עשרים שנה ליציאה מלבנון: הנשיא סייר בגבול הצפון

"יש לוחמים שהמערכה לא תמה עבורם. להם אומר: אתם לא לבד, אנחנו איתכם", כך אמר נשיא המדינהֿ ריבלין במהלך הסיור. הוא קרא לממשלת לבנון ולכוחות יוניפי״ל לקחת אחריות למניעת ערעור השקט במרחב

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, במהלך סיור בגבול הצפון. צילום: קובי גדעון/לע״מ

בחלוף 20 שנה ליציאה מלבנון, סייר נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין בגבול הצפון ביום ה׳ האחרון. את הנשיא ליווה בביקורו מפקד עוצבת הגליל תת-אלוף שלומי בינדר.

הנשיא פתח את הביקור בחמ"ל מחנה בירנית ושוחח עם התצפיתניות המוצבות במקום. "השקט הירוק של המרחב הזה עשוי להטעות, בתוך רגעים הנוף הפורח הזה עלול להתלקח," אמר הנשיא לחיילות ושיבח את עבודתן. עוד אמר הנשיא למפקדים: "אנחנו יודעים היטב שחיזבאללה וגרורותיו, איראן וגרורותיה, ינסו בכל הזדמנות לערער את ביטחוננו. השמירה על הגבול הנפיץ הזה דורשת מכם פעולות גלויות וסמויות, ובעיקר – אחריות, שיקול דעת, דבקות במשימה וחתירה להכרעה״.

לאחר מכן נפגש הנשיא לשיחה עם מפקדי עבר ששירתו במגוון תפקידים בגזרה הצפונית בשנות השהייה ברצועת הביטחון. את השיח הוביל תת-אלוף (מיל') ארז לב-רן, והשתתפו בו אלוף (מיל') יצחק גרשון, תא״ל (מיל') אילן הררי ותא״ל (מיל') שמוליק זכאי, שאמר כי "מה שאני זוכר מלבנון, זה בעיקר את הכישלונות. אין יום באופן אישי שלא צצה לי מול העיניים דמותו של לוחם או חבר שנהרג ואני חושב מה יכולתי לעשות אחרת. מה שאני לקחתי מלבנון זה את תחושת האחריות כלוחם וכמפקד. ארז גרשטיין ז"ל ואני היינו מאוד אגרסיביים בביטוים שלנו כלפי היציאה מלבנון. תמיד עדיף לדבר בנימוס ועל זה אני מתנצל, אבל התפקיד של הצבא הוא להגן על האזרחים ולא הפוך. החיילים הם לא ילדים, הם לוחמים. התפקיד שלהם הוא להילחם, ואם צריך להקריב את חייהם כדי שהאזרחים במדינה יחיו בביטחון״.

במהלך המפגש שוחחו המשתתפים על השינויים וההתפתחויות שנוצרו עם השהיה בדרום לבנון, וחלקו סיפורים אישיים על התקופה שעיצבה אותם כלוחמים וכמפקדים. "אתם חוויתם על בשרכם את הגזרה המורכבת הזאת. אתם, המילואימניקים הוותיקים, מכירים היטב גם את הימים שאחרי המלחמה. אתם יודעים שמלחמת לבנון לא באמת הסתיימה. היא המשיכה גם למערכה מתמשכת נוספת, לא פחות כואבת״, אמר הנשיא. ״הייתה זו מערכה שהגנה על שגרת החיים ביישובי הצפון, אך גבתה מאתנו מחירים כבדים והשפיעה עמוקות על החברה הישראלית. אין ספק שזו הייתה מערכה לכל דבר ועניין״.

הנשיא ציין כי הוא מגבה את החלטת הרמטכ"ל להקמת ועדה שתבחן מתן אות ייעודי ללוחמים במערכה זו. "עד היום יש לוחמים שהמערכה לא תמה עבורם. הלומי הקרב נמצאים במאבק יום-יומי בפצע שמסרב להגליד. הם חוזרים יום-יום לשדה הקרב, לקולות ולמראות. אני רוצה לומר להם – אתם לא לבד. אנחנו איתכם״.

לאחר מכן קיים הנשיא תצפית לעבר לבנון וקיבל סקירה מפי מפקד האוגדה על המשימות והאתגרים העומדים בפני המשרתים בגזרה. הסיור המשיך במוצב דוב"ב, שם הנשיא פגש את התצפיתניות והחיילים מהיחידות השונות המוצבים בגזרה, ושמע מהם על התעסוקה השוטפת.

בדבריו שיבח הנשיא את עשייתם היומיומית של החיילות והחיילים ואמר: "בזמן שמדינת ישראל נלחמת בחזית הקורונה, אנחנו יודעים שיש לנו על מי לסמוך שיחזיק את החזית הצפונית. יש על מי לסמוך – ויש במי להתגאות". הנשיא אמר עוד: "איננו רואים את העם בלבנון כאויב. אבל ארגון חיזבאללה שולח זרועות לכל תחומי החיים בלבנון. על ממשלת לבנון, וכוח יוניפי"ל המסייע לה, לקחת אחריות על מניעת כל ניסיון לחציית הגבול וערעור השקט במרחב".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית