חיל האוויר פותח חממת חדשנות ראשונה בצה"ל 

ביחידת התחזוקה 108 של חיל האוויר נפתח מאיץ ראשון של הצבא. המאיץ עתיד להנביט חמישה פתרונות ליישום כל שנה

צילום: דובר צה"ל

לפני פחות משנה הוקמה ביחידה החממה הטכנולוגית הראשונה בצה"ל, שהספיקה להעמיד סטארטאפים מבצעיים ואחזקתיים בתחומי ליבה חדשים, ובתפישה משלימה למאמצי בניין הכח הסטנדרטים ולעיתים ארוכי הטווח הקיימים בחייל. המאיץ פתוח לכלל צה"ל, כאשר כל מחזור כולל 10-13 צוותים, מתוכם נבחרים בסוף חמישה פתרונות שגם מקבלים מימון של עשרות אלפי ש"ח כל אחד לרכש חומרה ותוכנה עבור הפתרון. כל פתרון מהחמישה נבחר על ידי "צוות כרישים" המורכב מיוצאי חיל האוויר.  

באילו תחומים תעסוק החממה? ובכן, בתחומים שחיל האוויר צריך. כולל סייבר. בעולם הרחפנים, הובילה היחידה שלל פיתוחים של מערכות שליטה ובקרה, יכולות חסימה ואיכון, ואף העמדת רחפנים למשימות מיוחדות. בעולם המאמנים פותח סימולטור מתקדם של מטוס F15, בעל יכולות אוויוניות אמיתיות, ובמחיר המאפשר פריסתו בכלל טייסות חיל האוויר והגפים הטכניים. 

בעולם האינטרנט של הדברים הובילה 108 מהפכה בתשתיות האחזקה החיליות, דרך פיתוח יכולות שליטה מרחוק על אתרים, יכולות תחקור מתקדמות בכיפות שבטייסות וכן השבחת עגלות הספקי תקיפה (באמצעות שילוב סנסורים חכמים שמאפשרים מעקב אחר חוסרי כלים ובקרה על יכולת הוצאת טיסות ללא שקיים חשש שנשכח אמצעי אחזקה בתוך המטוסים).

דרג ד' למערכות אלקטרוניות

במשך שנים נחבאה יחידה 108 אל הצללים, ואף זכתה לכינוי 'ההיטק שלא מדברים עליו'; לוותיקי המערכת הבטחונית מוכרת היחידה בשם במצ"א 108 (בית מלאכה לציוד אלקטרוני). היחידה ממוקמת בבסיס צריפין ולה שלוחות נוספות בבסיס פלמחים וחפץ חיים. היחידה השתתפה בגוון מבצעים עלומים השזורים בסיפור תקומתה של המדינה, שרק לאחרונה החלו להתפרסם.

מאז ועד היום נטלה היחידה חלק חשוב במערכות צה"ל, והפכה להיות גורם מרכזי בפריצת המעטפת המבצעית של חיל האוויר: בהנדסה לאחור של מערכות אוייב שנלקחו שלל, פיתוח יכולות 'הנדסת שדה' לתיקון בשטח של מערכות לחימה, פיתוח ושילוב מוצרי אבטחת מידע מתקדמים, הקמת רשת הנתונים של חיל האוויר, חקירה הנדסית של תקלות בעולמות האוויוניקה, והשילוביות הרשתית, ואף פיתוח רשת התקשורת למערכת כיפת ברזל.

יכולות הליבה של יחידה 108 כדרג תחזוקה אלקטרונית התפתחו עם השנים בד בבד עם התפתחות החיל מבחינה טכנולוגית. החל מקשר מוטס פשוט ומכ"מים לגילוי מוקדם, שנאספו לאחר מלחמת העולם השנייה, דרך חקר הביצועים להקמת מערך הל"א והקמתו הלכה למעשה. תחום המכ"מים הקרקעיים התפתח בצורה משמעותית והיחידה למדה גם לתחזק אותם וגם לפתח שיפורים ולבצע חקר לביצועיהם. 

בהמשך החלו להופיע תחומי עיסוק מגוונים כגון: מערכות בקרת הירי, הניווט, הקשר, הזע"ט והמכ"מים המוטסים (שהופיעו עם ראשוני המטוסים המורכבים מבחינה אויונית), והצורך לתקן כרטיסים אלקטרונים מורכבים ביותר שלא ניתן לבדוק אותם ללא ציוד בדיקה משוכלל ביותר. עם התפתחות המטוסים המודרניים התעורר הצורך לבצע בדיקות לתוכנה אויונית לפני שהיא מותקנת על המטוסים ולכן גם את זאת למדה היחידה לעשות. גם כשחיל האוויר קלט את יכולת ההגנה האווירית מפני טילים (כיפת ברזל), היה זה אך טבעי שבסיס האלקטרוניקה יהיה אמון על אחת ממערכות התקשורת המורכבות שנבנו אי פעם. 

טרנספורמציה דיגיטאלית

"בשנים האחרונות החלה לעבור זירת הלוחמה האווירית, טרנספורמציה דיגיטאלית טכנולוגית ומבצעית מואצת" מתאר אל"מ גיא מפקד היחידה. "זירת הקרב האווירית הפכה למורכבת יותר, ונכנסו אליה מערכי גילוי וזיהוי מתקדמים (מטוסי השביט והעיטם), תחום ההגנה האווירית רקם עור וגידים (כיפת ברזל ושרביט קסמים), השילוביות לזרועות היבשה והים החלה להתמסד (החיבור למערך הצי"ד, צבא היבשה הדיגיטאלי), הוקמו מערכי אימון, נבנו יכולות משופרות בתחום הכלים המאויישים מרחוק, המערכים המבצעיים הפכו למקושרים יותר ותלויים יותר, ובעלי יכולות מבצעיות משופרות יותר." 

אלו חייבו את יחידה 108 להסתגל, ולהכנס לעומקה של יכולת הלחימה מבוססת רשת; הן ביכולת לבצע אינטגרציות ובדיקות מורכבות, ניטור ואחזקה תקשו"בית ואף לפתח יכולות מבצעיות בתחום השילוביות, האוויוניקה המוטסת, הניווט, הרשת, התקשורת והגנת המידע. יכולות שנדרשות עבורן עצמאות לצד אג'יליות למגוון האתגרים המתפתחים והמשתנים בקצב מסחרר. קצב שהתעשיות הבטחוניות, המפתחות מערכות לחימה מתקדמות, לא מותאמות להתמודד איתו. "האבולוציה הטכנולוגית של היחידה שזורה יד ביד עם ההתפתחות הדינאמית של יכולות זרוע האוויר, שפורצות את מגבלות האפשר, פעם אחר פעם", מספר מפקד היחידה. 

מובילים את החדשנות בצבא 

החממה הטכנולוגית של חיל האוויר מתמקדת בהעצמת כישורי היזמות הפנים ארגונית, ומתן מענה לאתגרים בתחום בניין הכח המבצעי, האחזקתי והתהליכי. החממה מקנה ליזמים הפנים ארגוניים את הבמה להציע רעיונות פורצי דרך ולממש אותם, ולאוכלוסיות בעלות רקע הנדסי או טכנולוגי כלים ומיומנויות פיתוח בתחום היזמי וההנדסי. 

המיזמים המתמודדים על הנבטה בתוך החממה הינם בעלי אופי חדשני, אימפקט גבוה, בשלות, וייחודיות אל מול מוצרים קיימים בתחום. בחממה מקבלים היזמים לתקופה קצובה, מימון וסיוע בניהול, בשיווק ואדמיניסטרציה (לרוב כולל מקום פיזי), עד שיוכלו להגיע למוצר מבצעי בשל ולגייס השקעה תקציבית מגורמי בניין הכח. התוצר הצפוי מהכנסת מיזמים לחממה הוא בתמיכה בייצור והוכחת אב-טיפוס עובד ו/או בהשקת מוצר לייצור סדרתי. 

"החממה הטכנולוגית היא למעשה רעיון שמביא לידי ביטוי את היזמות הפנים ארגונית, שמגיעה מרצפת הייצור ומכל רחבי החייל; מאפשרת לאנשים הטכנולוגיים לבוא ולעשות את המעבר, בעולמות תוכן חדשים שלא הכווינו אותם להכנס אליהם", מתאר רס"ן ד"ר דוד, מוביל החדשנות במערך הטכני. "החממה הטכנולוגית מייצרת מנהיגות טכנולוגית, מחברת את המשרתים לעוצמות האישיות ומאפשרת להם ביטוי לתשוקה הפנימית, ויכולת להשפיע."

פיתוח מערכת הנשמה כחול לבן

"התפשטות נגיף הקורונה בעולם ובמדינת ישראל השפיעה על כולנו – על האזרחים, על המשרתים בצבא וכמובן על מערכת הבריאות", מציין מפקד היחידה. "עם התפתחות המחלה התעורר החשש שמא יווצר מחסור בציוד הרפואי הנועד לטפל בחולי הקורונה, וכאן נכנסו לתמונה מיטב המייקרים של היחידה, שהעמידו לרשות מערכת הבריאות את הידע העצום בהאצת פרוייקטים, את תשתיות הפיתוח הטכנולוגיות המתקדמות, וכישורי ההנדסה לאחור, במטרה לתת מענה למחסור שזוהה במערכות ההנשמה."

תכנון וייצור של מערכת לשימוש רפואי בחירום הוא אתגר, ללא ספק. עם זאת, הובלה של תהליכי תכן, פיתוח וייצור בשלט רחוק, עם מגבלות מחמירות של היכולת להפגש פנים אל פנים, יוצרים אתגר גדול אף יותר. בתהליך יוצא דופן של CrowdSourcing, הובילה היחידה תוך עשרה ימים פיתוח מערכת הנשמה לחירום, מוצר שעושה שימוש בבלון הנשמה ידני ומפעיל אותו באופן חכם ואוטומטי. 

במקביל, נרתמה היחידה להשמיש מערכות הנשמה תקולות ששכבו במחסני בית החולים תל השומר ורמב"ם. המאמץ מול בית החולים תל השומר התמקד בפיתוח כרטיס אלקטרוני, עבור מערכות הנשמה אשר נרכשו והגיעו ללא הכרטיס החיוני להפעלתם; צוות המהנדסים של היחידה שקד במשך כשבועיים על פעילות "הנדסה לאחור", במסגרתה באו לידי ביטוי שלל היכולות הטכנולוגיות והאנושיות של 108 ברמת הנדסת מכונות, אלקטרוניקה והנדסת הבדיקות. לאחר ביצוע ההנדסה לאחור שכללה צילומי X-RAY, בדיקת נקודות באמצעות FLYING PROBE וניסיונות שחזור מורכבים ברמת תכן הנדסי יוצרו כל התשתית הדרושה לייצור סדרתי של מעגלים חשמליים והכרטיסים האלקטרוניים הדרושים.

 "כיום מהווה היחידה דרג הנדסי עליון למערכות המבצעיות של החיל באויר ובקרקע. אין כמעט מערכת בחיל האויר שלא עוברת תחת ידם האמונה של אנשי היחידה; זו לא רק שותפות מבצעית, זו השפעה מבצעית" מדגיש מפקד היחידה. היחידה מתמקדת בתיקון ופיתוח מערכות בתחומי האלקטרופטיקה, אויוניקה, תקשורת קרקעית ואווירית, לוחמה אלקטרונית, מכ"מים, יכולות גילוי וזיהוי, רחפנים, נשק מונחה והגנה אווירית. "יחידה 108 היא רשת הביטחון של חיל האוויר, אנשיה נמצאים בכל מקום בכל זמן לפתור כל תקלה בכל אחת מהמערכות המבצעיות של החייל, וגם, לספק פתרונות ייחודיים במקומות שיש לנו יתרונות מובהקים אל מול התעשיה." מסכם מפקד היחידה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית