נורה אדומה בוהקת בפנסקולה – אל-קאעדה מכה שוב. דעה

לאחרונה התברר כי הצוער הסעודי, שרצח שלושה חיילים אמריקנים בבסיס חיל הים בפלורידה בדצמבר האחרון, היה חבר בארגון אל-קאעדה בחצי האי ערב. על התקפה זו להוות קריאת השכמה להמשך המערכה נגד הטרור העולמי  

REUTERS/USA TODAY NETWORK

בחיל האוויר הישראלי נהוג לראות בכל מקרה של "כמעט" תאונה, כאילו התרחשה תאונה הרת אסון. ראוי להחיל כלל זה גם על פיגועי טרור. במקרה המדובר התרחשה התאונה, אך האסון הפוטנציאלי הגדול שהיה טמון בה נמנע כתוצאה מכשל מחשבתי של מבצעו ומפעיליו שהיו להוטים או חובבנים מידי, או שאולי לא הפנימו עד תום את פוטנציאל ההרג וההרס שהיה גלום במזימה שרקמו - לפחות ככל הידוע בשלב זה של חקירת האירוע בידי האף-בי-איי.

ב-6 בדצמבר 2019, רצח ביריות צוער סעודי בן 19, מחמד אל-שמראני, שלושה חיילים אמריקנים בבסיס חיל-הים האמריקני בפנסקולה, פלורידה. לאחרונה, בעקבות הצלחת האף-בי-איי לפצח את שני הטלפונים המקודדים של היורה, התברר כי היה חבר בארגון אל-קאעדה בחצי האי ערב. אל-שמראני הצטרף לארגון כשלוש שנים לפני הפיגוע, ושנה לאחר מכן התגייס לחיל האוויר הסעודי המלכותי כדי לשרת כטייס. הוא נשלח לארה"ב להשתלמות של שלוש שנים, כאשר בסיומן היה אמור לשוב לארצו, לאחר שהשתלם בהטסת מסוקים ומטוס F-15. על פי מצאי החקירה ודברי ראש האף-בי-איי והתובע הכללי’ התבהר כי אל-שמראני עמד בקשר רצוף עם מפעיליו עד ערב  הפיגוע. הןא התבטא באופן ברור בנוגע למניעיו, והכריז ברשתות החברתיות כי כדאי להמתין לבאות.

הארגון המסוכן ביותר מבין שותפי אל-קאעדה

יצוין, כי פיגוע הטרור בפנסקולה מזכיר פיגועים קודמים שביצע ארגון אל-קאעדה בחצי האי ערב בארה"ב או נגדה. האסוציאציה הראשונה היא מסע הרצח שביצע ד"ר נצ'אל חסן,  אזרח אמריקאי ממוצא פלסטיני ששירת כפסיכיאטר צבאי בבסיס פורט-הוד בטקסס, בו נהרגו 13 ונפצעו כמה עשרות נוספים ששירתו עמו בבסיס. חסן הושפע, לדבריו, מהטפותיו של אנואר אל-עואלקי, אחד מהבולטים בתועמלני אל-קאעדה בערב הסעודית, עמו היה בקשר באמצעות הרשת החברתית.

ארגון אל-קאעדה בחצי האי-ערב נחשב למסוכן מבין שותפי אל-קאעדה, בשל שורה של ניסיונות פיגוע נוספים שביצע בעבר בארה"ב ונגד יעדים המזוהים עמה. הבולטים בהם כללו שיגור מתאבד ממוצא ניגרי לפוצץ באמצעות מטען חבלה המוסתר בתחתוניו מטוס נורת' איירליינס בערב חג המולד של שנת 2009. פיצוץ המטוס באוויר נמנע בשל כשל טכני בהפעלת חומר הנפץ ובזכות נוסעי המטוס שהסתערו על המתאבד וכבלו אותו. עוד ניסה הארגון לשגר מדפסות נפץ מתימן לארה"ב בשנת 2010, ניסיון שסוכל בעקבות מידע מודיעיני. הארגון גם נטל אחריות לרציחת כתריסר עיתונאים ועובדים במערכת העיתון "שרלי הבדו" בפריז, שבוצעה כנקמה על פרסום קריקטורות שביזו, לטענתו, את הנביא מחמד. אחד משני האחים כואשי, שביצעו את הפיגוע, התאמן בשורות הארגון כמה שנים קודם לכן.

ההתקפה בפנסקולה חייבת להדליק נורה אדומה בארה"ב - ואף מעבר  לה

הצלחת ארגון טרור, מבעלי בריתו הבולטים של אל-קאעדה, לבצע שוב פיגוע בתוככי ארה"ב ולהרוג אמריקנים, מהווה הישג גדול עבורו ועבור ברית הטרור בראשות ד"ר איימן אל-זוואהירי. ביטוי לכך ניתן בהצהרה מצולמת שפרסם מנהיג הארגון, קאסם א-רימי, בפברואר השנה, זמן קצר לפני שחוסל בידי ארה"ב מירי טיל מכלי טיס בלתי-מאויש. א-רימי התגאה בכך שארגונו הצליח להחדיר פעיל מטעמו לשורות הצבא הסעודי ולצבא ארה"ב, מבלי שהללו יגלו זאת מבעוד מועד ויסכלו את ההתקפה. בכך הבהיר אל-קאעדה, כי הטענות של מנהיגי ארה"ב שהארגון הובס וכי ניטלה ממנו היכולת לבצע טרור בארה"ב - ובמשתמע גם מחוצה לה - הן אשליה.

מעבר לכך, מאחר ומדובר בפעיל אל-קאעדה שעמד להיות מוסמך כטייס על ידי ארה"ב, ניתן רק לשער את פוטנציאל ההרג והנזק שהיו נגרמים, לולא היו אל-שמראני ומפעילו נחפזים להוציא לפועל דווקא פיגוע ירי בפנסקולה, והיו "מתאפקים" מספר חודשים ומבצעים במקומו פיגוע התאבדות באמצעות כלי טיס בבסיס בארה"ב או אף בסעודיה. מבחר האפשרויות ליעדי תקיפה כזו מוטב להשאיר לדמיון.

למרות התוצאה המוצלחת מבחינת אל-קאעדה בפנסקולה, כשלי ניהול האירוע ומיצויו באופן יעיל מצד הארגון, בעיקר מצד מפעיליו, ברורים וסיבתם טרם נודעה. מטרידים הרבה יותר הכשלים המודיעיניים והביטחוניים מצד האמריקנים והסעודים. אלה כשלו בסינון, זיהוי ואיתור כוונותיו של אל-שמראני מגיוסו ועד ביצוע ההתקפה, כולל התבטאויות רדיקליות שלו ברשת בשלושת החודשים האחרונים ואף בסמוך למועד הפיגוע. כל אלה לא הדליקו נורת אזהרה גם בקרב עמיתיו הסעודיים והאמריקנים בבסיס. לצד אלה ניצב וויכוח עקרוני בין גורמי המודיעין והביטחון בארה"ב לבין חברת אפל שסירבה לאפשר גישה לקידוד הטלפון של הרוצח, והזמן שנדרש מחוקרי האגף הטכנולוגי של האף-בי-איי לפצח אותו, באופן שעיכב את חקירת הפיגוע בסמוך להתרחשותו ושאפשר לארגון לכסות על עקבותיו ועל עקבות סייעניו לפרק זמן משמעותי.

אל-קאעדה, דאע"ש ושותפיהם ממשיכים להיות פעילים בזירות שונות ברחבי העולם. ברור כי אשליית הבסת הטרור הבינלאומי רחוקה ממימוש, אם היא בכלל ברת ביצוע. ראוי כי הפיגוע בפנסקולה שגרם להרג מוגבל יחסית, ועלול היה להסתיים באופן שונה לחלוטין, יהווה קריאת השכמה מוקדמת להמשך קיום מערכה אפקטיבית נגד הטרור הגלובלי, בשיתוף פעולה מודיעיני-מבצעי מקומי ובינלאומי.

 

*יורם שוייצר הוא ראש פרויקט הטרור במכון למחקרי ביטחון לאומי.

 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית