תרגיל הנביא מוחמד 14 של משמרות המהפכה האיראניות

במהלך התרגיל נורו טילי פאתח-110 ממשגרים מוטמנים באדמה. איראן כלבנון 

השבוע הסתיים התרגיל הימי השנתי של חיל הים של משמרות המהפכה. התרגיל השנתי, "הנביא מוחמד", המתקיים מזה כ- 14 שנים, מתקיים לרוב במהלך חודש פברואר/מרץ. השנה נדחה התרגיל לאור אילוצי הקורונה. 

במהלך השנים התקיימו מרבית התרגילים באזור המפרץ הפרסי ומצרי הורמוז. השנה הוחלט באיראן לקיים את התרגיל בקרבת נמלי הים של איחוד האמירויות וקטאר, לא רחוק מנמלי הבית הקבועים של הצי האמריקאי והצי הצרפתי באזור, כאשר המתיחות הצבאית והמדינית במפרץ הפרסי בין איראן וארצות הברית גאתה בחודשים האחרונים.

חיל הים של משמרות המהפכה תרגל באזור תקיפה משולבת של כלי שיט, הנבנה במיוחד עבור תרגיל, ונראה דומה בצורתו לנושאת מטוסים אמריקאית מדגם נימיץ' (נושאות מטוסים אמריקאיות אלו פועלות באזור המפרץ הפרסי באופן קבוע ושגרתי). התקיפה המשולבת כללה תקיפת נחיל בהשתתפות עשרות כלי שיט מהירים, מכיוונים שונים, וירי של אמצעי לחימה שונים, כולל טילי ים מדגמים שונים, רקטות וטורפדו. 

במקביל בוצע ירי מהחוף האיראני של טילים בליסטיים נגד כלי שיט דגם חליג' פארס (טילים בליסטיים לטווח 300 ק"מ מדגם פאתח-100 שראש הביות, מערכת הניווט והטייס האוטומטי שלהם הוסבו לפגיעה במטרות ימיות). טילים אלו שוגרו במהלך התרגיל מעמדות שיגור מוטמנות באדמה. 

שיגור רקטות וטילים ממשגרים מוטמנים באדמה אינו דבר חדש באיראן (וגם לא בחיזבאללה), אך זוהי הפעם הראשונה בה מוצג ירי כזה של טילים מדגמי חליג' פארס או פאתח-110 (עד כה הוצג ירי טילים מדגמים אלו מרכבי שיגור, הנושאים שלושה טילים).

לאחר שיגור הטילים ובעוד דגם נושאת המטוסים עולה בלהבות, התקרבו אליו מסוקים ימיים נושאי טילים. המסוקים שיגרו טילי ים מדגם נור ורקטות. לאחר ירי המסוקים בוצע תרגיל כוחות הקומנדו של משמרות המהפכה, במסגרתו בוצעה השתלטות על דגם כלי השיט האמריקאי על ידי הורדת הכוחות ממסוקי סער. 

תפיסת לחימה שהוצגה בתרגיל מייצגת את תפיסת הלחימה האסימטרית של משמרות המהפכה, לתקיפת כלי שיט. תפיסה זו מתבססת על תקיפה רב-ממדית ומכיוונים שונים מתוך כוונה להרוות את מערכות הגנה של כלי השיט. 

התקיפה מתבצעת באמצעות עשרות כלי שיט מהירים, הנושאים אמצעי לחימה שונים, כולל דגמים שונים של טילי ים-ים, רקטות וטורפדו, המבצעים ירי מתוזמן ובו זמני לעבר המטרה. במקביל לתקיפה על ידי כלי השיט המהירים מתבצע גם ירי טילי חוף-ים מתוזמן מהחוף וירי טילים מכלי שיט מאויישים ולא-מאויישים.

כך מתקבל אפקט של תקיפה מהאוויר, מהים (מתחת ומעל לפני המים) ומהחוף – מולו, המאפשר על פי התפיסה האיראנית, להכניע את שכבות ההגנה של כלי השיט האמריקאיים. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית