דיווח: צוללות טורקיות נשלחו להשתתף במערכה על לוב

Bosphorus Observer - https://youtu.be/nKUwh9F6mWk

בימים האחרונים החלו להצטבר דיווחים על כך שטורקיה מפעילה צוללות בקרבת החוף הלובי, כחלק מהשתתפותה במערכה המתנהלת בלוב ולסיוע לשלטון הזמני במדינה, ה- GNA, אשר הוקם בחסות האו"ם. הצוללות הטורקיות יצאו למשימתן בזירה לאחר שהמצרים החלו לתגבר את כוחותיהם היבשתיים והימיים בזירה, כניסתם של כוחות שריון מצריים ללוב ותקיפת שיירה ומפקדה של הצבא הטורקי, בסיוע מטוסי מיג-29 רוסיים. 

כזכור, מצרים ורוסיה מסייעות לכוחות ההתנגדות למשטר, מיליציית ה-Libyan National Army הפועלת תחת פיקודו של הגנרל Haftar. במסגרת זו מצרים סייעה להקמה, אימון והפעלה של כוח קומנדו ימי, הפועל נגד השלטון ומבצע פעולות לוחמה ימיות גם כנגד כלי שיט טורקיים (לרבות ספינות סוחר). כוח הקומנדו הימי של ה- LNA שהוקם, צויד על ידי המצרים בסירות תקיפה מהירות ואמצעי לחימה קלים. 

המיליציה הלובית נתמכת גם על ידי רוסיה, אשר שיגרה למדינה כוחות מצבא היבשה שלה, כוחות אוויר וכ- 1500 שכירי חרב, הפועלים בשמה לסיוע כנגד המשטר הזמני. הצוללות הטורקיות שהגיעו לזירה מסייעות לכוחות הטורקים האחרים באיסוף מודיעין בזירה ולעמוד הכן לכל התפתחות בזירה הימית. 

הצוללות הטורקיות מצוידות באמצעי לחימה מתקדמים, כגון טורפדו נגד צוללות, טילים נגד ספינות שטח ומערכות איסוף מודיעין מתקדמות, והן תוכלנה לסייע לכוחות היבשה והים של טורקיה והממשל הלובי, במידה וחיל הים המצרי ו/או הרוסי יבצעו תקיפות מהים כנגד מטרות יבשתיות או ימיות של המורדים. אין ספק שמהלך כזה של תקיפה של כלי שיט מלחמתי על ידי צוללת הינו מהלך קיצוני אשר עלול להשפיע על הזירה כולה ולגרום למלחמה אזורית. 

יחד עם הדיווחים על הגעת הצוללות ללוב, פורסם ציוץ בטוויטר, כי מערכות התקשורת של הצוללות הטורקיות משובשות. ההערכה היא כי שיבושן של המערכות נובע מפעולות לוחמה אלקטרונית של המצרים ו/או של הרוסים, הפועלים בזירה ביתר שאת. המערכה בלוב העלתה הילוך בשבועות האחרונים, והיא מהווה זירת התגוששות בין המעצמות הימיות הפועלות בזירה – צרפת, רוסיה, מצרים וטורקיה, כשברקע מהאו"ם נשמעים קולות פיוס והרגעה. 

לאן יתפתח המצב בלוב? במזרח התיכון, כמו במזרח התיכון, את העתיד ניתן לנבא רק כאשר הוא חולף, אך בוודאות ניתן לומר כי זירת ההתגוששות הרצויה לצדדים היא הזירה הדיפלומטית ולא הזירה הצבאית, בה מוזזים על פני השולחן (ומתחתיו) כלי השחמט הצבאיים וכלי המלחמה כחלק מהמערכה המדינית הכוללת. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית