נדרשת תמיכת בנק ישראל במעבר לתקן EMV

קמעונאים אשר אימצו את הטכנולוגיה העידו על ירידה חדה של כ-76% בזיופים והונאות אשראי. מאמר דעה של ברק מלניק, מנכ"ל Visa בישראל

ברק מלניק. צילום: עמית פייז 

העיתונות הכלכלית מסקרת בהרחבה את התמורות החדשות ומגמת השוק המקומי לעבור ל- EMV ולתשלומים ללא מגע. אימוץ טכנולוגיית EMV על-ידי בנק ישראל היא צעד חשוב והוא כבר בתהליך יישום לקראת הפעימה הראשונה  בנובמבר 2020.

הצד המנפיק כבר מוכן- כל חברות כרטיסי האשראי כבר מנפיקות כרטיסי EMV עם יכולות contactless (תשלום ללא מגע), והן אינן היחידות. ארנקים דיגיטליים בינלאומיים ו-xPays גם הם הביעו רצון ונכונות להיכנס לשוק הישראלי כאשר התשתית תושלם. לחברות הללו תהיה היכולת להציע שירותים מתקדמים וטכנולוגיות חדשניות עתידיות בעזרת תשתית EMV נרחבת.

המצב בשנים האחרונות היה דומה לדילמת הביצה והתרנגולת. סוחרים היו מרוויחים מהמעבר ל-EMV ותשלום ללא מגע אם הדבר היה אפשרי, אך עם זאת, אף בית מסחר גדול או רשת קמעונאית בולטת לא רצתה להיות הראשונה לעשות הסבה לטכנולוגיה. מסיבה זו, בנק ישראל לקח על עצמו את המנדט להתניע את התהליך. כמעט כל שוק אשר אימץ את טכנולוגיית ה-EMV הונע מיישום מנדט שכזה לפיו כל השחקנים מתקדמים בצוותא עם  תאריך יעד ברור.

אף אחד מהקמעונאים ובתי המסחר הגדולים (אפילו אלה שכבר מוכנים מבחינה טכנולוגית ומבחינת המכשור בנקודות המכירה) אינו רוצה לקחת את מלוא האחריות לחנך את השוק לבד ולהסתכן בכך שהוא עלול לאבד נתח למתחרים שלא הצטרפו עדיין. לפיכך יש צורך  שכל השחקנים יבצעו את ההסבה לטכנולוגיה החדשה באותו הזמן, בעודם מגובים בקמפיין רוחבי כלל-תעשייתי אשר כולל את בנק ישראל, החברות המנפיקות, הרשתות הקמעונאיות בתי המסחר ועוד.  

ארה"ב עברה לאחרונה להשתמש בטכנולוגיית EMV, ובכך הצטרפה לאירופה ולחלקים נרחבים מיבשת אסיה. קמעונאים אשר אימצו את הטכנולוגיה שם העידו על ירידה חדה של כ-76% בזיופים והונאות אשראי מאז שתעשיית התשלומים החלה את המעבר לטכנולוגיית ה-EMV. 

למרות העובדה כי במדינת ישראל רמת ההונאות היא קטנה באופן יחסי, ישנם מספר סקטורים שנותרו פגיעים והחשיפה שלהם להונאות גבוהה מהממוצע. לסקטורים הללו, מעבר השוק ככללותו ל-EMV הוא קריטי, אך עם זאת, לא מצופה מהם לחנך את כל השוק בעצמם.

עדויות אשר מגיעות משווקים שהוסבו ל-EMV מעידות על כך שהצרכנים מאמצים מהר את תהליך השימוש בקוד האישי הסודי בן ארבע הספרות, מה שמסיר את אחד החששות הראשיות של בתי המסחר, והופך את המעבר למהיר. העובדה כי הישראלים משתמשים בקוד האישי בן הארבע ספרות בכספומטים כבר שנים רבות מלמדת אותנו שהצרכנים משתמשים בקוד הסודי שלהם על בסיס קבוע. אם כבר מדברים על מזומן, בעוד שכסף מזומן נפוץ מאוד בישראל, טכנולוגיית EMV תורמת לאימוץ משמעותי של תשלומים דיגיטליים ומורידה את היקף הכלכלה השחורה - הישג נוסף לכלכלה הישראלית.

Visa חברה לחברת Verifone לאחרונה בשדרוג מאות מסופוני תשלום בבתי עסק קטנים ובינוניים לטכנולוגיית EMV. החברה פועלת רבות בתעשייה על-מנת להמשיך לקדם את טכנולוגיות התשלומים ללא מגע ו-EMV דרך מחקרים, חינוך בעלי העניין בשווקים וגם דרך השקת קמפיינים המוכוונים לעסקים קטנים ובינוניים עם שותפיה בתעשייה. Visa משוכנעת כי התועלת  המיידית כמו גם רחוקת הטווח לעולם התשלומים תהיה חיובית ומשמעותית.

מאת ברק מלניק, מנכ"ל Visa בישראל. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית