בשקט, מתחת למים

הצוללות הישראליות מהוות כבר עשרות שנים את הזרוע הארוכה של חיל הים. בשקט, מתחת למים, הן אוספות מודיעין ועומדות הכן ליום פקודה. יצאנו לבדוק איך מכשירים את אנשי הצוות. מיוחד 

צילום: דובר צה"ל

ביום שני 15 בחודש יעמדו על מגרש המסדרים בבסיס זרוע הים בחיפה 'קומץ עשרות' בוגרי קורס צוללן, אחד הקורסים המפרכים והיוקרתיים בצה"ל, ומפקדיהם יענדו לחזותיהם את אות הצוללן הכסוף והנכסף. קומץ צעירים שעברו מסלול ארוך ומורכב, החל בשלבי המיונים והגיבושים, הבחינות והמבחנים, וכלה בקורס ארוך, שבסיומו הוכשרו להיות איש צוות באחת מצוללות שייטת 7, שייטת הצוללות של זרוע הים. 

בחיל הים הישראלי יש כיום חמש צוללות מדגם 'דולפין'. שלוש מהן, מ-1 עד 3 , הן צוללות מדגם ותיק יותר. צוללות 3  ו-4 הן מהדגם המתקדם הכולל מערכת AIP לשהות ארוכה יותר מתחת למים. הצוללת מספר 6, 'דרקון' שמה, עדיין נבנית במספנות בגרמניה. אח"י 'דולפין', 'לוויתן', 'תקומה', 'תנין', 'רהב' ו'דרקון'. אלו צוללות החיל. 

ימי מב"מ בצוללת

מהן המשימות של צוללת ככלי לחימה בימינו? משיב על כך בשיחה עם ישראל דיפנס אל"מ בוריס שוסטר, מפקד בסיס ההדרכה של זרוע הים. "לצוללת יש יכולות איסוף מודיעין ולחימה ימית. גם בימי מב"מ צוללת יודעת להיות במקום רחוק כדי לדעת מה מתרחש שם. התווך התת-ימי מאפשר לראות, להקשיב, לשמוע, ולא להתגלות. זה יתרונה הגדול של צוללת. היא מסוג הכלים שעצם העובדה שיש לך אותו מהווה אמצעי הרתעתי שבכוחו למנוע מלחמה. וחוץ מכל זה יש לצוללת משימות מסווגות שהשתיקה יפה להן", אומר שוסטר.  

אז מה עבר על קומץ הצעירים מסיימי הקורס מאז היו מלש"בים בני 18 שחלמו לשרת בצוללות עד שהם מסיימים השבוע את הקורס וייכנסו בקרוב לאחת הצוללות כאנשי צוות לכל דבר. מפקד בית הספר צוללן רס"ן א. לא רק אחראי להכשרתם של הצוללנים החדשים אלא במקביל הוא אישית נמצא במסלול הכשרה לפיקוד על צוללת. מי כמוהו מכיר 'לעומק' את עולמם של אנשי המעמקים. 

"איש צוות בצוללת בשנת 2020 חייב להיות בעל תכונות ייחודיות רבות שאינן נדרשות בשום יחידה אחרת בצה"ל. אם לסכם את כל התכונות הנדרשות, הרי לב העניין הוא שילוב של יכולות אישיות עם יכולות השתלבות בצוות. החפיפה המוחלטת בין הפרטי לציוותי-חברתי, וכל זה בתנאי לחץ ועומס נמשכים", אומר א'. 

השלבים שלפני הגיוס כוללים מיונים, ימי שדה, בדיקת נתוני המועמד, יכולות קוגניטיביות, עבודת צוות. מתחילים את תהליכי המיון 2,000 איש, מסיימים 150. אחרי הגיוס עוברים המועמדים טירונות שהיא שער הכניסה לזרוע הים, ואחריה מתחיל הקורס עצמו הנמשך מעט יותר משנה ונחלק לשני פרקים: בסיסי וייעודי.

"לומדים נושאים כמו מבנה צוללת, יסודות הצלילה, הכרת המערכות העיקריות של צוללת, עבודה בתנאי לחץ. מהשלב המוקדם נחשפים לאתגרים מנטליים ופיסיים", מסביר א'. "החניכים מנותקים מהבית לזמן רב, טלפון הביתה אחת לשבוע, בימי שישי. יציאות הביתה אחת לשלושה-ארבעה שבועות, ולפעמים, כמו בקורונה, אף יותר. עוברים הכשרות בנושאי ים, כמו הסמכה כמפעילי סירות ממונעות. הפלגות ראשונות להכרת הווי הצוללנים, סביבת העבודה ומאפייני השירות." 

לקראת ההכשרה בים

עברו בהצלחה ששה החודשים הראשונים, מגיעה מחציתו השנייה של הקורס, החלק  הייעודי-מקצועי. ואלו הם המקצועות של אנשי צוות צוללת: מכונה, מערכות הספק ובקרה (חשמל), גנ"ק (גילוי, ניווט, קשר), מערכות הנשק של הצוללת (טורפדו), סונאר, אלחוטן הצוללת. מפקד בי"ס צוללן מסביר כי חלק נכבד מההכשרה מבוצע בסימולטורים. לכל מקצועות הצוללת יש מדמים שבהם לומדים ומתאמנים לקראת ההכשרה בים. הסימולטורים חוסכים שעות ים רבות.

למד החניך היטב את המקצוע המיועד לו בצוללת מגיע שלב נוסף של הפלגות, הפעם לצבירת ניסיון בעמדה שבה יוצב במקצועו הייעודי, וכל זה לקראת מבחן ההסמכה המקצועית בים. מגיע הפרק האחרון בקורס המכונה שלב ההשהייה: החניכים מסופחים לצוללת כאנשי צוות, צופים בוותיקים, מבצעי שיגרות אימונים ונמצאים בגשר שבין ההכשרה להסמכה.

"בקורס יש עוד שתי תקופות חשובות: הכשרה ערכית והספנה. ההכשרה הערכית כוללת סדרות חינוך, סדנה המוקדשת ליחסי אנוש, יחסי לוחם חברה, עקרונות עבודה בקבוצה, דינמיקה קבוצתית ברמה הגבוהה ביותר בתנאי בידוד. אנו מייחסים חשיבות רבה להכשרה הערכית. מכיוון שמדובר בקבוצה מאוד ייחודית, ולכן הנושאים הערכיים חשובים לא פחות מהמקצוע", אומר א'. "הספנה היא התקופה שבה הצוללת חייבת לעבור במספנה ימי אחזקה, תיקונים, טיפולים ושיפוצים. חניכי הקורס הם חלק מתהליך ההספנה ומלווים את הצוללת שלהם בתהליך". 

פיקוד בי"ס צוללן מדגיש את הדרישות המנטליות ממי שרוצה להיות איש צוות בצוללת, הנמצאת רחוק מהבית לתקופות ארוכות. מכאן שבועות החוסן, הדרישה לתרגל את איש הצוות בהדרגה לאירועים מיוחדים מתחת למים, לשינויי משימה, להתרגלות לעבוד בתנאי שחיקה ועומס מתמשכים. "איננו מחפשים את מי שהיה התלמיד הכי טוב בכיתה, אלא את מי שמפנים שבצוללת כל אחד חשוב וכולם חשובים בצוותא. אתה חייב לסמוך על חברך באופן מוחלט. לכן אנו מחפשים אנשים חושבים ומדייקים. כל אחד יכול לפשל ולטעות, לכן יש חשיבות רבה לדיוק בדיווח אמת. מלבד זה צוללת בנויה כך שיש הגנות הנדסיות, נוהליות ופיקודיות שמגינות מפני טעויות", אומר א'. 

קפסולה בים

בתקופת הקורונה נקטה זרוע הים וגם שייטת 7 בסדרה של פעולות מנע: בכל צוללת נעשתה הפרדה מוחלטת בין הצוותים של כל מחלקה. הצוללות הפליגו ללב ים לתקופות ארוכות כדי למנוע הדבקה, ואמנם לא היה אף לא מקרה אחד של הדבקה בשייטת. מפקדי הזרוע בודדו את כל כלי השיט, וצוללות שהו בים 30 יום ויותר, חרף קשיי הבידוד והריחוק ממשפחות הקצינים ואנשי הקבע. 30 יום בקפסולה.

"מבין הקורסים וההכשרות הרבים בבה"ד ח"י, קורס צוללן הוא המורכב ביותר", אומר שוסטר. "הייחוד הוא בפלטפורמה. משימות ארוכות טווח בתווך הרחוק ביותר מהבית, דגש על יכולות אישיות ובין-אישיות, דרישה לאינטליגנציה רגשית וחברתית, יכולת עבודת צוות כאשר אתה נבחן כפרט וכאחד מהצוות. והאתגר הטכנולוגי: בצוללת יש בכל סנטימטר ציוד מתוחכם. איש הצוות חייב לפעול בסביבה של גלים -  גלי קול, גלים אלקטרו-מגנטיים. צוללת היא כלי עמוס בטכנולוגיה בכל פינה." 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית