פרופסור מהאקדמיה הרוסית הואשם בריגול לטובת סין

ניכרת בפרשה תעוזתו של המודיעין הסיני ההולכת וגדלה גם בהפעלת מקורות ברוסיה, בעלת ברית מסורתית. על פי החשד, הפרופסור העביר יכולות איסוף וניתוח חתימות קול של כלי שיט וצוללות

לפני מספר ימים נעצר ברוסיה פרופסור בן 78, Valery Mitko שמו, המשמש כנשיא האקדמיה המדעית הארקטית בסן פטרסבורג. השירות החשאי הרוסי מאשים את הפרופסור הקשיש, הנתון בכיסא גלגלים, כי במהלך ביקורו לאחרונה בסין, העביר לידי המודיעין הסיני מידע מודיעיני רגיש.

הפרופסור, מתמחה במדעים מדויקים ובעל שם דבר ברוסיה בתחום האקוסטיקה התת-מימית. הפרופסור הוא מחברם של למעלה מ- 400 מאמרים, אשר ראו אור ברוסיה ובמדינות נוספות והוא אף זכה ל- 24 מדליות כבוד על הישגיו המדעיים יוצאי הדופן ותרומתו למערכת הביטחון הרוסית ולחיל הים. 

הפרופסור הושם במעצר בית עד לגמר הליכי המשפט כנגדו ובירור הפרטים על המידע הרגיש אשר העביר, לכאורה, לסין. המידע המודיעיני הרגיש שהעביר לסינים, על פי השירות החשאי הרוסי, כולל מודלים אקוסטיים לניתוח התפשטות גלים מתחת לפני הים ומתודולוגיות רגישות לגילוי וזיהוי צוללות וכלי שיט באמצעות ניתוח של החתימה האקוסטית שלהן. 

תחום מומחיותו של הפרופסור מכונה בעולם המודיעין – אקינט (ACINT) – מודיעין אותות אקוסטיים - כלומר איסוף וניתוח חתימות קול המתפשט מתחת למים. חתימות קול אלו מאפשרות סיווג וזיהוי כלי שיט על פי מאפיינים שונים של גלי הקול, הנוצרים מהרעש אותו יוצרים כלי השיט במים, כתוצאה מהפעלת המנועים, המדחפים וכדומה. חתימות הקול מאפשרות לצוללות ולמערכות לסונר (גם אם מותקנות על ספינות) זיהוי חד-חד ערכי של כלי שיט שמולם. 

יכולות המודיעין של איסוף וניתוח חתימות קול של כלי שיט וצוללות הן קריטיות להפעלת ציי צוללות, הנדרשות לשמור על חשאיותן.  בלעדיהן, צוללות לא תוכלנה לזהות את כלי השיט שבמרחבי הים. באם אכן העביר הפרופסור את המידע לסינים, הרי שתרומתו לסין עשויה להיות מכרעת בפיתוח יכולות הגילוי של מערך הצוללות שלהם. 

רק לאחרונה, פורסם במאמר אחר פרי עטי, על התפיסה הימית האסטרטגית הסינית ויישומה, הכולל בין היתר בנייתן והפעלתן של 110 צוללות באזורי הים השונים, לרבות באזור הארקטי, אזור שנוי במחלוקת, המהווה סלע מריבה בין רוסיה, קנדה, ארצות הברית וסין. 

עם שינויי האקלים והתפרקות הקרחונים בו, הופך להיות האזור הארקטי נתיב שיט אטרקטיבי, המאפשר קיצור דרך משמעותי לשינוע סחורות בים בין אסיה לאירופה ולאמריקה. בשנים האחרונות גדל סלע המחלוקת בין המדינות על שייכותו והרצון לשלוט בו. על כך במאמר אחר. מעבר לכך, שאם אכן נכונות האשמות בגין מסירת המידע על ידי הפרופסור הרוסי לסינים הרי שהדבר מצביע על כך שתעוזתו של המודיעין הסיני הולכת וגדלה גם בהפעלת מקורות ברוסיה, בעלת בריתה המסורתית. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית