"הסיפוח לא ישנה את מפת האלימות"

ליאור אקרמן, סגן ראש אגף לשעבר בשב"כ, טוען כי הסיפוח יוביל למספר פיגועים וגינויים ברחבי העולם, אולם פוטנציאל הנפיצות שלו קטן מפיגוע רב נפגעים או סבב לחימה מול חמא"ס

"הסיפוח לא ישנה את מפת האלימות"

את הדיון הפילוסופי על כן או לא סיפוח, כדאי וחשוב מאוד לנהל ברמת העובדות והתוצאות. השיח בנושא זה אמנם מעסיק מאוד את התקשורת והפוליטיקאים בישראל ואת ההנהגה הפלסטינית, אולם נדמה שהדילמה הזו לא מעסיקה כל כך את אזרחי שני העמים. הישראלים עסוקים בהתמודדות עם נזקי הקורונה ומחדלי ממשלת ישראל ואילו הפלסטינים עסוקים בהישרדות, פרנסה ושיפור איכות החיים הירודה שלהם לאורך שנים.

עובדתית, השיח בנושא הסיפוח החל כפועל יוצא מהצגת תוכנית טראמפ שבעיקרה היא מעשית ויישומית וכוללת סדרה של הסדרים שאמורים להיות מיושמים בתהליך הדרגתי ובונה אמון מול הרשות הפלסטינית. כמובן שהיא לא רלוונטית לעידן אבו-מאזן, שמלכתחילה אין בכוונתו לעשות צעד נוסף לנורמליזציה של היחסים עם מדינת ישראל. אולם התוכנית עשויה להיות רלוונטית מאוד לעידן ההנהגה שלאחר לכתו של אבו מאזן

נושא הסיפוח תופס תאוצה וכותרות בימים אילו בעיקר מאחר והוא משרת את ההנהגות של שני הצדדים. מצד ישראל זו הזדמנות של הממשלה להסיח את דעת הקהל מבעיות הקורונה ובמקביל לרצות את בוחריה מקרב המתיישבים ביהודה ושומרון. מצד הפלסטינים זו הזדמנות חדשה לייצר מאבק נוסף מול ישראל, לחמם את השטח ולאפשר לאבו מאזן לפנות את מקומו ההיסטורי בהיותו לוחם אמיץ מול שאיפות הכיבוש הציוניות.

מבחינת היקף המהלך ותוצאותיו הצפויות, רב הנסתר על הגלוי. אין ספק שמהלך חד צדדי בתקופה זו הוא מעשה מיותר שיביא להתחממות מיותרת בשטח ולהתנגדות רבה בקרב הקהילייה הבינלאומית. נכון היה לבצע מהלך שכזה במסגרת הסדרים עתידיים מול הפלסטינים. אולם בהיבט התוצאות והסיכון הביטחוני של המהלך, כלל לא ברור אם אכן הוא יעורר הדים בשטח.

לחמא"ס יש אמנם אינטרס לעורר את השטח ולייצר לחימה נגד ישראל אולם האזרחים הפלסטינים אינם פנויים להתקוממויות ולחימה. הויכוח האחרון בקבינט הוכיח עד כמה אין וודאות לגבי מה שעתיד להתרחש וההנחה הסבירה היא כי אם אכן יתבצע מהלך חד צדדי של סיפוח, הוא יגרום להתחממות מסויימת בשטח. אולי אף יוביל למספר פיגועים וגינויים ברחבי העולם. אולם, זה כשלעצמו לא ישנה את מפת האלימות כאן. פוטנציאל הנפיצות מהצלחתו של פיגוע רב נפגעים או סבב לחימה רקטי מול חמא"ס, הוא גדול בהרבה.

הכותב הוא ליאור אקרמן, סגן ראש אגף לשעבר בשב"כ, ופרשן לענייני טרור, מודיעין וערבים. 

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות