האתגר התקשורתי של הטרנספורמציה הדיגיטלית. דעה

על כל מקבלי ההחלטות בארגון להיות מעורבים במהלכים האסטרטגיים למען יישום נכון, מהיר ורווחי

ליאור פוני, מנכ״ל דל טכנולוגיות ישראל. צילום: ניב קנטור

טרנספורמציה דיגיטלית היא מונח שמרבים להשתמש בו בעולם הטכנולוגיה, אך לא רבים יודעים להסבירו במשפט. היעדר הסבר שיתאים לכל ארגון בכל גודל ובכל תעשייה, מעיד על כך שגורמים שונים משפיעים על הצרכים הטרנספורמטיביים של העסק. המציאות מוכיחה כי ההתנהלות בפועל מגוונת מאוד וכי קיימים לא מעט אתגרים שיש להתגבר עליהם, במיוחד בקרב עסקים בינוניים.

שוק הטרנספורמציה הדיגיטלית צפוי לצמוח לשווי של 665 מיליארד עד שנת 2023. צמיחה זו נשענת בעיקר על התקווה, כי הטמעת טרנספורמציה דיגיטלית תביא עמה יעילות עסקית בניהול המשאבים הארגוניים וקבלת תובנות מדויקות יותר על התנהגות לקוחות וכן על אימוץ מואץ של טכנולוגיות IoT וענן. לצד זאת, מניע חזק מאוד להאצת התהליך הוא החסכון האדיר, לפחות הפוטנציאלי, בעלויות. מחקר של הפורום לתעשיית הענן מצא סוג של הסכמה וירטואלית בנושא, כאשר  72% מהנשאלים בצד ה-IT סברו כי חסכון בעלויות הנו גורם מכריע בהחלטה, לעומת 68% מהנשאלים בצד העסקי. על פי מחקר של Hackett, טרנספורמציה דיגיטלית עשויה לחסוך כ-42% מהעלויות בקרב ארגונים פיננסיים.

מדדי סיכון ולחץ גבוהים בקרב עסקים בינוניים

בראייה רחבה, עסקים בינוניים אינם שונים מהותית מעסקים גדולים, מאחר והטרנספורמציה הדיגיטלית נחוצה לשניהם על מנת להישאר תחרותיים. אולם בהשוואה לעסקים קטנים יותר, עסקים בינוניים וגדולים נאלצים לעבור תהליך טרנספורמציה מורכב יותר, שכן התשתיות והמערכות שלהן מורכבות יותר. בכל מקרה, בעידן המסתמך בעיקר על נתונים, האסטרטגיה התקשורתית הפנים-ארגונית היא מפתח מרכזי להצגת המהלכים הנחוצים בפני הנהלת הארגון.

לצד הזריזות של עסקים קטנים ועומק הכיס של עסקים גדולים, פלח שוק העסקים הבינוניים מתמודד לרוב עם מדדי סיכון ולחץ גבוהים יותר. סוגיות תקציביות בעסקים בינוניים נוגעות בעיקרן לחשיפה לסיכונים, וכאשר מדובר בטרנספורמציה דיגיטלית, הדרישה היא להוכיח ערך במהירות ולתת מענה לפוטנציאל הצמיחה בזכות החידושים הטכנולוגיים. היכולת להצדיק את ההשקעה הכספית הנדרשת ולהדגיש את חשיבות הזריזות בנושא, מהווה אתגר ייחודי לעסקים בסדר גודל בינוני ואחד הנושאים המשמעותיים העומדים לבחינה כיום. אנשי הכספים של הארגון צריכים לראות בתהליך לא רק אבן שואבת של תקציבים, אלא פוטנציאל להחזר השקעות גדול מאוד. אפשר וצריך למדוד זאת ולכן התהליך צריך להיות יעד מרכזי של כל ארגון.

שת״פ אסטרטגי הוא המפתח להצלחה

טכנולוגיות חדשניות אינן גימיקים כי אם מנועים מרכזיים לרווח, זאת במידה והן מיושמות נכון, בזהירות ובעיקר בהתאמה לעסק. כל מקבלי ההחלטות בכל תחומי הארגון צריכים להיות מעורבים על מנת שאסטרטגיית הטרנספורמציה הדיגיטלית תיושם נכון, ויותר מכך – כולם צריכים להיות מעורבים בבניית האסטרטגיה. חשוב שהתהליך יתבצע בשקיפות תוך עירוב העובדים בנושא, ולכן התקשורת בארגון חיונית ומהווה גורם מכריע בשינוי מוצלח. על פי מחקר של מקינזי, 70% מתוכניות השינוי נכשלות בעיקר בגלל התנגדויות של עובדי הארגון והיעדר תמיכה מההנהלה. עוד עולה מהמחקר, כי כאשר אנשים משקיעים זמן ונכונות בשינוי, הסיכוי להצלחה עולה ב-30%.

על המנכ"ל להבהיר לכל שכבות הארגון, כי הטרנספורמציה הדיגיטלית חשובה לא פחות משורת הרווח או נשימור עובדים. עליו להקצות מקום בשולחן מקבלי ההחלטות לאנשי ה-IT בארגון, שבלעדיהם לא יקרה דבר. הקניית מעמד כזה למחלקת ה-IT יעשה את ההבדל בין יכולת הארגון להתחרות בשוק חדשני ותחרותי, לבין מאבק מייגע כדי לעמוד בקצב השוק בטווח הארוך. כך, למשל, היעדר תקשורת ראויה בין מחלקות הארגון השונות למחלקת הכספים, יגרום לכך שהטרנספורמציה הדיגיטלית תיתפס כהוצאה מיותרת ולא כ"מקדמת עסקים".

בשורה התחתונה, מנהלים צריכים לקבל חופש פעולה לקחת סיכונים, כי בסופו של דבר גם הסיכון וגם הכישלון הם  המקור האמיתי ליצירת חדשנות.

מאת: ליאור פוני, מנכ"ל דל טכנולוגיות ישראל

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית