מיליציית הדייגים של משמרות המהפכה

מיליציית הדייגים מאפשרת למשמרות המהפכה שליטה במרחבי הים מאיראן ועד מצרי באב אל-מנדב

מיליציית הדייגים של משמרות המהפכה

bigstockphoto

לאחרונה נשמעות האשמות כבדות מצד הממשל התימני אודות עשרות רבות של סירות דיג איראניות הפועלות בסמוך לחופי תימן (במים הטריטוריאליים של תימן), מבצעות דיג לא חוקרי ומציקות לסירות הדיג המקומיות.

זוהי אינה הפעם הראשונה שהאשמות נשמעות על ידי הממשל התימני אודות דיג לא חוקי איראני באזור. האשמות כאלו נשמעות עוד מ- 2015, כשהשיא הקודם של הפעילות האיראנית היה ב- 2016, במהלכה נתפסו והוחרמו כ- 110 סירות דיג איראניות על ידי משמר החופים התימני. אלא שלאחרונה התגברה הפעילות האיראנית במים הטריטוריאליים של תימן.

התגברות הפעילות האיראנית במימי תימן מגיעה על רקע ההסלמה האחרונה במערכה בתימן, אשר החלה ב- 2014. אותותיה של ההסמלה האחרונה באים לידי במתקפה שבוצעה לפני כשבוע על ידי המורדים החות'ים על ביתו הפרטי בצנעה של נציג בית המחוקקים ובסדרת מתקפות נוספת של הארגון כנגד פוליטיקאים נוספים המסרבים לקבל את מרותו של הארגון ומתקפות נוספות כנגד בסיסי צבא ואתרים אחרים.

המורדים החות'ים הוא ארגון הסירוב המרכזי הפועל בתימן כנגד השלטון, הנתמך על ידי סעודיה ומצרים, הלוקחות חלק בלחימה כנגדו ואף סופגות ממנו אש קרקעית, אווירית וימית. לאחרונה הצטרפה טורקיה בסיוע לכוחות החות'ים, אך אין ספק שהכוח המוביל בתמיכתו ובאספקת אמצעים, כלי נשק ומימון לארגון החות'י הם משמרות המהפכה של איראן.

משמרות המהפכה של איראן פועלים בתימן עוד טרם מלחמת האזרחים שם, מתוך תפיסה גיאו-אסטרטגית, הרואה חשיבות למיקומה הגיאוגרפי של תימן ויכולתה לשלוט על מצרי באב אל-מנדב ומכאן גם לשלוט על נתיבי השיט אל ומהים האדום, המהווים צוואר בקבוק (או נקודת "חנק") במעבר הסחר העולמי בין אסיה למזרח התיכון אך בפרט לאירופה. איראן פועלת באמצעות ארגון הפרוקסי שלה, החות'ים, לייצר שליטה על מצרי הים באזור, באמצעות חימוש הארגון בטילי חוף-ים, מוקשים ימיים, יכולות קומנדו ימי וסירות תקיפה מהירות, לרבות סירות תקיפה מתאבדות לא מאוישות, הנשלטות מרחוק.  

ממד נוסף ביישום האסטרטגיה האיראנית הוא הפעלת סירות דייגים באזור. הדייגים האיראניים, מעבר לכך שדאגתם לספק מזון לאיראן, השרויה במצב כלכלי קשה, פועלים תחת הנחיות ובקרת כוח קודס ומסייעים לו בהברחת והחדרת נשק ואמצעי לחימה למורדים החות'ים.

מעבר לכך, משמשים הדייגים כ"מוצב" גילוי קדמי, המסייע לחיל הים של איראן בבניית תמונה ימית בטווחים רחוקים מהחוף, ומאפשרים לו לנטר בזמן אמת את תנועת כלי השיט של ציי ארצות הברית ובנות בריתה, במרחבי הים הערבי, מפרץ עומאן ועד הים האדום. ברשות הדייגים האיראניים אמצעי תקשורת לווייניים, המאפשרים להם לדווח על המטרות בים, במדויק, ובזמן אמת. 

ציים הפועלים לפי חוקי השיט הבינלאומיים, ה- UNCLOS, מוגבלים ביכולת הפעולה שלהם כנגד סירות דיג תמימות, ונדרש זיהוי וודאי (מודיעיני או בים), על מנת שניתן יהיה לפעול מולם. כך למעשה מיליציית הדייגים מאפשרת למשמרות המהפכה שליטה במרחבי הים מאיראן ועד מצרי באב אל-מנדב, המהווה בסיס ליכולת ביצוע מבצעים חשאיים ואיסוף מודיעין בזירת פעולה בעלת חשיבות עליונה לאיראן. 

יש לציין כי האסטרטגיה בשימוש בדייגים מיושמת גם על ידי מיליציות הדייגים הסיניות, המופעלת על ידי הצי הסיני בים סין הדרומית, ובאמצעותם השתלטה סין על שטחי ים ואיים באזור, ופועלת ללא הרף כנגד ספינות הצי האמריקאי הפועלות באזור. שיטות פעולה אלו של השימוש בדייגים מיושמות הן על ידי חיזבאללה והן על ידי חמאס לאיסוף מודיעין על כוחות צה"ל בכלל וחיל הים בפרט, והן לביצוע מבצעים של הברחות אמצעי לחימה ועוד. 

אולי יעניין אותך גם