המאבק בין פייסבוק לNSO מגיע לבירת ספרד

 על פי פרסומים בחו"ל, טכנולוגיה של NSO שימשה את ממשלת ספרד לעקוב אחרי פוליטקאי קטלוני. החברה בתגובה: "הטענות חסרות תשתית ראייתית" 
 

שוב שמה של NSO הישראלית משתרבב לפרשה פוליטית - הפעם בספרד. על פי עובד לשעבר בחברה, החברה מכרה את טכנולוגיית סוס הפגסוס לספרד בשנת 2015. החברה אינה מאשרת למי מכרה, אך טוענת: "כפי שאמרנו פעמים רבות בעבר, תוכנת NSO מופעלת בהתאם למדיניות הממשל ואך ורק על ידי סוכנויות ממשלתיות המורשות להילחם בטרור ופשע חמור ולהגן על ביטחון הציבור. בשל מגבלות הסודיות, איננו יכולים לאשר או להכחיש אילו רשויות משתמשות בטכנולוגיה שלנו."

עוד מוסיפים בNSO כי ״רק השבוע דחה בית הדין המחוזי בתל אביב את עתירתם של פעילי זכויות אדם שהוגשה בחסות אמנסטי וקבע כי לא הוצגו כל ראיות להאשמת השווא של שימוש לא ראוי שנעשה בטכנולוגיה של חברת NSO. גם במקרה הזה, מדובר בהכפשות חוזרות ונשנות שמעלה סיטיזן לאב פעם אחר פעם שאינן מבוססות על כל תשתית ראייתית ומונעת ממניעים זרים. 

"יחד עם זאת, כחברה המובילה בתחומה, NSO פעלה באופן תקדימי וייחודי לאימוץ העקרונות המנחים של האו״ם לעסקים וזכויות אדם ואנו פועלים על פיהם כדי לוודא שימוש ראוי במוצרינו. חברת NSO תמשיך לפעול לפיתוח טכנולוגיה שביכולתה לסייע למדינות להציל חיים, להלחם בטרור ובפשיעה חמורה״.

מחקירה של הGuardian ו- El País, עולה כי יו"ר הפרלמנט הקטלוני, רוג'ר טורנט ולפחות שני ח"כים עצמאיים אחרים, נפלו קורבן לריגול פוליטי בשנה שעברה. הקשר בין NSO למקרה מתבסס על התביעה של פייסבוק נגד החברה בארה"ב. על פי התביעה, תוכנת הריגול ניצלה פגיעות קודמת בתוכנת WhatsApp שהייתה מאפשרת למפעיל גישה פוטנציאלית לכל מה שנמצא בטלפון הנייד של היעד - כולל אימיילים, הודעות טקסט ותמונות. "הסוס יכול להפוך את הטלפון למכשיר האזנה", טוענים בפרסום. 

"טורנט, שהוזהר על ידי חוקרים העובדים עם WhatsApp, אמר כי נראה כי ש"המדינה הספרדית" עומדת מאחורי ההתקפה לכאורה נגד הטלפון שלו, וכי הוא מאמין שהיא ככל הנראה התרחשה ללא שום סמכות שיפוטית." 

בינתיים, ראש ממשלת ספרד מכחיש שימוש בטכנולוגיה של NSO.