מלחמה באנטישמיות תמורת מיסים: מדינת ישראל ופייסבוק בדרך לדיל

פייסבוק ומשרד התקשורת לקראת סגירת עסקה הכוללת הסדרת תשלומי מיסים, שולחן עגול לטיפול באנטישמיות ועזרה לעסקים קטנים. ברשות המיסים שומרים על שתיקה

בתום פגישה בין שר התקשורת יועז הנדל לבין מנכ"לית פייסבוק ישראל עדי סופר תאני סיכמו הצדדים על מספר עקרונות בשיתוף הפעולה. סיוע לעסקים קטנים בקורונה - סיוע בטרנספורמציה דיגיטלית, בדגש על עצמאיים ועסקים שבסכנת קריסה לאור המצב. פרוייקט שקודם בשיתוף פעולה עם בית הנשיא ומשרד התקשורת מברך על המהלך ויירתם לסייע. 

עוד סוכם כי יוקם שולחן עגול בנושא מאבק באנטישמיות באינטרנט עם נציגי משרדי ממשלה, חברות הייטק ורשתות חברתיות נוספות. פייסבוק עדכנה שבעניין תשלום מיסים, מעבר למה שמשלמת כחוק, החלה לעבור בכל העולם למודל של מיסוי מקומי. עוד סוכם כי בכל הנוגע לשוק הפרסום והתוכן תערך פגישה נוספת בתקווה להביא בשורה לציבור בנושא.

"ההשקעה של פייסבוק וחברות בינלאומיות נוספות בישראל היא חשובה, ויש לעודד את ההשקעה ולהסיר חסמים. מצד שני, על מדינת ישראל לשמור על האינטרסים שלה ושל תושביה בכל הקשור לתוכן אנטישמי, תשלום מיסים בישראל, וסיוע לקהילה. בתקופה כזו נדרשים מנועי צמיחה ויצירת משרות. חברות התקשורת וההזנק ישראליות וזרות שפועלות בישראל הן חלק מכך", אמר שר התקשורת חה"כ יועז הנדל. 

עדי סופר תאני, מנכלית פייסבוק ישראל: ״אני מודה לשר התקשורת על הפגישה החשובה שבה שוחחנו על המשימה של פייסבוק בישראל, על העבודה שלנו עם עסקים קטנים ובינוניים שתסייע להם לצמוח בתקופה בה המשק משתקם, ועל נושאים נוספים שעל הפרק. שיח פתוח עם קובעי מדיניות ושמירה על שקיפות חשובים לכל הצדדים ואנו מברכים על כך״.

על פי דיווח ממאי האחרון של אתר ניוז-1, פייסבוק מסרבת לשלם מיסים למדינת ישראל בטוענה כי העסקאות של ישראלים נעשות מול פייבסוק אירלנד. ובאירלנד, משלמים מס חברות פחות מזה בישראל על הרווחים. "פייסבוק דוחה את דרישת רשות המיסים, המבקשת עתה לחייבה לפי "שיטה חדשה", היינו: 10%-8% ממחזור המכירות", כותבים בדיווח. 

ההחלטה של פייסבוק בנושא המיסים ככל הנראה קשורה להחלטת האיחוד האירופאי לחייב כל פלטפורמה דיגיטלית להקים חברה מקומית בארץ הפעילות על מנת לשלם מיסי חברות לפי החקיקה המקומית. עד היום, חברות כמו פייסבוק, אפל ואמזון, נקטו בתכנון מס אגרסיבי. החברה הקימה חברה באירלנד, זכתה למיסוי חברות אפסי (כאחוז אחד לעומת 23 אחוזים בישראל), ניתבה את כל הרווחים לאירלנד, ולא שילמה עליהם מיסים בישראל. בצורה כזו פעלה פייסבוק, ככל הנראה, גם בישראל.

לכן, גם אם בעתיד (2021 ואילך) פייסבוק תשלם מס לפי חקיקה ישראלית, על תשלומי עבר היא לא תוותר. בעיקר כאשר אפל זכתה בימים האחרונים בתביעה דומה באירופה. בדיון שהתקיים בלוקסמבורג, החליטו השופטים כי אפל לא צריכה לשלם מיסים רטרואקטיבית. במקרה של אפל מדובר על כ-14 מיליארדי דולרים. 

מהלך נוסף שפייסבוק יכולה לעשות בעתיד הוא להעביר את הפעילות שלה בישראל לפריפריה ולהנות מהתיקון לחוק עידוד השקעות הון. בצורה כזו, פייסבוק תוכל לשמר בישראל רמת מיסוי של פחות מעשרה אחוזים. 

פניתי לרשות המיסים להבין כמה מיסים שילמה פייסבוק בחמש השנים האחרונות בישראל. אם תתקבל תגובה תפורסם כאן. 

פניתי לפייסבוק להבין כמה מיסים החברה שילמה בישראל. אם תתקבל, תפורסם כאן. 

אולי יעניין אותך גם