באיזה מסוקים יצטייד חיל האוויר?

מתקרב שלב ההחלטה על רכש מסוקי התובלה העתידיים של חיל האוויר: בואינג או לוקהיד מרטין/סיקורסקי

באיזה מסוקים יצטייד חיל האוויר?

CH-53K King Stallion.REUTERS/Axel Schmidt

הולך וקרב שלב ההחלטה על רכש מסוקי התובלה העתידיים של חיל האוויר, שיחליפו את היסעורים המתיישנים: תוך מספר שבועות יוצגו למפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, פרטי עבודת המטה שהכינו צוותי החיל, שבדקו ובחנו שני דגמי מסוקים.

שתי תעשיות הנשק המובילות בעולם מתחרות על שוק מסוקי התובלה בישראלי: מסוק ה-CH-53K King Stallion של לוקהיד מרטין/סיקורסקי, ומסוק ה-CH-47 Chinook של בואינג. שני הדגמים הם מסוקי תובלה מתקדמים המתאימים למשימות ולדרישות הייחודיות של חיל האוויר, אם כי לכל אחד יתרונות וחסרונות משלו. הם נבחנו בארה"ב על ידי צוותי טייסי מסוקים של החיל.

החיל אמור לגבש בקרוב את החלטתו לגבי דגם המסוק המועדף, ואז יעבור נושא הרכש להחלטת משרד הביטחון, המטכ"ל והממשלה. לישראל דיפנס נודע כי מדובר ברכש שבין 20 ל-24 מסוקים, שמחיר כל אחד מהם עשרות מיליוני דולרים. מסוק ה-K של לוקהיד מרטין/סיקורסקי יקר מהצ'ינוק של בואינג, והפרש המחיר ביניהם נע בין 20 ל-30 מיליון דולר. כמו כן, K הוא מסוק חדש ואילו צ'ינוק הוא כלי מלחמה ותיק, אך הדגם שמוצע לישראל הוא חדיש, מתקדם ומודרני. בחיל האוויר מקווים שהחלטות הרכש יקבלו תאוצה בגלל מינויו של אלוף מיל אמיר אשל, לשעבר מפקד החיל, למנכ"ל משרד הביטחון, ומציינים כי עיכובים בהחלטה עלולים לדחות את ההצטיידות בכמה שנים.

בפני הממשלה עוד החלטות רכש קריטיות לחיל האוויר, כגון מטוס תדלוק חדש במקום מתדלקים מתיישנים. המועמד היחיד הוא מטוס התדלוק KC-46  של בואינג, וכבר הובהר כי חיל האוויר מעוניין בו. בהמשך יעלה הצורך לקבל החלטה לגבי מטוסי הקרב העתידיים של החיל - האם לרכוש מטוסי F-35  'אדיר' חמקניים, דגמים מתקדמים של מטוסי F-15, או אולי תמהיל של שני דגמי מטוסי הקרב.   

אולי יעניין אותך גם