ההר הוליד עכבר: חקירה של מלמ"ב מסתיימת בלא כלום 

פרשה משפטית נוספת בה קשור מלמ"ב הסתיימה בסגירת התיק נגד החשודים לאחר מספר שנות חקירה. הסיבה: מלמ"ב לא הצליחו להעמיד תשתית ראייתית עם סיכוי סביר להרשעה. מדובר בנורה אדומה למשהב"ט בכל הקשור להתנהלות הארגון החשאי. פרשנות

ההר הוליד עכבר: חקירה של מלמ"ב מסתיימת בלא כלום 

bigstock

פרשה משפטית נוספת בה קשור מלמ"ב הסתיימה בהר שמוליד עכבר. במקרה דומה, תא"ל (מיל') יצחק יעקב ז"ל הועמד לדין ב-2001 וזוכה מאשמה של מסירת מידע סודי בכוונה לפגוע בביטחון המדינה. הוא נידון לשנתיים מאסר על תנאי על מסירת ידיעה סודית ללא סמכות. גם במקרה זה, החקירה של מלמ"ב שנערכה במשך שנים התפוגגה בשימוע בפרקליטות, שם התברר כי חומר החקירה שאסף מלמ"ב לא מגבש סיכוי סביר להרשעה, והתיק נסגר על ידי המחלקה הכלכלית של פרקליטות המדינה.

במקרה דנן, טיפל משרד עו"ד גיא פלנטר ופרטים אודות הפרשה מופיעים באתר המשרד. מדובר בשני פרופסורים, אחד מהם בעל שם עולמי בתחומו, שהועסקו בתעשייה האווירית. בשלב מסוים, עזבו השניים את התעשייה האווירית, לטובת עבודה משותפת בחברה פרטית שהקימו. לאחר עזיבתם, בעקבות חקירה פנימית בתעשייה האווירית, התעורר חשד כי השניים גנבו תוכנות שבפיתוחן נטלו חלק במסגרת עבודתם, הפיצו והציעו את התוכנות למכירה לגורמים בלתי מורשים בחו"ל, בניגוד לחוק הפיקוח על יצוא ביטחוני וכן – כי מחקו מידע ממחשבי התעשייה האווירית, על מנת לכסות את עקבות הגניבה. 

בשלב זה נכנסה לתמונה מלמ"ב, אשר ניהלה את החקירה הפלילית בשיתוף עם התעשייה האווירית ויחידת הונאה מרכז של משטרת ישראל ובליווי הפרקליטות. במהלך החקירה, נחקר חדש לעבירות של קבלת דבר במרמה, גניבה ממעביד, הלבנת הון, הפרת אמונים בתאגיד, עבירות בניגוד לחוק הפיקוח על היצוא הביטחוני ועבירות לפי חוק זכויות יוצרים. מדובר בחקירה מורכבת וממושכת שכללה חיפושים ותפיסת ראיות בבתיהם של החשודים וקבלת חוות דעת מומחים.

חומר החקירה שנאסף הועבר ממלמ"ב למחלקה הכלכלית של פרקליטות המדינה ולאחר בחינתו, הודיעה המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה לעורך דין גיא פלנטר כי לאחר שבחנה את חומר החקירה בתיק שוקלת הפרקליטות העמדתם לדין של הפרופסורים, בכפוף לשימוע, בשורה של עבירות חמורות ואף גובשה טיוטת כתב אישום. במסגרת השימוע, חשפו הסניגורים קשיים ראייתיים ומשפטיים משמעותיים בהוכחת החשדות, לצד ראיות המעידות על חפותם של שני הפרופסורים.

חרף חקירת מלמ"ב מאומצת שהתנהלה שנים רבות וחרף כל המשאבים העצומים שהושקעו על מנת לבסס כתב אישום, בסופו של יום – הסתיימה הפרשה בסגירת התיק. "המבחן להגשת כתב אישום הינו סיכוי סביר להוכחת האישומים  ובמהלך השימוע, משהתברר לפרקליטות כי אין סיכוי כזה, סגרה את התיק" הסביר עו"ד גיא פלנטר לישראל דיפנס. "מפאת רגישות הפרשה, לא נמסור פרטים נוספים", הוסיף הסניגור.

נראה כי הסודיות העוטפת את מלמ"ב משמשת לארגון כעלה תאנה. מדובר בארגון המנהל חקירות פליליות וביטחוניות כאשר אינו מוגדר בחוק מסדיר. שוב ושוב, כאמור, הארגון מחליט לנקוט בחקירות נגד אזרחים בשל, לכאורה, פגיעה בביטחון המדינה, ושוב ושוב החקירות שלו כושלות באופן מלא או חלקי בתהליך משפטי. 

מדוע זה קורה? ובכן, בשונה מגופי חקירות ביטחוניים כמו מוסד שחקירתם אינה עומדת בסוף הדרך למבחן הליך משפטי, גופי חקירות כמו להב 433 , שב"כ או מלמ"ב נדרשים להליך משפטי. כזה הכולל סניגורים מקצועיים שבוחנים את הליך איסוף הראיות. במציאות כזו, הליך איסוף הראיות והראיות שנאספו אמורים לתמוך בסיכוי סביר להרשעה. כאשר ההליך אינו מתבצע כראוי, אין סיכוי כזה. זו גם הסיבה שמערך החקירות המשטרתי הנחשב למקצועי ביותר בישראל מתייחס להליך איסוף הראיות ביראת קודש. 

המקצועיות באיסוף הראיות כה חשובה במשטרה, עד שלעיתים חקירות "נופלות" ואינן מגיעות בכלל לשימוע בפרקליטות היות וישנו חשש כי פגם בהליך זה ישמוט את הקרקע מטיעוני המשטרה. ובכן, במלמ"ב, נראה שצריכים לעשות חישוב מחדש לאור הצטברות המקרים בהם החקירות הפליליות של הארגון הגיעו לשוקת שבורה בסופם. משהו אינו עובד טוב בהליך איסוף הראיות וכן בהיבט הפיקוח של משרד הביטחון על מלמ"ב בהקשר החקירות שהוא מבצע נגד אזרחים. 

מקורות של ישראל דיפנס מוסרים כי לעיתים במהלך חקירה מתקבעת קונספציה אצל החוקרים, וכאשר אין גורם מפקח המשמש לצורך שבירתה, לא מוטל ספק במהלך החקירה בהליך איסוף הראיות או בראיות עצמן. מה שלא מתיישב עם התזה המרשיעה לא מתייחסים אליו. במקרים כאלו, מהימנות המתלונן והליך החקירה מוטלים בספק כאשר אלו מגיעים לפרקליטות. כמו גם, האפשרות כי הראיות זוהמו בשל הקונספציה.  

העדר פיקוח על גוף ביטחוני, חשאי, שאינו מוגדר בחוק, ופועל ללא צווים משפטיים כמו במקרה ביתו של ד"ר צבי דינשטיין, שאינו אוסף ראיות כראוי כמו במקרה דנן ובזה של תא"ל (מיל') יצחק יעקב ז"ל, מוביל לפגיעה מהותית בדמוקרטיה. לאור הצטברות המקרים, ראוי שההנהלה החדשה של משרד הביטחון תשים לב לנורות אדומות אלו ותטפל ביכולות החקירה הפליליות של מלמ"ב. ועדיף שאלו יוגדרו בחקיקה מסדרת כמו של המשטרה ושב"כ. 

תגובת הפרקליטות: 
"בתיק התקיימו שימועים בטרם קבלת החלטה אם להגיש כתב אישום. לאחר בחינה מעמיקה של כלל הטענות שהועלו בשימועים, אל מול חומרי החקירה, עלו קשיים ממשיים בהיבטים שונים, שהעלו ספק ממשי אם ניתן להוכיח את אשמת החשודים ברמה הנדרשת בדין הפלילי. לפיכך הוחלט שלא להגיש כתב אישום ולסגור את התיק".

אולי יעניין אותך גם