סין נגד ישראל וארה"ב: לא לסנקציות נוספות של האו"ם על איראן

סין יוצאת בפומבי נגד ארה"ב בהקשר איראן וחותמת עם טהרן על שיתוף פעולה צבאי ואזרחי בהיקף מיליארדי דולרים 
 

Xinhua

נראה כי המאבק בין סין לארה"ב הגיע גם לזירה האיראנית ומתערבב עם אינטרסים של ישראל. בהודעה מטעם משרד החוץ הסיני, נאמר כי סין תומכת בהסכם הגרעין והיא נגד הטלת סנקציות נוספות של האו"ם על איראן. סנקציות בהן מאיימת ארה"ב אם אמברגו הנשק על איראן יוסר באוקטובר הקרוב. 

הדברים נאמרים על רקע המאבק של ארה"ב נגד סין בהיבט הפיננסי ובים סין הדרומי. רק אתמול ארה"ב יצאה נגד הדרישות הטריטוריאליות של סין בים סין הדרומי, והבית הלבן מפעיל לחץ כבד שמטרתו איסור שימוש בציוד תקשורת סיני ברחבי העולם על מנת לחנוק את המודיעין הסיני. ארה"ב גם הטילה סנקציות לאחרונה על בכירים סינים בגין הפרת זכויות אדם. 

בהיבט האיראני, סין חתמה לאחרונה על הסכם שיתוף פעולה עם איראן שמהותו הבסיסית היא נפט זול תמורת כסף. היות ואיראן נתונה תחת סנקציות של האו"ם וארה"ב, סין ניצלה את ההזדמנות לגדר מקור נפט בזול יחסית. ההסכם עם איראן כולל 18 עמודים. ההסכם הושג על ידי הניו יורק טיימס, והוא מרחיב מאוד את הנוכחות הסינית בבנקאות, טלקומוניקציה, נמלים, מסילות ברזל ועוד עשרות פרויקטים באיראן. בתמורה, סין תקבל אספקת נפט איראנית באופן קבוע - ולדברי גורם איראני וסוחר נפט - בהנחה רבה - במהלך 25 השנים הבאות. היקף ההסכם מוערך בעשרות מיליארדי דולרים. 

"המסמך מתאר גם את ההעמקת שיתוף הפעולה הצבאי, ובכך עשוי להעניק לסין דריסת רגל באזור שהיה עיסוק אסטרטגי של ארצות הברית מזה עשרות שנים. הוא קורא לאימונים ותרגילים משותפים, מחקר משותף ופיתוח אמצעי לחימה ושיתוף מודיעיני - הכל כדי להילחם "במאבק הנדוש עם טרור, סחר בסחר בבני אדם ופשעים חוצי גבולות", נכתב בניו יורק טיימס. 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית