הרמטכ"ל בסיום קורס קצינים קרביים: "אסור שחופש הביטוי יאפשר את חופש הביזוי"

הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי תוקף את הסרט "ג'נין ג'נין" שמסגר את חיילי צה"ל כפושעי מלחמה. "סרט המציג באופן מעוות ושקרי את המציאות ופוגע בחיילים שלחמו שם", אומר הרמטכ"ל
 

דובר צה"ל

במסגרת טקס סיום קורס קורס קצינים קרביים אחוד מחזור 57 יוצא הרמטכ"ל נגד הסרט "ג'נין ג'נין". בנאומו, אומר הרמטכ"ל כי אסור שחופש הביטוי יאפשר את חופש הביזוי. הרמטכ"ל מתייחס לקרב בג'נין במסגרת מבצע חומת מגן. "שיאו של הגיבוי נדרש בשדה הקרב העירוני, הצפוף, עמוס באויב ופעילי טרור, שהתמקמו במכוון בתוך אוכלוסייה פלסטינית או לבנונית. [...] אחד המוקדים האלימים והאכזרים היה מחנה הפליטים ג'נין", אומר הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי. 

"חיילי המילואים נקראו לשירות, התייצבו כגוף אחד ויצאו לעצור את תשתיות הטרור במחנה. הם לחמו במקצועיות ובנחישות תוך התקדמות מבית לבית, ונקטו מאמצים רבים על מנת למנוע פגיעה באזרחים. לימים, הוכפשו הלוחמים הן בכתובים והן בסרט "ג'נין ג'נין", והואשמו בביצוע טבח. בחסות חופש הביטוי הפכו אותם לכאורה לפושעי מלחמה.

"[...] 'הרצחת וגם ירשת' – כך צריך להתייחס לסרט "ג'נין ג'נין". סרט המציג באופן מעוות ושקרי את המציאות ופוגע בחיילים שלחמו שם. מחנה הפליטים ג'נין כמו ערים פלסטיניות רבות אחרות, שלח מתוכו באותם ימים גלים של מרצחים לעבר מטרות ישראליות, ובזמן הלחימה עצמה התמקם האויב בסלון או בחדר הילדים שלו עצמו, כדי לפגוע בחיילינו. שלחנו את חיילי המילואים לעקור את הרוצחים, והם עשו זאת באופן מקצועי וראוי." 

הרמטכ"ל התייחס גם לראייתו מהי מנהיגות צבאית. "מנהיגות היא בראש ובראשונה רתימה. רתימה של אנשים מתוך הזדהות עם מפקדם והזדהות עם המשימה. מנהיגות היא מעל לפיקוד. מנהיג לא זקוק לכוח הפקודה. הוא יוצר תחושת מסוגלות, רצון עצמי פנימי ורתימה של חייליו", אומר הרמטכ"ל לקצינים הצעירים", אמר הרמטכ"ל. והוסיף: "לא גיבוי אוטומטי, בטח לא גיבוי עיוור, לא גיבוי על תקלה ברורה, ובוודאי שלא גיבוי על בעיה ערכית, אבל בשגרה, מפקדים עשויים לשגות, ובשדה הקרב הכאוטי והדינמי, מפקדים יכולים לטעות, ואנחנו נגבה אתכם. 

"במקצוע שבו החלטות מתקבלות תחת לחץ ובשניות בודדות, יתכנו טעויות – נדע ונגבה אתכם. זה מכבר הבחנתי בין תקלה לבין שגיאה. במקרה של תקלה נמצה את הדין, ובמקרה של שגיאה נגלה הבנה." 





 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית