איראן מתכננת לבנות בסיס ימי קדמי באוקיינוס ההודי

מפקד חיל הים של משמרות המהפכה של איראן, האדמירל Alireza Tangsiri לא פירט בהצהרתו לעיתונות היכן יוקם הבסיס ואלו כוחות יאיישו אותו

חיל הים של משמרות המהפכה של איראן מתכנן בניית בסיס ימי קדמי באוקיינוס ההודי. הבסיס הימי, המתוכנן להיות בסיס ימי קבוע, צפוי להיות מוקם עד סוף 2020. ההצהרה בנושא נמסרה על ידי מפקד חיל הים של משמרות המהפכה של איראן, האדמירל Alireza Tangsiri. האדמירל האיראני מסר לסוכנות העיתונות האיראנית, כי הקמת הבסיס היא על בסיס דרישת השלטון להגנת הדיג האיראני וספינות הסוחר האיראניות באזור זה.

האדמירל האיראני לא פירט בהצהרתו לעיתונות היכן יוקם הבסיס ואלו כוחות יאיישו אותו. הקמת בסיס קדמי על ידי חיל הים של משמרות המהפכה אינו דבר של מה בכך. באיראן ההגנה על נתיבי השיט והדיג היא במסגרת תפקידיו של חיל הים האיראני הסדיר, הנתון למרות הרמטכ"ל האיראני, ולא במסגרת תפקידיו של חיל הים של משמרות המהפכה. 

מחד, מהלך איראני זה הינו מהלך פוליטי של משמרות המהפכה מול הצבא הסדיר, להרחבת גבולות הגזרה של הפעילות המבצעית של חיל הים של משמרות המהפכה וביצוע משימות מבצעיות שאינן בתחום אחריותו. עד היום פעלה איראן, באזורים הרחוקים מהמפרץ הפרסי, באמצעות חיל הים הסדיר ובאמצעות ארגוני הפרוקסי שלה כגון המיליציות השיעיות, המורדים החות'ים בתימן חיזבאללה ועוד. 

מאידך, ההצהרה האיראנית על רקע המתיחות הגוברת בים הפרסי בין ארצות הברית ואיראן, הינה בגדר הצהרה מדינית-פוליטית בעיקר מול ארצות הברית ובנות בריתה על הרחבת הפעילות המבצעית של איראן באופן קבוע גם באוקיינוס ההודי, אזור רגיש מבחינת הכלכלה העולמית בכלל, והסחר הימי בפרט. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית