סכר הרנסנס: ״הבנה משמעותית״ בין אתיופיה, סודן ומצרים

ההסכמות הושגו לאחר סבב שיחות בין שלוש המדינות בניסיון להגיע להסכמה על בניית סכר הענק

צילום לוויין של אזור הסכר  Maxar Technologies via REUTERS 

ראש הממשלה האתיופי, אביי אחמד, הצהיר בשבוע שעבר כי אתיופיה, מצרים וסודן הגיעו ל״הבנה משותפת משמעותית הסוללת את הדרך להסכם פורץ דרך״ בנוגע לפרויקט סכר הרנסנס של אתיופיה הנבנה על הנילוס הכחול – כך על פי סוכנות הידיעות איי.פי. בניית הסכר, בעלות של כ-4.6 מיליארד דולרים, הובילה למתיחות אזורית ולחששות מפני עימות צבאי בין המדינות.

תמונות לוויין מעודכנות מראות כי מפלס המים במאגר שמאחורי הסכר הגיע לגובה הרב ביותר בארבע השנים האחרונות. גורמים אתיופיים רשמיים מסרו מוקדם יותר כי מקור העלייה בגשמים העזים שפקדו את המדינה בשבועות האחרונים, וכי המדינה תתחיל למלא את המאגר גם ללא הסכם, שכן העונה הגשומה מציפה את הנילוס הכחול. בהצהרה האחרונה, לעומת זאת, ציין אחמד כי מנהיגי שלוש המדינות הסכימו לנהל דיונים טכניים נוספים על המילוי ולהתקדם משם להסכם כולל.

באתיופיה אומרים כי פרויקט הסכר עצום המימדים מספק הזדמנות נדירה להוציא מיליוני אנשים מעוני. אך מצרים, השוכנת במורד זרם הנילוס והתלויה בו לאספקת מים עבור 100 מיליון תושביה, טוענת כי הסכר מהווה עבורה איום קיומי. כדי לקבל את הסכמתה של סודן, שסמוך לגבולה נבנה הסכר, התחייבה אתיופיה בעבר להעביר אליה חלק מהחשמל שייוצר במקום.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית