אלו הם חמשת הכטמ"מים המובילים בשימוש צה"ל

מהגדולים ביותר ועד הקטנים, נושאים מטע"די מצלמות ומיטב הציוד האלקטרו-אופטי כחול-לבן - דן ארקין בוחר את חמשת הכטמ"מים המובילים של צה"ל

חמישה כלי טיס בלתי מאויישים, כטמ"מים, מהגדולים ביותר ועד הקטנים, נושאים מטע"די מצלמות ומיטב הציוד האלקטרו-אופטי כחול-לבן. כלי טיס הצופים אל פני המערכה מגבוה, מקרוב ומרחוק, ביום ובלילה, ברגיעה, במב"מ ובמלחמה, העיניים העיליות של המדינה ושל צה"ל. רואים, צופים, מצלמים, משדרים-משגרים את התמונות לתחנות קרקע. יש ביניהם שמתאבדים על המטרה ומשמידים אותה.  

החימושים המשוטטים מביאים לידי ביטוי את עקרון הקטלניות. משוגרים מהקרקע, משוטטים מעל הזירה ומחפשים מטרות. איתרו וזיהו – 'יורדים על המטרה' וראש הנפץ משמיד. חברת UVISION AIR מפתחת ומשווקת בארץ ובחו"ל משפחה בת מגוון חימושים משוטטים  HERO. החל בקטנים הטקטיים HERO  20 ו-30, הנישאים על ידי לוחם, וכלה בחימושים אסטרטגיים HERO 900 ו-1250 ארוכי-טווח. 

ה'איתן', כלי הטיס הבלתי מאוייש הגדול ביותר של צה"ל ואחד הגדולים בעולם. תעשיה אווירית, משפחת HERON. כטמ"מ לגובה רב ושהייה ממושכת באוויר (MALE), מוטת כנפיים כמו של בואינג B-737, נושא מגוון מטע"די מודיעין ונתונים. מיוצר גם עבור חיל האוויר הגרמני. ממריא אוטומטית, מיועד לאיסוף מודיעין כללי, סימון מטרות לתקיפה על ידי כלי טייס אחר, צילום מטרות ופני קרקע ושטח. 

הרמס 900,  אלביט מערכות/חץ הכסף. מתחרה בגודלו בכלי הקודם. משימות תצפית וסיור לדרגי חטיבה ויותר. יכול לשאת במטע"ד תקשורת לוויינית ומערכת המראה ונחיתה אוטומטיות. שלוש שעות באוויר. מטע"ד עם ציוד אלקטרו-אופטי לצילום יום ולילה, מטע"ד מכ"ם, מציין לייזר, מערכת לשימות מודיעין אותות SIGINT. טס בישראל, שוויץ, איסלנד, מקסיקו, ברזיל, קולומביה ואזרבייג'אן על פי פרסומים זרים. 

הרמס 450 'זיק'. אלביט מערכות/חץ הכסף. כטמ"מ לסיור ותצפית, ולדברי מקורות זרים גם לתקיפה. 'זיק' הוא כלי טיס כחול וגם ירוק-שחור, מופעל על ידי חיל האוויר וחיל התותחנים, מיועד לדרגי אוגדה וגיס ויודע גם לסייע במלחמה בטרור. אחד הכטמ"מים הנפוצים ביותר בצה"ל ופעיל בכל חזיתות הלחימה. טייסות זיק בחה"א ובתותחנים צברו כמות עצומה של שעות טיסה על ידי המפעילים והמפעילות ה'כחולים' וה'ירוקים'.  

רוכ"ש, כלי הטיס הבלתי אויישים הקטנים של התותחנים - 'רוכב שמים'. SKYLARK לדגמיו, ויש דגם לסיור ימי. הכטמ"מ שמשגר/ת לוחם/ת אחד/ת בשדה, בכל תנאי ושטח וחברו קורא את הנתונים על צג קטן. העיניים הקדמיות של המפקד בשטח, בשדה הקרב. רוכ"ש רואה מעבר לפינה, מעבר לגבעה, מאחורי ההר ובהמשך הרחוב. יחידת לוחמים תצא לסיור ברחובה של עיר עויינת, בדרך ליעד אויב או לחיפוש אחר מבוקשי טרור כשרוכ"ש משוטט מעליה ויודע לספר למפקד מה בדיוק קורה בהמשך הדרך. 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית