עוקף סנקציות: איראן הפעילה רשת 'שחורה' של מכליות ואוניות מכולות 

ארה"ב החליטה בחודש האחרון לשים על הכוונת את רשת הספנות האיראנית הסודית שאפשרה לטהרן לשנע סחורות בעולם למרות הסנקציות

bigstock

איראן הצליחה בחודשים האחרונים להעביר סחורות בדרך הים לונצואלה, תוך עקיפה גלויה של סנקציות אמריקאיות. בנוסף, איראן הצליחה להעביר בדרך הים חומרים המשמשים אותה לייצור או פיתוח נשק לא קונבנציונאלי. 

בבית הלבן לא נשארו אדישים, ומיהרו להגיב בסנקציות נגד תשתית השינוע הימית של איראן. במספר מהלכים, הושתו סנקציות אישיות נגד רבי החובלים של מכליות הנפט שהגיעו לונצואלה וכן נגד חברות ספנות איראניות שעסקו בהובלת חומרים אסורים. כמו גם, ארה"ב מנסה בדרך חוקית לתפוס את המטענים שמועברים בים עבור איראן תחת אמתלה של עקיפת סנקציות. מהלך שהתריע מספר חברות ספנות לשנע מטענים עבור איראן. 

סנקציות נגד החברות Islamic Republic of Iran Shipping Lines וחברה סינית בשם E-Sail Shipping Company Ltd הושתו בתחילת חודש יוני האחרון. הסנקציות הן בשל פרוליפירציה של נשק לא קונבנציונאלי. ארה"ב גם פרסמה מדריך כיצד לזהות מהלכים איראנים להתחמקות מסנקציות בדרך הים.  בנוסף, פרסם משרד האוצר 'רשימת מכולת' של ספינות איראניות שנתונות תחת סנקציות. מדובר במעל מאה כלי שיט שונים. 

בסוף חודש יוני ארה"ב השיתה סנקציות נגד, כאמור, רבי החובלים של המכליות שהגיעו לונצואלה עמוסות בנפט. הסנקציות הן פרטניות נגד האישים. חלקם עובדים עבור חברת ISLAMIC REPUBLIC OF IRAN SHIPPING LINES וחלקם עבור NATIONAL IRANIAN TANKER COMPANY. 

בנוסף לסנקציות, פורסם לפני מספר ימים כי ארה"ב פועלת לתפוס חוקית את המטענים שנושאות ספינות תחת סנקציות. היות ולא מדובר בתחום ריבוני של ארה"ב, הבית הלבן הולך על תביעה אזרחית. על פי פרסום בwashingtonpost, האיש שארגן את אספקת הנפט לונצואלה באמצעות ארבע מכליות הוא Mahmoud Madanipour, הקשור למשמרות המהפכה. "מדניפור פעל לכאורה בשם מובין אינטרנשיונל בע"מ (Mobin International Ltd), חברה הקשורה לחשבונות בנק של משמרות המהפכה. מדניפור קשור גם לחברת סחר באיחוד האמירויות, התביעה לא נקטה בשמה, ששימשה להסתיר את המוצא האיראני של המשלוחים", נכתב בפרסום. 

על פי פרסום של unitedagainstnucleariran, חברת Mobin International קשורה לחברת הנפט של איראן, NOIC, שאחראית על הלבנת כספי הנפט הלא חוקי באמצעות שרשרת של חברות קש ברחבי העולם. קריאת כתב האישום במקרה האחרון, חושפת כי למעשה איראן בנתה רשת תספוקת ימית 'שחורה' של מוצרי אנרגיה החל מספטמבר 2018. זאת, במטרה לעקוף סנקציות אמריקאיות או בינלאומיות על תעשיית הנפט. כאמור, את הלבנת הכספים עבור רשת הספנות מאפשרת חברת NOIC באמצעות חברות קש. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית