שר התקשורת: "אני יודע שדור 5 וחיישנים זה מפחיד - אבל אי אפשר לעצור את זה"

"תמיד ימצא מי שיטען שזה מסוכן. עוד שבועיים מתחיל מכרז הדור החמישי, אנחנו לא יכולים שלא להיות שם", אומר שר התקשורת הנדל בוועדת הכלכלה

קרדיט צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

שר התקשורת הנדל בוועדת הכלכלה: מעריך שבתום השנה הראשונה והשנייה לפעולת קרן פריסת הסיבים יחוברו כל אזורי הגבולות. שר התקשורת, ח"כ יועז הנדל, אמר את הדברים בישיבה של ועדת הכלכלה של הכנסת, שיזם היו"ר יעקב מרגי, בנושא בשיפור ופיתוח תשתיות התקשורת בתחום האינטרנט והסלולר. היו"ר מרגי אמר בפתח הישיבה: "היום אנחנו מתחילים את התחרות מי ישחרר אותנו מהפקק יותר מהר משרד התקשורת או משרד התחבורה".

השר הנדל התייחס לקיום הדיון על רקע אלא הקורונה, ואמר: "תשתיות תקשורת זה מנוע צמיחה אדיר שיכול להצעיד את המדינה קדימה ובוודאי להתמודד עם משבר כלכלי. בהשוואה למדינות אחרות אם נגיע לפריסה מלאה של תשתיות מתקדמות זה שווה 10 מיליארד שקל בשנה.

"זה אומר שאנשים יוכלו לעבוד מהבית וללמוד מהבית ומכל מקום, בזמן אמת ובמהירות. כבר עכשיו אנחנו מחויבים לעבוד וללמוד מהבית וגם רפואה מהבית – חולי הקורונה מקבלים שירותים מרחוק. אנחנו בפיגור אחרי העולם של עשור עד עשור וחצי. העמיסו על התשתיות ויש פקק וזו משימה משמעותית. כשיש תשתיות מתקדמות נפתחים יותר סטארט אפים. אנחנו כאילו הבאנו לנמל אניה עמוסת מכוניות מהירות אבל הכבישים הם כבישי עפר, ולכן צריך לעשות משהו. 

"אם רוצים שאנשים בנגב, בגליל, בבקעה בערבה ובאילת יוכלו לעבוד כמו מישהו בתל אביב צריך לספק להם את התשתית הזו. יש עבודה מאומצת של משרד התקשורת והאוצר לגשר על הפער הזה. המתווה שנציג בפניכם המשמעות שלו הוא שלא רוצים להשאיר אף יישוב מאחור. אנחנו רוצים להאיץ את הפריסה, להוריד רגולציה ולשחרר פקקים כדי שזה יקרה כמה שיותר מהר ותוך שמירה על תחרות.

"יש אזורים עם כדאיות כלכלית כי יש הרבה לקוחות, שם תהייה תחרות מובנית. אנחנו מנסים להגיד שיש אזורים גם עם כדאיות לאומית, מתוך ראיה אחראית לכלל אזרחי ישראל, ואנחנו רוצים שהסיבים יגיעו לכל מקום במדינת ישראל. כדי לעשות את זה צריך להבין איפה החברות יפרסו ובאזורים שלא נקים קרן ממשלתית שחברות התקשורת יממנו מהשנה הראשונה, ובעזרתה נתמרץ אזורים שהם לא עם כדאיות כלכלית. מתחילים בתוכנית הגבולות – בגבולות יפרסו קודם. בשנה ראשונה ושנייה אני מעריך שכל אזורי הגבולות יפרסו." 

באשר לדור החמישי בסלולר אמר השר הנדל: "אין עדיין אנטנה אחת של דור חמישי. החששות של חיישנים אי אפשר לדהור על כרכרה וסוס ולפחד ממכוניות אני מודע לזה שדור חמישי וחיישנים זה מפחיד אבל אי אפשר לעצור את זה. ישראל לא יכולה להימנע מלהיות שם. נצטרך לעשות הסברה רצינית ומשמעותית, אבל תמיד ימצא מי שיטען שזה מסוכן. עוד שבועיים מתחיל מכרז הדור החמישי, אנחנו לא יכולים שלא להיות שם."

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית