המשרד המחובר: אבן דרך קריטית בעידן העבודה הנוכחי

בימים אלה ישנה חשיבות מכרעת ליכולת לעבוד מרחוק ובצורה גמישה, אך אופי עבודה זה יוצר אתגרים הכרוכים בהסתגלות לנורמות החדשות ולהתמודדות עם איומים דיגיטליים

שלומי ליברמן, כותב המאמר. צילום: אבירם בר נתן

עבודה גמישה הוא מונח שהפך לצמד מילים לוהט, במיוחד בחודשים האחרונים עם המעבר לעבודה מרחוק בשל איום הקורונה. בזמן שישראל חוזרת לשגרה, טכנולוגיות המאפשרות עבודה מרחוק עומדות כעת למבחן חשוב. אין עסק או ארגון שלא מושפע מכך, קטן כגדול. היכולת לעבוד בצורה זמישה (זריזה+גמישה) היא קריטית, אך יחד עמה מגיעים אתגרים הכרוכים בהסתגלות לנורמות החדשות. מנהלים צריכים לשאול את עצמם שתי שאלות: האם הם מוכנים להחיל גמישות רוחבית על כל כוח העבודה בארגונם, והאם יוכלו להבטיח המשכיות עסקית בהתחשב בצרכים המשתנים של השוק והלקוחות.

מה שהחל כאילוץ בשל המגפה התגלה כ-win-win

נכון, עבודה מרחוק היא לא מונח חדש לעולם, אך ״המשרד המחובר״ מהווה אבן דרך קריטית והוא המאפשר החשוב ביותר לכוח העבודה המבוזר בעידן העבודה המודרני. בשנת 2018, 15% מכוח העבודה באיחוד האירופי נהנה מהאפשרות לעבוד מרחוק, וסביר שהמספר רק הולך וגדל. מדינה שיישמה את האפשרות הזו באופן בולט היא הולנד, שליותר משליש מכוח העבודה שלה יש את האפשרות לעבוד מהבית. מנגד, פחות מאחוז אחד מעובדי רומניה יכלו לעשות זאת בשנת 2018.

בישראל נכון למרץ 2020 (טרום איום הקורונה), ע"פ דוח הממונה על השכר באוצר, רק 4% מהעובדים יכלו לעשות את עבודתם מהבית. מדובר בממוצע כללי, כאשר באופן טבעי תחומי הטכנולוגיה וההייטק הם גמישים יותר ומאפשרים לאחוז גבוה יותר לעבוד מהבית בעיקר בזכות המשאבים הטכנולוגיים, אופי העבודה, והתרבות הארגונית של חברות רב-לאומיות. מנגד, רבים מהמועסקים במשק הישראלי כגון אנשי מכירות, עובדי בינוי וחקלאים, יתקשו (או כלל לא יוכלו) לעבוד מרחוק.

ברוח המציאות הנוכחית נראה מדובר בשיעור נמוך, אך בחודשים האחרונים חלו תמורות גדולות במתכונת ושיטות העבודה בעולם ובישראל שמראות את המשך מגמת הגידול. מה שהחל אולי כאילוץ שנועד לשמור על ביטחונם ובריאותם של העובדים בימי הקורונה, התגלה כ-win-win לארגונים שביקשו לשמור על הפרודוקטיביות כמו גם להתמודד עם הנחיות הריחוק החברתי. כעת ממשיכים ארגונים רבים לאמץ עבודה במגמת הגמישות.

התקופה הנוכחית, חרף אתגריה, רצופת הזדמנויות עבור השוק העסקי שיכול להפגין גמישות וזריזות. אין ספק כי התנודות בעולם העבודה בוחנות את תשתיות הארגון ואבטחתן, אך כאמור הן גם עשויות להגביר את הפרודוקטיביות ובמקרים רבים גם להקל על מבנה העלויות. כל זאת מחייב פתיחות לשינויים גם אצל העובד/ת: ככל שהפתיחות גדולה יותר, כך גוברת המעורבות החיונית להתפתחות העסק ולקשרים עם עמיתים.

למרבית החברות הסתבר כי מעבר יעיל לעבודה מהבית מצריך השקעה בסביבת העבודה הביתית. כך, דווח במערב אירופה כי מכירות המחשבים האישיים עלו ב-38% בהשוואה לשנה שעברה.  עבודה שיתופית ויעילה המתבצעת מרחוק תלויה בכלים, בהדרכה ובמשאבים שהחברה מספקת לעובדים. ככל שגדל מספר המכשירים המחוברים לרשת, כך גדל האתגר בניהול ועיבוד הנתונים הנוספים. אמנם "שיפוץ" מוחלט של הרשת הקיימת אינו ריאלי עבר מרבית החברות, אך מחשוב קצה יכול לסייע בעיבוד המידע, תוך הגבלת ההשפעה של התהליך על תשתיות הארגון.

 

BIGSTOCK/Copyright: asiandelight

היורופול: מספר התקפות הסייבר צפוי לעלות

אך בעוד שהעובדים ממסדים את תרבות העבודה מרחוק, צפים עולים שיקולי אבטחת הסייבר, במיוחד שמירת נתונים ויישומים והגנה על נקודות קצה. שיקולים אלה חייבים להיבחן תחת ההנחה כי יש לתמוך בתעבורת הרשת ובאפשרות לעבודה גמישה ככל שניתן. עסקים שונים אמנם יחוו את האתגרים ברמות שונות, אך כל עסק צריך לחשוב בזהירות על כל חוליה בשרשרת האספקה שלו ולהבין את ערכו.

דוח חדש של היורופול, המתמקד בנוף הפשיעה הדיגיטלית, מציין כי מספר התקפות הסייבר נגד יחידים וארגונים כאחד צפוי לעלות. במילים פשוטות, ככול שיותר עובדים ברחבי העולם מתחברים לתשתיות הארגונים שלהם מרחוק, יש להאקרים יותר מקום לבצע את זממם. נתונים חייבים להיות מוגנים תמיד – מנקודות הקצה ועד למרכז הנתונים. זה אומר כי כל חוליה בשרשרת הדיגיטלית של הארגון צריכה להיבחן ולהיבדק במקביל לשינויים בנוף העסקי. מרכיב מרכזי הוא להבטיח כי לעובדים יש את ההבנה לגבי איומי סייבר ויסודות הבטיחות ברשת, ולכן יש צורך קריטי בהדרכה קבועה שלהם.

כיום, הודות לסביבות עבודה מבוססות-תוכנה, עובדים יכולים לגשת לכל הכלים והיישומים הדרושים להם, מכל מכשיר ומכל מקום. הדבר שומר על המשכיות עסקית, מבטיח כי אזור העבודה מעודכן באופן רציף ומשפר את נגישות העובדים. כאשר מסתגלים לדרישות העבודה מהבית, ארגונים עשויים לגלות כי פתרונות במודל "כשירות" (As a Service: תוכנה כשירות, מרכז נתונים כשירות, חומרה כשירות וכו') יעזרו להם במיוחד. ככל שארגונים עסקיים יתפתחו ויעמדו באתגרים שמציבה להם המציאות החדשה, כך הם יגלו דרכי עבודה חדשות, שיכולות לשנות את כל תרבות העבודה המוכרת לנו.  

מאת שלומי ליברמן, סמנכ״ל תפעול, מרכז הפיתוח של דל טכנולוגיות ישראל

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית