חה״א יקלוט עוד ארבעה מטוסי ׳אדיר׳

אחד מהארבעה יהיה מטוס ניסוי, ויותקנו בו מערכות מודיעין אלקטרוני (ELINT) מתקדמות

מטוס ׳אדיר׳. צילום: דו״צ

ארבעה מטוסי F-35 ׳אדיר׳ חדשים, מתוכם מטוס ניסוי מיוחד, צפויים לנחות בישראל ב-4 ביולי. בכך יגיע מספר מטוסי ׳אדיר׳ בחיל האוויר ל-27, מתוך 50 שהוזמנו עד כה. במפעלי הייצור של לוקהיד מרטין הותקנו כבר במטוס הניסוי מערכות חדישות ומתקדמות שיהפכו את מטוסי F-35  לספקי מטרות ראשיים של צה"ל. מערכות נוספות יותקנו לאחר ההגעה לישראל.

לפי אתר Breaking Defense, אחת מיכולותיו העיקריות של מטוס ׳אדיר׳ היא לקלוט אותות אלקטרוניים ממערכות מכ"ם והגנה אווירית, למקם ולסווג אותם במהירות, ולהציג את הנתונים לטייס. מערכות המטוס מפיצות את המידע ליחידות לוחמות אחרות. המידע הקריטי נקלט באנטנות הפסיביות הרגישות המותקנות במטוס ומועבר למערכת המחשוב, המודדת את הפרשי הזמנים בין קליטת הנתונים בכל אנטנה וכך יודעת לחשב את הכיוון והטווח של מקור האותות - כלומר המטרה - על פי תדרי השידור של האותות. מערכת ELINT כזו כבר קיימת במטוסים אלה, ותשודרג בהמשך על ידי חיל האוויר והתעשיות הביטחוניות. המידע והידע שיתקבלו מניסויים שיערוך מטוס הניסוי יאפשרו לטייסות ׳אדיר׳ להיות ״יצרניות מטרות" לכוחות קרקע וים.

אלוף איתן בן-אליהו, לשעבר מפקד חיל האוויר, אמר ל-Breaking Defense כי למטוסי אדיר יש שני יתרונות חשובים עבור חיל האוויר הישראלי: תכונת החמקנות, והיכולת לקלוט ולהפיץ נתונים מבצעיים מחיישני המטוס. "זה חיוני עבור חיל אוויר שמבצע משימות מבצעיות כמעט על בסיס יומי", אמר בן-אליהו.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית