על הפרק: מטוס כפיר NG NEXT GENERATION

בתעשייה אווירית רוצים לשלב במטוס הכפיר טכנוולוגיות דור 4, 4.5 ו-5. בחברה מסבירים כי מדובר במטוס זול לתחזוקה המשמש מדינות שלא יכולות להרשות לעצמן מטוסים יקרים

מנהל חטיבת תעופה יוסי מלמד. צילום: תעשייה אווירית

בתעשיה האווירית ציינו השבוע 60 שנה למסירת מטוס האימון וההדרכה פוגה לחיל האוויר. דורות של טייסי החיל הכירו היטב את הפוגה, שנהפכה לצוקית, במסגרת קורס טיס בבית ספר לטיסה בחצרים.

בחטיבת התעופה מותחים קו ישיר ממטוס הפוגה תוצרת תע"א לאורך שורה של פרוייקטים לאומיים בתעופה: בשנות ה-60 מטוס פוגה, בשנות ה-70 מטוסי ערבה ופוגה. בשנות ה-80 מטוס הלביא. בשנות ה-90 שדרוג מטוסי אפ-16, וכיום – השבחת מטוסי כפיר. המטוס שנמכר לכמה חילות אוויר בעולם, מוטמעות בו טכנולוגיות של מטוסי קרב חדשים וכבר מתכננים את כפיר NG NEXT GENERATION הדור הבא. 

"אלפי שעות טיסה" 

בהנגאר כפיר בתעשיה האווירית ניצב מטוס כפיר אחד צבוע שחור, שיימסר בבוא היום ללקוח בחו"ל. לידו ניצבת פיסת היסטוריה -  מטוס לביא דו-מושבי, אחד מאלו שחרף סגירת הפרוייקט המשיכו לטוס כמדגימי טכנולוגיות (TD). כפיר הוא מטוס קרב שתחילתו מיראז' 5 צרפתי והחל משנות ה-70 הוא יוצר בתעשיה האווירית. יותר מ-200 כפירים באו לאוויר העולם, טסו בטייסות חיל האוויר, השתתפו במלחמת ששת הימים, עד שהחיל קלט מטוסים חדישים יותר. 

אבל הכפיר חי וקיים  - מעבר לים.  יוסי מלמד, סמנכ"ל תע"א ומנהל חטיבת התעופה, מוליך אותנו לאורכו של הנגאר כפיר, בו ניצבים בשורות גופי כפירים ישנים של חיל האוויר ומטוס כפיר אחד מוכן למסירה. "בנינו מטוס חזק וקשוח", אומר מלמד, "בעל שולי חוזק והתעייפות משמעותיים. המטוס לא חווה סדקים משמעותיים בגוף אחרי הרבה מאוד שעות טיסה. הגוף יכול עוד לטוס עוד אלפי שעות".

יוסי מלמד אומר כי כפיר הוא המטוס הראשון שבתע"א "עשו לו ניתוח לב פתוח": המנוע הצרפתי המקורי הוחלף במנוע אמריקני של ג'נרל אלקטריק. כפירים טסים היום בחילות האוויר של אקואדור, קולומביה, סרי לנקה, ארה"ב "ובעוד מדינה אחת עלומת שם", ויש הזמנות. 

בארה"ב הם טסים בצי ובחיל הנחתים, וממלאים תפקיד של בימוי ודימוי אויב. "למטוס שתחילתו לפני עשרות שנים יש יכולות מהירות וגובה מדהימות, הוא יכול לשאת המון ציוד, זה מטוס אידאלי לדימוי אויב ולניסוי פודים שונים, משדרים וקולטים. תחזוקה פשוטה. כפיר הוא מטוס שאתה שם שמן, מים דלק, מתניע ונוסע". 

תע"א החלה לעסוק בהשבחת מטוסים בעיקר אחרי סגירת פרוייקט הלביא, וכמה מהחידושים שמתקינים היום בכפירים ליצוא מקורם בלביא ז"ל. בהשבחה היו כמה שלבים: תחילה החליפו קופסאות, אחרי כן התפתחה השבחת של מכלולים שלמים. בונים קוקפיט שלם למטוס.

מלמד מפרט את האלקטרוניקה והאוויוניקה המתקדמות שמטמיעים במטוסי הכפיר המושבחים: חדשנות של המאה ה-21 במטוסים משנות ה-70.  "מציעים את הכפירים למדינות שאינן העשירות ביותר בעולם. בחלק ממטוסיהן אין מכשירי מכ"ם. יצרנו לכפיר יכולות קישוריות – יכולת העברת נתונים ממטוס למטוס באמצעות הרשת", אומר מלמד. "מבנה מטוסים שיוצא למשימה. בחלק מהמטוסים יש מכ"ם ובחלק אין. המידע מועבר אוטומטית ממטוס המכ"ם למטוס חסר המכ"ם, כך שלטייסו יש תמונת קרב מלאה למרות שאין לו מכ"ם, הוא רואה את תמונת הקרב כמו האחרים ויכול לקבל החלטות. 

"האוויוניקה של הכפיר המושבח היא בת דור 4.5, למטוס יש תשע תחנות נשיאת חימוש. בנינו מטוסים בארכיטקטורה פתוחה, כך שניתן להרכיב עליו כל סוג חימוש לפי רצון הלקוח. יתכן שבעתיד יצויידו הכפירים במנועים חדשים ובמכשירי מכ"ם חדישים PHASE ARRAY. אנו שואפים להגיע להשבחה של דור 5". 

תחזוקה זולה

אשר למחיר,  מסבירים בתע"א כי מחיר כפיר פחות ממחצית מחירו של אפ-16. לדוגמה: מחיר שעת טיסה באפ-15 הוא 25 אלף דולר. שעת טיסה באפ-16 כ15 אלף דולר. בכפיר – 8,000 דולר לשעה בלבד. המטוס רב-משימתי לתקיפות אוויר, ים ויבשה. 

מטוסי כפיר של חיל האוויר של קולומביה השתתפו פעמיים בתמרון האווירי האמריקני הגדול RED FLAG. הם טסו מקולומביה לבסיס צבאי ליד לאס וגאס, ביצעו בדרך תדלוק אווירי ממטוס תדלוק תוצרת התע"א, ניצחו בקרב אוויר, וזכו בתחרות הקרויה בפי הקולומביאנים משוגעי הכדורגל "מונדיאל המטוסים".

עבור הפיתוחים המיוחדים בהשבחת הכפירים והשבחות עתידיות נבנה בתע"א אולם סימולטורים מיוחד. "אנו עוסקים בשילוש הקדוש --  תקשורת, מחשוב ואביוניקה", אומר רן קריסי, ראש מנהל הנדסה אביונית ותעופה, "בהשבחות אנו מחליפים את הנשמה של מטוס הקרב, את המחשוב, החיישנים והאביוניקה. הברזל והמנוע נשארים, והלקוח מקבל מטוס קרב מתקדם ועדכני במחיר זול. 

"לוח מכשירים אנלוגי הופך לדיגיטלי. הטייס יכול לראות איומים ומטוסים 'ידידים' שלידו, כשהוא עם או בלי מכ"ם. באמצעות הרשת אפשרי שת"פ בין מטוסים או בין שני להקים, כאשר מטוס אחד במבנה יכול לסייע לשני, להיות לו עיניים ואוזניים. פיתחנו לטייס חלון מכ"ם ואפשרות שימוש במוד אוויר-אוויר אוויר-קרקע, הוא רואה נעילה עליו. 

"קוקפיט מתקדם כזה אידאלי לאימון וירטואלי לפרח טיס. משגרים לו מהקרקע מטרות, מסמלצים לו זירת תקיפה ואיומים, הוא משחרר חימוש ומקבל מיד חיווי אם פגע או החטיא. העתיד הוא פיתוח מסך מסתגל שיתאים את עצמו למשימה של הטייס". 

קשר רציף של פיתוח בין הפוגה לבין הלביא והכפיר רואה גם אחד מוותיקי התע"א, ארנון אורן, איש חטיבת התעופה, שבקריירה הארוכה שלו היה אחראי לתחזוקת מטוסי פוגה בבית הספר לטיסה, כאיש חיל האוויר וכאזרח, איש התע"א: "בכל שלבי הפיתוח, הייצור וההשבחה של מטוסים בתע"א ראיתי שפע של יכולות הנדסיות באווירה חלוצית, בזכות מחוייבות, מקצועיות והרבה ביחד. 

"הפוגה התחילה את דרכה כפוגה מז'יסטר צרפתי וסיימה את דרכה כעבור עשרות שנים פוריות כפוגה וצוקית. זה היה מטוס בעל ביצועי ארובטיקה מצויינים, נוח להטסה ובטוח מאוד. לפעמים ביצענו בביה"ס לטיסה עשרות ואף יותר ממאה גיחות ביום. בששת הימים לחמו טייסי פוגה בסיני ובירושלים. ייצרנו בתע"א עשרות פוגות".

בטקס הפרידה ממטוסי הפוגה אמר מפקד בית הספר לטיסה כי הפוגות ביצעו 295 אלף שעות טיסה והכשירו 2,000 טייסים ונווטים. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית