איראן חושפת התקנה של מערכת הגנ"א על כלי שיט

לרגל ציון האירוע על ידי איראן, הציג חיל הים של משמרות המהפכה מערכת טילי הגנה אווירית לכלי שיט. מערכת הנשק מדגם Khordad 3 אחראית על הנחיית טילי הגנה אווירית מדגמים Taer-2 ו- Sayyad 2C

איראן חושפת התקנה של מערכת הגנ"א על כלי שיט

תמונה מתוך סרטון איראני

לפני כשנה (ב- 20 ליוני 2019) הופל כטב"מ של הצי האמריקאי מדגם  MQ-4C Triton על ידי כוחות ההגנה האווירית של משמרות המהפכה של איראן. שרידיו של הכטב"מ שנמשו מהים הוצגו על ידי משמרות המהפכה, וגררו תגובת נגד של תקיפת סייבר על מערך ההגנה האווירית האיראנית על ידי ארצות הברית.

לרגל ציון האירוע על ידי איראן, הציג חיל הים של משמרות המהפכה מערכת טילי הגנה אווירית לכלי שיט. סוכנויות הידיעות האיראניות, Fars ו- Tansim, העלו סרטון המתאר את קו הייצור של טילי ההגנה האווירית ואת התקנת המערכת על גבי סיפונה של אוניית האספקה של משמרות המהפכה, ה- Shahid Siavoshi. 

מערכת הטילים, על פי הדיווח האיראני, בעת יכולת יירוט בו-זמנית של ארבע מטרות אוויר. מערכת הנשק מדגם Khordad 3 אחראית על הנחיית טילי הגנה אווירית מדגמים Taer-2 ו- Sayyad 2C. טילי Sayyad 2C הם טילים תוצרת התעשייה האווירית האיראנית (IAIO), בעלי יכולת יירוט מטוסים, כלי טיס בלתי מאויישים וטילי שיוט, לטווח פעולה מרבי של כ- 150 ק"מ וברום מרבי של כ- 30 ק"מ.  הטיל בעל ראש ביות מכ"מי אקטיבי. 

לטיל מהירות מרבית של כ- 5 מאך. טילים אלו הם למעשה שחזור הנדסי של הטילים האמריקאיים מדגם RIM-66 Standard Missile (או SM-1), אשר נמכרו לצי האיראני בתקופת השאה, שוחזרו על ידם ומיוצרים כיום בעיקר לכוחות היבשה של משמרות המהפכה. 

טילי Taer-2 הם טילים תוצרת תעשיות האמל"ח של חיל האוויר והחלל של משמרות המהפכה. הטילים נועדו ליירוט מטוסים וכטב"מים גדולים. לטילים אלו טווח פעולה מרבי של כ- 50 ק"מ וברום מרבי של כ- 25 ק"מ. הטיל בעל מהירות מרבית של כ- 4 מאך. הטיל מתביית על מטרתו באמצעות ראש ביות חצי אקטיבי. טיל ה- Taer-2 הם ייצור איראני מקומי של טילי ההגנה האווירית הרוסיים מדגם Buk. 

התמונות שנחשפו על ידי האיראניים מציגות התקנה ארעית של מערכת הנשק על סיפון אוניית האספקה האיראנית. ההתקנה כוללת שלושה מרכיבים: קרון בקרה, אנטנת תקשורת בין מערכת הנשק לטילים (ערוץ התקשורת מאפשר לעדכן את הטילים במהלך מעופם על מיקום המטרה) ומשגר טילים. 

בתמונת כלי שיט האיראני, נראה כי מכ"מ הגילוי האווירי מותקן על גבי משגר הטילים ופונה לכיוון ירכתי הספינה. אין מכ"מ גילוי אווירי אחר המותקן על גבי כלי השיט. משמעות הדבר היא שיכולת גילוי כלי טיס על ידי המערכת מוגבלת בעיקר בזוויות הצידוד שלה (המבנה העילי על סיפון כלי השיט הוא מגבלה משמעותית מכיוון שהוא חוסם את שידורי המכ"מ). במידה ויתגלה כלי טיס על ידי הספינה היא תידרש לתמרונים ולתנועה אשר יאפשרו לה פתיחת זווית מול כלי הטיס. עניין זה מהווה אתגר לא פשוט למפעילי כלי השיט והמערכת. 

אולי יעניין אותך גם