שריון, חי"ר והנדסה: סדרת קרב משולבת במסגרת קורס קצינים קרביים

סדרת הקרב המשולבת נערכה לסיכום הפרק המתקדם והסופי בתהליך הכשרת קצונה קרבית, עם דגש על אימון רב זרועי

שריון, חי"ר והנדסה: סדרת קרב משולבת במסגרת קורס קצינים קרביים

דובר צה"ל

אי שם "בערבות הנגב", בין צאלים לשיזפון, נערך לפני כשבועיים תרגיל מיוחד במינו בהשתתפות צוערי בה"ד 1, שלקראת סיום קורס קצינים קרביים ביצעו סדרת קרב משולבת (סק"ם) שהביאה לידי ביטוי לראשונה את מונחי הליבה של צה"ל כיום – שילוביות, רב-זרועיות ורב-חייליות.

סדרת הקרב המשולבת נערכה לסיכום הפרק המתקדם והסופי בתהליך הכשרת קצונה קרבית, כאשר היסוד הרב זרועי ורב חיילי התבטא בתהליך למידה ותרגיל בשטח של צוערי חי"ר, שריון והנדסה. כל צוער משלושה החיילות למד להכיר את שני החילות האחרים, למדו להכיר זה את זה, למדו לעומק ותרגלו ביחד יכולות לחימה משולבות, וביצעו תרגיל מסכם גדול בהשתתפות מאות צוערים, שכלל תרגילים יבשים ורטובים, תרגילי אש, תרגיל דו-צדדי, והכל יום ולילה.

סא"ל אלעד אפרתי, מג"ד 196 שריון, האחראי לניהול התרגיל, מספר לישראל דיפנס כי בתרגיל השתתפו צוערים משלושה גדודים: גדוד פיקוד 196 שריון, גדוד גפן, שהוא ההשלמה החיילית של צוערי חי"ר,  וגדוד הנדסה 614, ההשלמה החיילית של קציני חה"ן. "התרגיל סיכם פרק בהכשרת הקצין הקרבי ביבשה. הדגש היה על מתאר לחימה צפוני, בשטחים פתוחים וסגורים, במתאר כפרי בנוי, טווחי לחימה יותר קצרים. כדי להביא לידי ביטוי שת"פ הדוק בין חי"ר, שריון והנדסה, למדו הצוערים בשלבים הראשונים לייצר שפה משותפת ביניהם בתיאוריה ואחרי כן בתרגיל בשדה. 

"כמקובל בתרגילים מסוג זה, מכינים למתורגלים הפתעות, כפי שיקרה לקצין בשטח לחימה אמיתי. המ"מ מתקדם לקראת כיבוש יעד, בדרך מתקילים אותו, מציבים לו מכשולים. ברור שלתרגיל רטוב קדם רגיל יבש ולפניהם סיור מקדים. המפקדים בודקים למעשה את יכולת קבלת ההחלטות של הצוער.

"יש לו תכנית פעולה, אבל מייצרים לו שינויים בתכנית, ועליו לעשות הערכת מצב שתכלול מהות המשימה החדשה, מי האויב, בדיקת פני הקרקע והשטח בנתיב התקדמות חדש, אלו כוחות עומדים לרשות הקצין מימינו ומשמאלו. איך הוא מפעיל את הסיוע של יחידות השריון וההנדסה". לצורך תרגיל הסיכום צוותו הצוערים בבה"ד 1 ובשיזפון (שריון) בצק"פים, צוות קרב פלוגתי, וזו היתה מסגרת הפעולה הבסיסית בתרגיל. 

מגיפת הקורונה הצריכה שינויים וכללי התנהגות חדשים. המג"ד סא"ל אפרתי: "השורה התחתונה היא שגברנו על הנגיף בצורה טובה. לא היה אצלנו אף לא חולה או נדבק אחד. מילאנו אחר הוראות משרד הבריאות וצה"ל לימי קורונה: מנענו התקהלויות. הצוערים 'סגרו' כחודש וחצי ללא חופשה. בעבר נהגנו לבצע תרגילי כיבוש יעד כפרי במסגרות תצוגה גדולות, כאשר קהל יושב על טריבונה וצופה.

"הפעם הכל היה שונה. עשינו תצוגה מפורקת. הצוותים, צק"פים, עברו מתחנה לתחנה בקבוצות קטנות. יזמנו הפרדה בין הפלוגות, עם לוחות זמנים שונים ומפגשים מינימליים. בכל זמן נתון שני צוותים תרגלו בשיזפון ושנים בצאלים. מיותר לומר שהקפדנו על ריחוק, כשזה ניתן, על שמירת היגיינה אישית וחבישת מסיכות". 

מסקנת של המג"ד מלקחי הקורונה היא חיובית: "הסתכלנו על כל צוות כעל קפסולה, כפי שביחידות שריון רואים בכל מחלקה קפסולה. אני מוצא דברים חיוביים בכך שההתנהגות היתה יותר אינטימית, עבודת הצוערים היתה בקבוצות קטנות. הצוער הרגיש יותר קשב לדבריו ולמעשיו. בהחלט התברר שיש יתרון לעבודה בקבוצות קטנות. 

"בסיכומו של דבר, היום, כאשר הצוערים הם כבר קצינים קרביים צעירים המתחילים את דרכם כמפקדים בחי"ר, בשריון ובהנדסה, ניתן לומר שהם למדו פרק נכבד בטכניקות קרביות, שתכליתן ניהול קרב משולב ברמת הפלוגה והמחלקה. הם מימשו ויישמו את התאוריה בארבעה תרגילים מקיפים רב-זרועיים חי"ר, שריון והנדסה. אזכיר שהיה גם שילוב של תרגול חילוץ נפגעים משדה הקרב, תזכורת חשובה ללוחם ותחושת ביטחון שצה"ל דואג לו, ואם ייפגע, יחולץ".