פרשנות: הפיצוץ באירן - תקלה

בימים האחרונים המרשתת גועשת בשל פיצוץ באיראן, לכאורה באתר בו מפתחים טילים. עם זאת, ניתוח של המידע הגלוי והעדר הוכחות מובילים למסקנה כי הפיצוץ נגרם ככל הנראה מתקלה טכנית

פרשנות: הפיצוץ באירן - תקלה

תמונה ממקום הפיצוץ של חברת Maxar פורסם אצל Raf Sanchez

בימים האחרונים צפים דיווחים אודות פיצוץ באזור באיראן בשם Khojir. מדובר באתר הממוקם מזרחית לטהרן, המיוחסת לו פעילות פיתוח טילים. שלל השמועות כוללות גם כאלו אודות מתקפת סייבר אפשרית. האתר ממוקם כ20 ק"מ מפרצ'ין, אתר שבו נטען כי איראן פיתחה נפצים למנגנון הקריסה של פצצה גרעינית. 

ובכן, למרות האי וודאות סביב האירוע ומידע חלקי בלבד שמספקת ממשלת איראן, מומחים מערביים מעריכים כי מדובר בתקלה טכנית. ראשית, מדובר במתחם מיכלי גז שאינו מחובר למערכות בקרה ממוחשבות, ולכן תקיפת סייבר נגד מערכות שאינן מבוססות מחשב אינה על הפרק. זאת ועוד, הקשר בין הפיצוץ באתר הגז למתחם פיתוח טילים מבוסס על הקשר נסיבתי שהגז שאוחסן במיכלים משמש לייצור הודף מוצק לטילים. ובכן, תהליך ייצור הודף לטילים אינו כולל גזים, כך שאין קשר בין הטענות. 

על פי תמונות שצפו מאיראן, רואים חוות מיכלי גז לאחר הפיצוץ המדובר לכאורה. לעומת זאת, תמונות לווין של חברת מקסטר שפרסם rafsanchez, מתעדות את המצב לפני ואחרי הפיצוץ המדובר. לכאורה מדובר באותו אתר, כאשר בתמונת הלווין קשה להבחין האם זו חוות מיכלי גז כפי שרואים בסרטון של הטלוויזיה האיראנית. 

אתר שאינו מסתורי

האתר "המסתורי" בKhojir לייצור טילים אינו סודי היות והוא פורסם בעבר בגלוי. בשנת 2005 פורסם כי האתר כולל מספר מאמצים לייצור טילים. על פי הפרסום, משתתפות בפרויקט מספר תעשיות איראניות כאשר כל חלק בפיתוח הטיל מחולק למספר פרויקט. על הפרסום אחראית קבוצת האופוזיציה האיראנית - National Council of Resistance of Iran.

פרויקט 2500 מנוהל על ידי חברת Karimi Industries ואחראי על בניין הרש"ק. פרויקט 7500 מנוהל על ידי Movahed Industries ואחראי על גוף הטיל וההרכבה הסופית. פרויקט 6000 מנוהל על ידי Varamini Industries ואחראי על מערכות ניהוג וניווט. פרויקט 3000 מנוהל על ידי Cheraghi Industries ואחראי על בניית הטיל. 

פרויקט 4500 מנוהל על ידי Rastegar Industries ואחראי על בניית המנועים ופרויקט 8500 מנוהל על ידי Nouri Industries ואחראי על מערכות השיגור. לפי הפרסום, פרויקט 2500 הוא הסודי ביותר היות והוא עוסק בפיתוח רש"ק גרעיני. על כל הפרויקט הזה אחראית Hemmat Industries Group ובשנת 2005 מנהל הפרויקט היה Nasser Maleki. לפניו הפרויקט נוהל על ידי קצין במשמרות המהפיכה, גנרל Danesh Ashtiani. 

בשנת 2008 פורסמה מצגת של אותו ארגון אודות המקום. על פיה, האתר נבנה ב1989 בKhojir ובין היתר פיתחו במסגרתו ראשי נפץ גרעיניים לטילים האיראנים. הפרויקט נקרא "Nori Industry" והוא קיבל את המספר 8500 (טענה שונה מהפרסום הקודם בו פרויקט 8500 היה אחראי על מערכות שיגור). על הפרויקט היה אמון Mehdi Naghian Fesharaki. אותה מצגת טענה כי מהנדסים צפון קוריאנים נכחו באתר. 

מצגת נוספת של אותו ארגון משנת 2017 שפורסמה באתר ncrius.org, מפרטת כי חלק מהאתר משמש לייצור טילים מונעים בהודף מוצק, כולל טענה כי האתר מבוסס על מבנים תת קרקעיים. באתר לכאורה פועלות חברות ביטחוניות איראניות כמו Hemmat Industries Group, The Bakeri Industries Group ו-The Cruise Industries Group. על פי מיקום הפיצוץ, נראה כי הוא התרחש בשטח של The Bakeri Industries. 

ככל הנראה תקלה

ובכן, הפרסומים אודות האתר בKhojir מגיעים כולם ממקור יחיד - קבוצת National Council of Resistance of Iran. גם אם נניח שהם נכונים, ואכן מדובר באתר לפיתוח וייצור טילים, הרי שהאתר פעיל משנת 1989, כלומר כ-30 שנים. הוא מתוחזק על ידי משרד הביטחון האיראני ששוכר שירותים של חברות ביטחוניות פרטיות או ממשלתיות. קרי, מדובר בכוח אדם מקצועי, נהלי עבודה קפדניים, ותפיסת עבודה שמדובר באתר רגיש המהווה מטרה עבור אלו הרוצים להרוס אותו או לרגל אחריו. 

מכאן, שאם הפרסומים אודותיו נכונים, האתר מתוכנן כך שכל מערכת שמתפוצצת או מתלקחת, בין בכוונה או שלא, תשפיע כמה שפחות על מערכות אחרות באותו אתר. האתר לפי הפרסומים כולל אזוורים תת קרקעיים לפיתוח, ייצור ואחסון טילים ומכלולי טילים. לכן, סביר שמה שאפשר להטמין - הוטמן, על מנת למנוע פגיעה מכוונת או לחילופין הרס סביבתי בעת כשל. 

גם בהיבט הסייבר או היומינט, נראה כי מדובר במתקן בעל סיווג גבוה מאד אם אכן מפתחים שם מכלולים של פצצה גרעינית וטילים. הסיווג מכתיב בקרות, בקרות מפצות, פיקוח אדוק, מידור (פיזי וברשתות), אבטחה פנימית והיקפית ברמה גבוהה, ופיקוח הדוק על כוח האדם במתקן (תחקירים ביטחוניים, בדיקות רקע ועוד). לכן, ההסתברות ששירות ריגול זר יצליח לחבל במתקן קטנה מאד. כפי שקורה בכל מתקן ביטחוני בעולם ברמת סיווג גבוהה. 

לא סתם המתקן קיים כשלושים שנים עם מספר אפסי של אירועי בטיחות או ביטחון למרות שאיראן על הכוונת של מיטב שירותי הביון המערביים כבר לפחות עשרים שנים. יתרה מזאת. נניח ששירות ריגול זר הצליח להשיג אחיזה במתקן כזה. מדוע שהוא ישרוף אחיזה זו על פיצוץ שולי כפי שזה ארע בימים האחרונים? גם באירועי עבר, כמו הפיצוץ בפרצ'ין או זה שהביא למותו של Tehrani Moghaddam, פרויקט הטילים של איראן לא עצר. וכנראה שגם לא פרויקט הגרעין הצבאי. לכל פרויקט יש תיעוד (ראינו זאת בארכיון שהביא המוסד), ישנה תמיכה של צפון קוריאה, יש כסף ויש כוח אדם שמוכשר באקדמיה מקומית או בחו"ל (רוסיה, סין או מדינות מערב). 

לסיכום, למרות הכותרות, נראה כי ההסתברות היא שסיבת הפיצוץ מהימים האחרונים היא תקלה כלשהי, יותר מאשר מבצע מתוכנן של גוף ביון או צבא זר. 

אולי יעניין אותך גם