בירד מכרה מערכת הגנה לבואינג נשיאותי של מדינה באפריקה

חברת בירד מפתחת מערכת מבוססת מכ"ם ונורים, ובחברה טוענים כי ניתן להתקין אותה על בואינג 737 בבטיחות. "יש למערכת אפס התראות שווא", אומרים בחברה 

קרדיט: חברת בירד

חברת בירד הודיעה לאחרונה על עסקת מכר של מערכת הגנה למטוס בואינג 737 נשיאותי עבור מדינה באפריקה. החברה מפתחת מערכת הגנה על כלי טיס מבוססת על מכ"ם שמאתר את האיום בדרך לכלי הטיס ולאחר האיתור והזיהוי המערכת מפזרת נורים על מנת להטעות את האיום. החברה טוענת כי המערכת, בשם MACS, מציגה אפס התראות שווא שיכולות להביא לשחרור בלתי רצוי של נורים.

אחד האתגרים במכירת מערכת כה רגישה הוא אישור של רשות תעופה אזרחית. מטוס בואינג 737 משמש בכירים במדינה, וככזה, הוא נדרש לנחות במגוון שדות תעופה בעולם. על מנת לעשות זאת, כל מרכיב במטוס צריך להיות מרושיין על ידי רשות תעופה המקובלת על המדינה המארחת. לרוב, יצרני מטוסים או מסוקים מאשרים את כלי הטיס מול רשות התעופה המקומית, וכן מול הFAA האמריקנית המשמשת כמעין "מגדלור" בהקשר זה. 

המערכת של חברת בירד שנמכרה למדינה באפריקה מרושיינת רק מול גורם ביטחוני באותה מדינה. המשמעות היא שכלי הטיס, בעת תיאום הטיסה מול שדה תעופה במדינה אחרת, יצטרך להצהיר על מערכת שלא עברה רישיון. במקרה כזה, אם תאושר כניסת כלי הטיס למדינה, הוא ינותב לשדה תעופה צבאי או צדדי לצורך בדיקת המערכת. מדובר בהליך שגור מציינים בבירד, כאשר הבחירה איפה לרשיין את המערכת היא של הלקוח. רישיון מערכת ברשות תעופה כמו הFAA עולה הון, ולכן הלקוח יכול להחליט לרשיין אותה מקומית, ולהתעסק בתיאומי טיסה מורכבים יותר מול מדינות אחרות. 

בהסתכלות לעתיד, אחד מכיווני הפיתוח של בירד הוא שבש לייזר. במקום פיזור נורים להטעייה, רוצים בחברה לפתח יכולת השמדת איום בלייזר בהספק מתאים. אחת החברות הבודדות בעולם שהשיגה זאת היא אלביט מערכות, גם היא ישראלית. עם זאת, בשל התבססות המערכת של בירד על מכ"ם, מדובר במשימה מורכבת טכנית יחסית למערכת מבוססת IR. על פי פרסומים קודמים של החברה, המערכת נמצאת בפיתוח זה מספר שנים. 

ההצלחה של חברות ישראליות בתחום הגנה על מטוסים הגיעה גם לחיל האוויר שבוחן פתרונות שונים. טרם ברור מה בדיוק בוחן חיל האוויר, ואם יש לו כסף בתר"ש שטרם אושר לרכוש מערכות כאלו. בחיל אומרים: "חיל האוויר בשיתוף משרד הבטחון עורכים ניסויים בפלטפורמות שונות לגילוי והשמדת איומים במסוקים, במסגרתם נבחנות פלטפורמות של חברות רבות אל מול צורך עתידי. נדגיש כי בשלב זה טרם התקבלה החלטה בנוגע להצטיידות העתידית וכלל האפשרויות נמצאות בבחינה של מערכת הבטחון."


 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית