ישראל מבקשת להקדים קבלת מטוסי תדלוק

חיל האוויר רוצה להקדים אספקת שני מטוסי תדלוק אווירי של בואינג KC-46 PEGASUS שיחליפו את מטוסי ה"ראם" 

נעשים בארץ ניסיונות להקדים את אספקתם של שני מטוסי תדלוק KC-46 PEGASUS תוצרת בואינג לחיל האוויר הישראלי. הסיבה העיקרית לרצון להקדים את האספקה היא התיישנותם של מטוסי התדלוק הנוכחיים 'ראם' בואינג B-707, שחלקם מקורקעים, והדבר עלול לפגוע ביכולת זרוע התדלוק האווירי של מטוסי הקרב של חיל האוויר.

בתקשורת הזרה יש הקושרים את הנושא למתיחות שבין ישראל לאיראן. סוכנות הידיעות הרוסית טא"ס והאתר ספוטניק ניוז מזכירים את הפיצוצים והשריפות שאירעו באחרונה באיראן, ומוסיפים כי תדלוק אווירי של מטוסי F-15, F-16 ו-F-35 יאפשר למטוסי חיל האוויר הישראלי להגיע לתחומי איראן ולשוב הביתה.

הקונגרס האמריקני אישר לספק לישראל שמונה מטוסי תדלוק, אך בשלבים הראשונים מבקשת ישראל שני מטוסים ואחרי כן עוד שנים. מחיר כל מטוס כזה בסביבות 200 מיליון דולר. בחודש מארס אישר משרד החוץ של ארה"ב לספק לישראל שמונה מתדלקים בסכום של 2.4 מיליארד דולר, אך שלבי המו"מ, חתימת המסמכים והאישורים עדיין רחוקים מסיום ומתבצעים בארץ באיטיות.

בתעשיות מעריכים כי מרגע חתימת חוזה יחלפו כשלוש שנים עד לאספקת המתדלקים, ולכן התבקשו ממשלת ארה"ב, הפנטגון וחיל האוויר האמריקני להקדים אספקת שני מטוסים. יש דרכים להקדים את האספקה בערך בשנה. יתכן, למשל, שיפן תקטין את היקף הזמנת המטוסים עבורה, ואז "יתפנו" מטוסים שניתן יהיה לספקם לישראל. אפשרות אחרת כי שחיל האוויר האמריקני ישאיל לחיל האוויר הישראלי זוג מתדלקים לתקופה של כשנתיים עד לאספקת מטוסים חדשים, ואז יוחזרו המטוסים המושאלים. 

KC-46 'פגזוס' נחשב למטוס תדלוק מתקדם המבוסס על מטוס הנוסעים בואינג B-767 ומשמש למגוון משימות, מלבד תדלוק מטוסים באוויר, ויכול לתפקד כמטוס תובלה לנוסעים, למטענים וגם לאח"מים. כמקובל יותקנו במטוסים מערכות ישראליות מתקדמות תוצרת התעשיות הביטחוניות. 

 

אולי יעניין אותך גם