"האדיר יפתח את הדרך למטוסי F-15 ו-F-16"

"טייס במטוס אדיר חייב בהחלטות מהירות ומכריעות מול המון נתונים ומידע. המטוס הזה חודר למקומות מורכבים", ראיון מיוחד עם סגן מפקד טייסת 116, הטייסת השנייה של מטוסי החמקן בנבטים

דובר צה"ל

מטוס אדיר F-35 בחיל האוויר אינו מחליף את מטוסי F-15  ו-F-16, סופה ורעם. הוא מעצים את חיל האוויר בכך שהוא פותח דרך למטוסי הקרב האחרים. האדיר הוא חוד החנית של החיל מכיוון שהוא מטוס הקרב שבזירת הלחימה יפתח את הדרך לשאר המטוסים.

הגדרה זו של התפקיד שממלאים מטוסי החמקן בחיל האוויר הישראלי אנו שומעים מפיו של רס"ן מ., סמ"ט א' של טייסת 116, היא הטייסת השנייה של מטוסי אדיר בבסיס נבטים שבדרום, אחות צעירה לטייסת אדיר הראשונה 140, וכיום גם שכנה.

החל מחודש ינואר השנה החלה טייסת 116 לקלוט מטוסי F-35 שהגיעו בטיסה מארה"ב, מבית היוצר של לוקהיד מרטין. טייסת 116 כבר טסה, ותוך זמן מה, בתום עוד שלבי הכנות, הכשרות, אימונים והתאמות, היא תוכרז כטייסת בעלת כשירות מבצעית. רס"ן מ. הוא אחד האחראים לביצוע ההכנות לכשירות המבצעית, וזה נעשה בתנאי קורונה.

בראיון מיוחד לישראל דפנס שאלנו את רס"ן מ.: איך מקימים טייסת מטוסי אדיר?

"קודם כל אנו עוסקים באנשים. בוחרים את המתאימים ביותר, ומדובר בחיילים צעירים וצעירות בני/בנות 18, בטכנאים, בפקידות מבצעים, וכמובן בלוחמים, צוות אוויר, הטייסים. צריך לבחור את בעלי התפקידים, להכשיר, ולבנות רוח יחידה, הנשענת על ההיסטוריה של הטייסת הזאת 116. "

אמל"ח: "אלו המטוסים. קולטים מטוסים בטייסת וצריך לטפל בהם כדי שיהיו מוכנים לכל משימה. "

תשתיות: "בונים תשתיות מיוחדות לטייסת הזאת, המבנים שונים מאשר בטייסות אחרות, דירי המטוסים שונים אף הם. מכינים רחבות חנייה. המבנים של הטייסת ייחודיים כדי שיתאימו ללחימה בעידן הזה, כך החמ"ל, שהוא לב הטייסת. המבנים הם כולם בתקנים אמריקניים, צריך לדאוג לאבטחת מטוסי החמקן, שהם נכס אסטרטגי, להכין את תשתיות הטייסת לעידן הסייבר וגם לאירועים שיצריכו ספיגה והמשך רציפות תפקודית." 

גם המבנה הארגוני של טייסת אדיר שונה מטייסות אחרות. יש תפקידים חדשים שקשורים להדרכה בסימולטורים של הטייסים ושל הטכנאים, ויש בטייסת F-35 גורמי ביטחון ואבטחה ייחודיים. בכל טייסת בחיל האוויר מקובל שיש מפקד ושני סמ"טים, א' ו-ב'. בטייסות 140 ו-116 יש שלושה סמ"טים. יש סמ"ט שאחראי על ניצול הפלטפורמה, הטמעת מערכות המטוס, תכנון משימה, ניצול יכולות היתוך המידע שמצויות בתוך המטוס ושת"פ עם מטוסים ועם גורמים רבים אחרים בחיל ובצה"ל. 

רס"ן מ. מה תפקידיך כסמ"ט א' בטייסת 116?

"אני אחראי לגף הטיסה הבנוי מכמה מכלולים: מבצעים, חמ"ל, מכלול תכנון משימות, נתיבי טיסה, דלק, מערכות המטוס, ביטחון, הגנות סייבר, הדרכת לוחמים ואחריות לפיתוח תורת הלחימה, התו"ל של הטייסת. כל זה חייב להתבצע תוך סינרגיה מלאה עם בעלי התפקידים האחרים".

מ. הוא ותיק טייסות F-16  ו-F-15I  רעם (7 שנים), סמ"ט ב' בטייסת F-15 וסמ"ט ב' בטייסת ההקמה הראשונה של אדיר, 140. חיפאי, נשוי ואב לילדה בת חודשיים, מתגורר בשיכון המשפחות בנבטים. בעל תואר שני ביזמות וחדשנות, מנהל עסקים.

איך בוחרים טייסים לאדיר. מה התכונות הנדרשות לטייס מטוס חמקן?

"ברור שמחפשים את הטייסים הטובים ביותר. אבל יש ייחודיות: אנו מחפשים טייס בעל יכולת MULTI TASKING ברמה גבוהה ביותר. יכולת לבצע הרבה תפקידים בעת ובעונה אחת, ובזמן קצר, חלוקת קשב מהירה ומיוחדת. המטוס הזה מזרים המון מידע, שפע של DATA, הטייס עצמאי באוויר, זה מטוס חד-מושבי. אנו מחפשים קצין שיודע ורוצה לרדת להרבה פרטים, עד הבורג האחרון של המטוס. מטוסי  אדיר עדיין נמצאים בתהליך של פיתוח, ולכן נדרשת מהטייסים יכולת תחקיר, למידה ושאיפה לשיפור המטוס. 

"טייס במטוס אדיר חייב בהחלטות מהירות ומכריעות מול המון נתונים ומידע. המטוס הזה חודר למקומות מורכבים, ולכן צריך לקבל החלטות בזמן המתאים. המחשב מסייע בהיתוך המידע, אבל בפועל הטייס הוא שחייב לקבל את ההחלטות. עוד אנו מבקשים מהטייסים בטייסת ערכים בסיסיים ורוח, נכונות להגן על המדינה, טייסים שיבינו היטב בשביל מה הם קמים בבוקר."

במטוס חד-מושבי הטייס ממריא בו בפעם הראשונה לבדו, ללא מדריך?

"נכון, אבל אנו מרבים להשתמש בסימולטורים של הטייסים ושל אנשי גף אחזקה. טכנאי בטייסת מקבל הכשרה מלאה במאמן, וכשהוא ניגש למטוס בפעם הראשונה, הכל מוכר לו. כך גם הטייס. מאמן האדיר הוא ברמה גבוהה מאוד, מאפשר אימון בזירה מבצעית ואנו מתאמנים בכל הזירות האפשריות שבהן נילחם. הסימולטור מעולה, אבל עלי להדגיש כי יש חשיבות עצומה לטיסה באוויר. התחושות, הלחצים, הפיסיולוגיה, ההרגשה בקוקפיט,  לכל אלו אין תחליף קרקעי. "

הטסת מטוס אדיר בהשוואה להטסת רעם וסופה

"התחושה הפיסית איננה שונה בתכלית שהרי נוסחת העילוי של כלי טיס לא השתנתה.  בסך הכל זה מטוס שמאוד נוח להטיס אותו, אם כי הוא מורכב. בטיסה באדיר כל העולם על כף ידך. התחושה שאתה יכול לחדור לשטח בלי שיגלו אותך היא בלתי נתפסת, אם כי עליך להיות מוכן לכך שהכל יתהפך עליך תוך שניות. את תכונת החמקנות של האדיר אפשר לתרגל בסימולטור ובאוויר."

בקרוב יגיע לארץ מטוס ניסוי  F-35. מה תפקידו?

"ישראל שואפת לעצמאות בתפעול מטוסי החמקן. לכן טייסת מנ"ט (מרכז ניסויי טיסה) תקלוט את מטוס הניסוי ותתאים את האדיר לחיל האוויר הישראלי ולזירת המזרח התיכון. לא בכדי המטוס מוגדר F-35 I, כלומר דגם מיוחד לישראל. המערכות תוצרת התעשיות הביטחוניות יסייעו להתממשקות המטוס הזה עם החיל כולו, מבחינת המערכות, החימושים, היכולות המבצעיות, וכך תגדל הנכסיות של האדיר. במעבר הזה יש למטוס הניסוי תרומה חשובה. "

מה התפקידים העיקריים של מערך מטוסי האדיר ומה הנישה של החמקן במערך המטוסים של החיל?

"המטוס הזה נבנה להשגת יכולת לייצר עליונות אווירית  באוויר ובקרקע. החמקן צריך לחדור למקומות אליהם לא יגיעו מטוסים אחרים, וזו משמעות העליונות האווירית. ברור שהמטוס מסוגל גם להשמיד מטרות קרקע, טילים ואיומים אחרים". 

מדינת ישראל הזמינה 50 מטוסי F-35. מקורות זרים מדווחים כי עד כה קלט חיל האוויר 27 מטוסים בשתי הטייסות 140 ו-116. עד שנת 2025 צפוי שינחתו כאן 50 המטוסים.

שאלנו את רס"ן מ.: היית ממליץ לרכוש טייסת אדיר שלישית?

"מול האתגרים של המדינה ושל צה"ל וחיל האוויר יהיה טוב אם תהיה טייסת שלישית. אדיר מעצים את החיל, אך איננו מחליף את מטוסי הקרב האחרים. האדיר יפתח את הדרך למטוסי F-15  ו-F-16 ולכן הוא חוד החנית. "

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית