תרגיל מצרי ימי בקרבת הגבול עם לוב – איתות לטורקיה

התרגיל מתקיים לאחר תגבור הכוחות הימיים באזור לוב, וכתגובה לנוכחות המתעצמת של טורקיה במדינה ולסיועה לממשל הלובי. מצרים מראה כי אין בכוונתה לקבל את המצב הצבאי-מדיני שנוצר. פרשנות

תרגיל ״חסאם 20״. צילום: שירות המידע הממלכתי של מצרים https://www.sis.gov.eg/

 

השבוע קיים חיל הים של מצרים תמרון משולב רחב ממדים בקרבת הגבול עם לוב. בתמרון, המכונה "חסאם 20", השתתפו עשרות ספינות מלחמה, צוללות, נושאת המסוקים, מסוקי תקיפה, מטוסים וכוחות נחתים.

במסגרת התרגיל בוצע ירי טילי ים מדגם הארפון מספינות ומצוללות מצריות לעבר מטרה ימית, שטובעה. במספר טילים שנורו התגלו, ככל הנראה, תקלות והם נפלו לים במהלך מעופם.

בסרטון שפורסם על ידי חיל הים המצרי נראית נושאת המסוקים מדגם מיסטרל (תוצרת צרפת), במהלך התרגיל, כשהיא נושאת על סיפונה רכבים, ביניהם גם רכב אוונג'ר תוצרת ארצות הברית עם משגר טילים נגד מטוסים מדגם סטינגר.

התרגיל המצרי רחב ההיקף בים מגיע בהמשך לתגבור הכוחות הימיים של המדינה באזור לוב, וכתגובה לנוכחות הימית המתעצמת של הצי הטורקי באזור ולסיוע הטורקי לממשל הלובי מהים וביבשה. יש בו איתות אזהרה לממשל הלובי ולטורקיה על אי-מוכנותה של מצרים לקבל את המצב המדיני-צבאי שנוצר בלוב, ואת המעורבות הצבאית הטורקית במדינה.

בנובמבר 2019 חתם הממשל הלובי הסכם עם טורקיה על העברת שטחי המים הכלכליים שלה לשליטתה של האחרונה, בניגוד לאישור האו"ם, ובתמורה להגנה שתספק טורקיה לשלטון בלוב. בכך נוצר שטח מים כלכליים בשליטת טורקיה ממערב לקפריסין, המהווה איום על חופש הפעולה של האי ושל מצרים, יוון וישראל בים התיכון.

המהלך הטורקי, המהווה חלק מדוקטרינת "המולדת הכחולה" ליישום שליטה טורקית במרחבי הים התיכון ובאזורים נוספים, גרם להאצת הלחימה בלוב - במסגרתה מקבל הארגון המורד בממשל, ה- LNA, תמיכה ממצרים ומסעודיה, לרבות אספקת אמצעי לחימה ונשק, אימון והכשרת כוחות (כולל הכשרת כוח קומנדו ימי שיפעל כנגד ספינות הצי הטורקי), ועוד. אלו עומדים מול הנוכחות ההולכת וגוברת של שכירי חרב טורקיים, הפועלים על אדמת לוב וכוחות חיל הים הטורקי, המסייעים מהים.

יישום המדיניות הטורקית (והתגובה המצרית) במרחבי הים התיכון בכלל, ובאזור לוב בפרט, גורם לתסיסה אזורית ולמתיחות מדינית וצבאית בין טורקיה ומצרים. כמו כן, מובילה המדיניות למרוץ חימוש הולך וגובר בין טורקיה למצרים, המהווה מקור הכנסה לא מועט לספקיות האמל"ח הבינלאומיות (רוסיה, ארצות הברית, צרפת, גרמניה, איטליה וסין). אלה מוכרות ממרכולתן לצדדים הניצים ומביטות כמעט ללא התערבות במצב המתפתח, אשר עלול להביא את הזירה הים תיכונית עד לכדי מלחמה אזורית.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית