה הדיגיטלית החדשה. 

"חשוב להדגיש שהאפליקציה והשימוש בה במהלך הקרס מותאמים לכל צוער, כמעט אישית. יש התאמות למי שיהיה קצין בזרוע הים או בחיל האוויר או ביחידה באמ"ן. בסגל הגדוד יש נציגים של כל החילות והזרועות והם יודעים לבצע את ההתאמות לצוערים. יש התאמה לקצין שיפקד על חיילים ולקצין שיימלא תפקיד לא פיקודי. האפליקציה מותאמת להכנה לבחינות בקורס. יש שלוש רמות קושי, והצוער יכול לתרגל את נושאי הבחינה עם מחשב בכיתה.

"מגיע יום ששי בבוקר והצוערים עומדים בתור לאוטובוס שיסיע אותם לחופשת שבת. ברגע האחרון אנו מכניסים להם לאפליקציה בנייד תרחיש של אירוע כלשהו. שיוכלו להתכונן בבית, גם בחופשה, ויבואו מוכנים עם תשובות ודרכי תגובה ביום ראשון בבוקר. כל מערכי השיעור בקורס מצויים בנייד, מתומצתים לחמש דקות כל מערך שעור. אם הצוער הפסיד שעור בכיתה מסיבה כלשהי, הוא יכול ללמוד את החומר בנייד. הצוער לומד באפליקציה איך מנהלים מטווח ואחרי כן מתרגל על רטוב. 

300 סימולציות

"הדיגיטציה חלה גם על ערכים. לצה"ל יש רשימת ערכים, כך גם לבה"ד 1. זה ממד חשוב בהכשרת הקצין, ומעמידים את הצוער בפני דילמות ערכיות וכיצד יגיב עליהן. כיצד יגיב הקצין ויפעל כאשר נוצרת דילמה בין ערך כמו רעות לבין ערך המשמעת. אני רוצה שאת השגיאות והטעויות יעשה הצוער בבה"ד 1 ולא ביחידה שבה יהיה קצין ומפקד, או בשטח. במסגרת הקורס ניתן לתקן שגיאות וטעויות, ללמוד לקחים וליישם".

ארבעה מחזורי הקורס שחוו את העידן הדיגיטלי והאפליקטיבי עמדו בו בהצלחה, התגובות חיוביות, וכבר מכניסים פיצ'רים חדשים. המג"ד מספר שהפלטפורמה הוצגה בפני הרמטכ"ל ומפקד זרוע היבשה, ומקווים שתונהג במקומות נוספים בצה"ל, בבסיסי הדרכה, בקורסים ובהשתלמויות חייליות. כיום יש במערכת 300 סימולציות שונות ו-50 מערכי שיעור ותרגילים. הצוער יכול לקחת עמו את החומר להמשך דרכו כמפקד וגם בשנות המילואים. 

בימים אלו מבוצע שלב נוסף בפלטפורמה. אפליקציית קליק, שפירושה העברת שיטות למידה בבית הספר לקצינים לכף היד בטלפון הנייד. אפליקציית קליק 'יושבת' על שרתים של מייקרוסופט ויש שת"פ עם חברת התוכנה. הרעיון הוא למזג את שתי האפליקציות – שילוב של 'לצאת מהאפור' עם אפליקציית קליק לפלטפורמת לימוד והדרכה אחודה. 

"הכשרתי בבה"ד 1 מאות קצינים וקצינות. ברור לי שצעירי הדור שלנו רוצים 'הכל מהר ועכשיו', וגישה כזו מתאימה למגמות הדיגיטציה, האפליקציה והסימולציה בקורס קצינים בעידן הנוכחי. ליבת משמעות הקצונה והפיקוד היא קבלת החלטות, והחדשנות שהנהגנו בגדוד ארז בבה"ד 1 מתאימה להטמעת עקרונות אלו", מסכם קורן. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית