דליקה פרצה בשבעה כלי שיט בנמל בושהר באיראן

הדליקה הגדולה בנמל התפרצה לאחר שאש מקומית אחזה בגופי פיברגלס שהיו בנמל ומשמשים לשיפוץ ובניית כלי שיט

https://www.iribnews.ir

בשבועיים האחרונים סובלת איראן מסדרה של פיצוצים ודליקות באתרי תשתית וגרעין ברחבי המדינה. סדרת האירועים החלה ב- 26/6 בפיצוץ במפעל לייצור טילי שיוט הסמוך לטהרן. 

ב- 30/6 אירע פיצוץ שני כתוצאה מדליפת גז במתקן המשמש לכאורה כמרפאה. כתוצאה מהפיצוץ נהרגו 19 איש. ב-2/7 אירע פיצוץ במתקן גרעין, המייצר צנטריפוגות, בסמוך לעיר נתנז, ולאחריו שריפה במתקן לייצור חשמל בשיראז. יומיים לאחר מכן אירע פיצוץ נוסף במתקן לייצור חשמל בדרום המדינה. שריפה נוספת פרצה ב- 12/7 במפעל פטרוכימי בדרום מערב המדינה, אך כוחות הכיבוי האיראניים השתלטו עליה במהירות ולא נגרם ממנה נזק ממשי. 

ביממה האחרונה (15/7) הייתה זו דליקה, שפרצה בנמל שבעיר בושהר, המרוחק כ- 20 ק"מ מאתר הגרעין המפורסם של איראן. אתר הגרעין בבושהר ספג גם הוא השבוע מכה אנושה בשריפה אחרת. נמל בושהר, אחד מהנמלים המרכזיים ביותר באיראן, משמש לא רק כנמל אזרחי וכנמל לייצוא הנפט האיראני, אלא הנמל משמש כביתם של ספינות חיל הים הסדיר של איראן וספינות חיל הים של משמרות המהפכה. 

הדליקה הגדולה בנמל התפרצה לאחר שאש מקומית אחזה בגופי פיברגלס שהיו בנמל ומשמשים לשיפוץ ובניית כלי שיט. כתוצאה משריפת הפיברגלס התפשטה האש בכל הנמל ואחזה בשבעה כלי השיט העוגנים ברציפים, ומבלי למעשה יכולת להימלט מהאש המתקרבת אליהם. על פי התמונות שפורסמו באמצעי התקשורת האיראניים, נראה שכלי השיט שעלו באש הם כלי שיט אזרחיים ולא צבאיים.

גורמים איראניים מפנים אצבע מאשימה כלפי ישראל וארצות הברית כנושאות באחריות לסדרת הפיצוצים והשריפות המסתורית, אשר פוקדת את איראן בשבועיים האחרונים. הגורמים האיראניים טוענים כי האירועים האחרונים הם תוצאה של תקיפות סייבר על תשתיות הגרעין הלאומיות של איראן, שמטרתם לסכל את תוכנית הגרעין האיראנית. יחד עם זאת, גורמי אופוזיציה איראניים ממתנגדי המשטר לקחו אחריות על חלק מהאירועים. 

לא הוצגו כל הוכחות המאפשרות להבין מה הגורם לסדרת הדליקות והפיצוצים. ייתכן והתזמון אינו מקרי. הנזקים מגיעים לאחר שבחודשים האחרונים גברה המתיחות, בעיקר באזור המפרץ הפרסי, בין כוחות הים של אירן וארה"ב, ולאחר שבמהלך מאי הודיעה ארצות הברית על סדרת סנקציות חדשה על איראן בגין הפרת זכויות אדם והמשך תוכנת הגרעין. 

לאחר הודעתה של ארצות הברית, בוצעו מהלכים דיפלומטיים סיניים ורוסיים לתמיכה באיראן והגברת שיתוף הפעולה הצבאי, כלכלי ומדיני איתה. למרות שמהצד הישראלי והאמריקאי נשמרת השתיקה, ישנן הערכות כי ארצות הברית היא העומדת מאחורי התקיפות נגד אתרי התשתית האיראניים. גם אם אלו בוצעו בפועל על ידי גורמי אופוזיציה איראניים, כוחות גרילה אחרים או באמצעות תקיפות סייבר. 

גורם מדרבן נוסף לתזמון המתקפות, בהנחה שארצות הברית עומדת מאחוריהן, הוא הבחירות האמריקאיות ההולכות וקרבות. בתקופה זו, רצונו של הנשיא האמריקאי שחודשים אלו יעברו בשלווה מחד, ומאידך להפגין כוחו ונחישותו מול קהל הבוחרים האמריקאי. 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית