משרד עורכי הדין מיתר: "ירידה משמעותית בשוק האקזיטים"

נקודת אור: "רואים שבחברות רבות תהליכי הצמיחה וההתרחבות נמשכו גם בתקופת הקורונה, ובסקטורים מסויימים אנו רואים פריחה אשר מהוה בסיס לצמיחה מואצת, כמו ברפואה הדיגיטלית, פינטק ובאופן כללי בשירותים דיגיטליים"

bigstock

המחצית הראשונה של 2020 מביאה עימה קשיים לאקזיטים בהיי-טק הישראלי בצל הקורונה, כך עולה מנתוני דו"ח האקזיטים למחצית הראשונה של 2020 שפרסמו מכון מחקר IVC ומשרד עורכי הדין מיתר . מהדו"ח עולה, כי במחצית הראשונה של 2020 היו 52 אקזיטים (IPO, M&A ו-Buyout) בהיקף כולל של כ-5.82 מיליארד דולר, ירידה לעומת 77 אקזיטים בהיקף כולל של כ-14.3 מיליארד דולר שנרשמו במחצית הראשונה של 2019 (או 7.47 מיליארד דולר בעסקאות של עד 5 מיליארד דולר).

מדובר בירידה הגדולה ביותר בשש השנים האחרונות, הן בכמות העסקאות (32%) והן בהיקפן (22%). מספר האקזיטים בשווי בין 100 מיליון דולר ל-5 מיליארד דולר, היה נמוך אף הוא בהשוואה למחצית המקבילה ב-2019, ועמד על 9 עסקאות בלבד לעומת 23 במחצית הראשונה של 2019. יחד עם זאת, בנטרול עסקאות של 5 מיליארד דולר ומעלה, עלה השווי הממוצע לעסקה במחצית הראשונה של 2020 ל-112 מיליון דולר, השווי הממוצע הגבוה ביותר בשש השנים האחרונות. הדבר הושפע מ-3 עסקאות של מעל מיליארד דולר כל אחת.

במהלך המחצית הראשונה של 2020 גויסו 5.2 מיליארד דולר ב-312 עסקאות השקעה, ממוצע של 16.8 מיליון דולר לגיוס, לעומת 3.76 מיליארד דולר שגויסו ב-258 עסקאות במחצית הראשונה של 2019 בממוצע של 14.5 מיליון דולר לעסקה. זהו סכום הגיוסים הגבוה ביותר במחצית הראשונה של השנה אשר נמדד בשש השנים האחרונות. כמו כן, ראינו 10 עסקאות השקעה של מעל ל-100 מיליון דולר, מספר העסקאות הגבוה ביותר בפלח זה של השוק במחצית הראשונה של השנה בשש השנים האחרונות. במהלך מחצית השנה הושלמו 3 הנפקות ראשונות IPOs – איילה פארמה, סייברון ופוליפיד.

לדברי עו"ד שירה עזרן, שותפה במיתר, "מהסתכלות על נתוני חצי השנה הראשונה, אנו יכולים לראות את ההשפעה המשמעותית של מגיפת הקורונה אשר הביאה לירידה משמעותית בשוק האקזיטים. הנתונים הללו מתיישבים עם האווירה הכללית בקרב רוכשים, אשר לאור המשבר מתרכזים בשימור הכנסות ומזומן, ונמנעים משימוש בהון לצרכי רכישות. אנו צופים כי נמשיך לראות את מגמת הירידה באקזיטים בחציון השני של 2020. מאידך, אנו רואים שבחברות רבות תהליכי הצמיחה וההתרחבות נמשכו גם בתקופת הקורונה, ובסקטורים מסויימים אנו רואים פריחה אשר מהוה בסיס לצמיחה מואצת, כמו ברפואה הדיגיטלית, פינטק ובאופן כללי בשירותים דיגיטליים.

"אלו, אנו מקווים, יהוו הבסיס לאקזיטים של השנים הבאות. כמו כן, בניגוד לפעילות המועטה בשוק האקזיטים, שוק ההשקעות שולח מסר אופטימי. פעילות השקעות משמעותית, יחד עם זמינות של כספי קרנות מהארץ ומחו"ל להשקעה בחברות, נותנת בסיס איתן לגידול וצמיחת חברות, ואנו צופים שמגמה זו תמשיך בחציון השני של 2020."

מיכל זאם, דאטה אנליסט בחברת IVC: "זו היתה מחצית חלשה יחסית מבחינת הנפקות ועסקאות Buyout, עם 3 הנפקות ועסקת Buyout יחידה - של חברת Armis - לעומת כ-8 עסקאות במחצית הראשונה של 2019. הפעם האחרונה בה ראינו מספרים בסדר גודל שכזה בעסקאות אקזיט שאינן מיזוגים היה במחצית הראשונה של 2016. מהצד האופטימי, אמנם הדוח מתרכז במחצית הראשונה של השנה, אך המחצית השניה החלה עם שתי הנפקות של חברת פוליפיד וחברת Lemonade, כאשר האחרונה השאירה חותם משמעותי עבור המשקיעים ודי יוצא דופן עבור חברות ישראליות בוול סטריט. ניתן לקוות שההנפקה של לימונייד תסמן גל חדש של הנפקות ישראליות בוול סטריט, ויתכן וחלקן יבואו לידי ביטוי כבר במחצית הנוכחית של 2020."

אודות דו"ח האקזיטים נתוני הדו"ח לקוחים ממאגרי המידע של IVC. מספר העסקאות והיקפן עשוי להשתנות לאורך שנת דיווח עקב עדכונים בזמן אמת של מספרים במאגרי המידע. בעסקאות המבוצעות בין שתי חברות פרטיות, שווי העסקה מבוסס על התמורה במזומן בלבד, ללא התייחסות לתמורות שאינן במזומן (כגון מניות). הדו"ח מסכם אקזיטים של חברות הייטק ישראליות או בעלות זיקה ישראלית, בעסקאות M&A ובהנפקות ראשוניות, כמו גם עסקאות רכישה באמצעות קרנות פרייבט אקוויטי ומשקיעים פיננסיים בחברות הייטק ישראליות ובעלות זיקה ישראלית בשנים 2015-2020.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית