משרד המשפטים: תזכיר חוק הסייבר העלה טענות שמעוררות קשיים משפטיים ואפילו חוקתיים

תזכיר חוק הסייבר שפורסם להערות הציבור חונה כבר שנים במשרד המשפטים בגלל המורכבות החוקית של הדרישות הכתובות בו. ח"כ עפר שלח: "אין כל סיבה שתזכיר חוק שדובר עליו לאמצע 2015, יפורסם שלוש שנים אחר כך."

משרד המשפטים: תזכיר חוק הסייבר העלה טענות שמעוררות קשיים משפטיים ואפילו חוקתיים

ח"כ עופר שלח. קרדיט תמונות: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הוועדה לענייני ביקורת המדינה דנה השבוע על היערכות גופים חיוניים להגנת הסייבר – (דוח מבקר המדינה 69ב) והיבטים להיערכות המדינה להגנת המרחב הקיברנטי – (דוח מבקר המדינה 67א). יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח: "הנושא של הסייבר חדשני ובהתהוות, אבל אין כל סיבה שתזכיר חוק שדובר עליו לאמצע 2015, יפורסם שלוש שנים אחר כך. ברגע שפורסם שהייתה התקפה של גורם עוין על מתקני המים, עלה הדיון. הסייבר הוא תחום מתפתח וחשוב, ואין כל סיבה שהוא יעלה לסדר היום ולמרכז תשומת הלב, רק אם יהיה חלילה אירוע טראומתי נוסף. הוועדה תמשיך לעסוק ולעקוב אחר הגשת החוק ולדאוג לכל נושאי זכויות הפרט". 

יובל חיו, מנהל חטיבה במשרד מבקר המדינה, הציג את דברים מהדו"ח: "מערך הסייבר הסמיך רק חלק מהגופים שצריכים להיערך כעומדים בהנחיות הנדרשות, תמונת המצב שהייתה בידי המערך לא שיקפה את רמת מוכנות הגופים להתמודד עם התקפות סייבר. כמו כן, מיפוי המערכות הוא לא עדכני ולא משקף את תמונת המערכות בצורה מהימנה, יש חוסר בנהלים ופקודות מבצע, פערים באבטחה, פערים בדיווח למערך הסייבר ואי תיקון ליקויים שנמצאו בביקורת של הגוף המנחה.

"מבקר המדינה קובע כי על המערך בשיתוף משרד המשפטים ומשרד ראש הממשלה לקדם תהליך חקיקה שיאפשר לטפל בבעיות האסדרה הקיימות ולקבוע את סמכויות עובדי המערך. וכן שמשרדי הממשלה ויחידות הסמך ישלימו בהקדם את היערכותם בתחום הגנת הסייבר".

שני שרביט, סמנכ"לית מדיניות במערך הסייבר הלאומי: "ניתן לראות התקדמות משמעותית בכל הנושאים שעלו בדו"ח המבקר. אנחנו עובדים עם היחידות המגזריות במשרדי ממשלה שהיו בתחילת בנייה בזמן הדו"ח - להביא להקמתן, לתקצב, להביא כח אדם ולהזין בתוכן מקצועי. נעשה מיפוי במגזרים האלו. בכל הקשר לתשתיות מדינה קריטיות, יש שיטה חדשה של תבחינים ועל פיה נבחרים הגופים וממפים אותם. אנחנו לא מקדשים רגולציה, במקומות שלא צריך רגולציה אנחנו פועלים בדרכים אחרות ועובדים שם בצורה סדירה. אפשר לראות שכיום מקבלי החלטות במשרדי הממשלה מודעים יותר לנושא הסייבר ופועלים בעניין".

עמית אשכנזי, היועץ המשפטי למערך הסייבר הלאומי: "הטכנולוגיות השתנו מספר פעמים בשנים האחרונות וצריך שהחוק יהיה מספיק גמיש גם כדי להתמודד עם השינויים. אדגיש כי המערך עוסק בקודים ובשפת מחשב ולא בתוכן".

עו"ד קרן דהרי בן נון, ראש אשכול סייבר במשרד המשפטים: "תזכיר החוק פורסם ביוני 2018 והיו הרבה הערות מגופים שונים. עלו טענות שמעוררות קשיים משפטיים ואפילו חוקתיים. אנחנו מגויסים לקידום החקיקה. נערכו המון ישיבות בדרגי מקצוע, בעיקר בעניין הגדרת הסמכויות ובאיזונים הדרושים. התקדמנו מאוד. לאור המורכבות ושיתוף מספר רב של גורמים ומחלקות, בקרוב מאוד נוכל להביא את התוצר הסופי. הערכה של כחודשיים עד שיונח החוק על שולחן הממשלה".