חובשים של צה"ל תומכים במעבדות קורונה אזרחיות

צה"ל מכשיר כמה חובשים מכלל היחידות לתמיכה במעבדות הקורונה. המשימה אמורה להמשך עד ספטמבר הקרוב 

דובר צה"ל

פיקוד העורף מקצה כ100 חיילים לטובת עזרה במעבדות הקורונה ברחבי הארץ. מדובר בחובשים של צה"ל מיחידות שונות, המקבלים הצבה זמנית בפיקוד העורף. אלו עוברים הכשרה ייעודית קצרה בבה"ד 10 ונשלחים לתמוך במעבדות הקורונה של קופות החולים ברחבי הארץ. החיילים עוזרים לבצע משימות שונות במעבדות במקום כוח אדם אזרחי. 

"החובשים אינם דוגמים חולי קורונה. הבדיקה מגיעה למעבדה, וצריך למספר, לתייג, לסדר. המשימה התחילה ב14 במאי ועתידה להסתיים ב17 לספטמבר", אומרת ראש מדור ציוד רפואי ודם בפקע״ר, סרן ולריה אליהו. 

בצה"ל מדגישים שנוכחות החובשים אינה מגדילה את היקף הבדיקות של המעבדה בצורה ישירה, אלא משפרת את יעילות התהליכים במעבדה. "צריך לזכור שאלו אותן מעבדות שבשגרה, וגם כעת, מבצעות מגוון בדיקות אחרות", מסבירה אליהו. 

מדור ציוד רפואי ודם בפקע״ר עוסק גם בזיווד החיילים שנכנסים לסיוע אזרחי. המדור אחראי לעתד מלאי ולספק ציוד מיגון, חיטוי וכל מה שחייל צה"ל נדרש לו על מנת לשרת אוכלוסיה אזרחית. בשגרה, המדור אחראי על הציוד הרפואי בפיקוד העורף. תרופות , ציוד חירום ועוד. "אנחנו אחראים על כל ציוד רפואי שנכנס לפיקוד העורף", מסבירה אליהו. "כל ציוד רפואי שנכנס לצה"ל נבדק, כולל שרשרת האספקה שלו לבחינה שאין ציוד מזויף או תקול." 

אזכיר כי בשל הדחיפות לקנות ציוד רפואי, מדינת ישראל הפעילה משל"ט רכש מרכזי לכלל הגופים. בחלק מהמקרים הציוד התגלה כלא תקין או מזויף - עובדה שיכולה להעלות את רמת החולי בקרב אנשי הרפואה. באזרחות או בצה"ל. "היו משאבים מוגבלים. לא היה רכש עצמאי של צה"ל, אלא רק דרך משרד הביטחון", אומרת אליהו.  

"כל חייל שיוצא למשימת סיוע אזרחי מקבל ציוד בהתאם למשימה. אם זו משימה עם חשש לחשיפת חולה, עבודה בשטח סטרילי או משימה אחרת, הציוד מנופק בהתאם לאופי המשימה. התנהלות עם הציוד הייתה בהתאם לנחיצות שלו, כאשר לא חסכנו מאף חייל ציוד. לא היו תלונות על הציוד. עם זאת, היה חשש לגיטימי מצד חיילים שנכנסו לאזורים אדומים. החשש הכתיב בקשות למיגון יתר. זה טבעי. ההחלטות שלנו היו מבוססות על רציונל מבצעי בלבד." 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית