לוקהיד מרטין תספק טילי הלפייר למשרד ההגנה האמריקני

טילים אלה המשוגרים ממגוון רחב של פלטפורמות, ידועים בכך ששימשו לצורך חיסולים ממוקדים מהאוויר 

״פרדטור״ אמריקני חמוש בטילי הלפייר    REUTERS/U.S. Air Force/Airman 1st Class Jeffrey Hall/Handout

משרד ההגנה האמריקאי הודיע השבוע על תוספת לחוזה לרכישת טילי אוויר-קרקע הלפייר (Hellfire) מתוצרת לוקהיד מרטין בשווי של כ-703 מיליון דולרים. התאריך המשוער לסיום חוזה זה הינו ה-30 בספטמבר 2023.

משפחת טילי הלפייר כוללת שלוש וריאציות של ראש נפץ כדי לפגוע במגוון רחב של מטרות: טיל נ"ט (HEAT), או AGM-114K, המסוגל לפגוע בכל האיומים המשוריינים הידועים והמשוערים; טיל ה-AGM-114M, בעל ראש מתפצל שמיועד לפגוע ביעדים "רכים" כמו ספינות, בניינים, בונקרים וכלי רכב משוריינים קלים; וטיל AGM-114N, טיל בעל חימוש תרמובארי, הפוגע במחנות, מערות וחיילי אויב המצויים בהם עם נזק משני/היקפי מינימלי.

טיל אוויר-קרקע של הלפייר משוגר ממגוון רחב של פלטפורמות, כולל מסוקי אפאצ'י של צבא ארה"ב (AH-64A ו-AH-64D), מסוקי קוברה של חיל הנחתים של ארה"ב (AH-1W ו-AH-1Z), מסוקי תקיפה אפאצ'י (AH MK1) בריטים, מסוקי סיור חמוש סיהוק של חיל הים האמריקני (SH-70B), מסוקי תצפית של הצבא האמריקני מדגם Kiowa Warrior וכטב״מי ״פרדטור״ של חיל האוויר האמריקני.

אתר Army Recognition מזכיר מספר אירועים בהם שימוש טיל ההלפייר לצורך חיסולים ממוקדים מהאוויר של טרוריסטים ידועים כדוגמת אחמד יאסין (מנהיג חמאס) בשנת 2004 על ידי חיל האוויר הישראלי, אנואר אל-עוולאקי (איש דת אסלאמי יליד אמריקה ומנהיג אל קעידה בחצי האי ערב) בתימן בשנת 2011, אבו יחיא אל-ליבי בפקיסטן בשנת 2012, מוכתר עלי זובייר (המכונה גם אחמד עבדי גודאן, מנהיג אל-שבאב) בסומליה בשנת 2014, ומוחמד אמוואזי (המוציא להורג הידוע של דאע"ש, יליד בריטניה המוכר גם בשם 'ג'יהאדי ג'ון') בסוריה בשנת 2015.

האתר גם מציין כי בטיל הלפייר נעשה לפעמים שימוש כטיל אוויר-אוויר. השימוש הראשון בו בדרך זו התרחש ב-24 במאי 2001, לאחר שכלי טיס אזרחי מדגם ססנה 152 נכנס למרחב האווירי הישראלי מלבנון עם כוונות לא ידועות, וסירב לענות או להיענות לאזהרות חוזרות ונשנות לפנות חזרה. מסוק אפאצ'י של חיל האוויר הישראלי ירה לעבר הססנה והפיל אותו. שימוש נוסף בטיל כטיל אוויר-אוויר התרחש ב-10 בפברואר 2018, לאחר שכטב"מ איראני חדר למרחב האווירי הישראלי מסוריה. מסוק אפאצ'י AH-64 של חיל האוויר הישראלי שיגר לעברו טיל והרס אותו לחלוטין.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית