פרופסור אמריקאי מואשם בשימוש בכספי מחקר אמריקאיים לסיוע לסין

הפרופסור האמריקאי ממוצא סיני, Zheng Songguo, בן 57, עסק במחקר ביולוגי באוניברסיטת אוהיו

bigstock

לפני כחודשיים נעצר פרופסור אמריקאי באשמה שעשה שימוש אסור בלמעלה מארבעה מיליון דולר של מענק מחקר שקיבל מהממשל האמריקאי. הפרופסור האמריקאי השתמש בכספי המענק האמריקאיים, שהתקבלו מרשות הבריאות הלאומי (National Institutes of Health – NIH) לטובת מחקר ביולוגי עבור סין. 

המחקר של הפרופסור בוצע במסווה עבור ה- NIH, אך הלכה למעשה הועבר לסין ובוצע בהנחייתם המלאה. חקירת ה- FBI העלתה שמקרה זה של שימוש אסור בכספי המחקר האמריקאיים על ידי הפרופסור הסיני אינו הראשון, והוא נהג לעשות כך מספר שנים באמצעות מענקי מחקר גדולים נוספים. הפרופסור האמריקאי ממוצא סיני, Zheng Songguo, בן 57, עסק במחקר ביולוגי באוניברסיטת אוהיו מינואר 2019. 

מ- 2000 ועד 2019 עסק הפרופסור במחקר ביולוגי באוניברסיטאות דרום קליפורניה ובאוניברסיטת פנסילבניה. במקביל למחקר שביצע בארצות הברית בוצע מחקר על ידו באוניברסיטת Sun Yat-Sen שבמחוז Guangdong שבסין, בה היה חבר סגל המחקר, והיא אשר מימנה את הגעתו לארצות הברית ותמכה בו בהיותו שם. 

לאחר תפיסתו של הפרופסור על ידי הרשויות בארה"ב הוסר שמו מאתר האוניברסיטה הסינית, שם החל את הקריירה שלו ב- 2008. הפרופסור האמריקאי נעצר באלסקה, ככל הנראה בדרכו לסין. בתיקו של הפרופסור נמצאו שלושה טלפונים סלולריים, שני מחשבים ניידים, ומספר רב של התקני זיכרון נייד.

מקרה זה אינו הראשון בשורה של גילויים אודות ריגול סיני ביולוגי בארצות הברית, ובמהלך החודשים האחרונים פורסמו מקרים נוספים בהם חשפו הרשויות האמריקאיות רשתות ריגול סיניות, שעסקו במחקר ביולוגי לטובת סין באוניברסיטאות אמריקאיות. כך למשל פרסמנו על מעצר פרופסור מאוניברסיטת הרוואד יחד עם שני קצינים מצבא סין באפריל 2020, וביוני על מעצרו של אזרח סיני נוסף, אשר העביר מידע ביולוגי רגיש לסין. 

בתוך כך פורסם על ידנו במהלך מאי על מציאת גופתו של חוקר ממוצא סיני, שככל הנראה הצליח לפענח את דפוסי התפשטות נגיף הקורונה. החוקר הסיני נמצא ירוי ברכבו בארצות הברית.
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית