אקזיט חלל: פעילות Effective Space נרכשת על ידי חברת Astroscale US

לטובת המהלך, הקימה Astroscale US חברת בת חדשה - Astroscale Israel Ltd - אשר תאויש, לכשתושלם העיסקה, על ידי עובדי ESS לשעבר ושהמטה שלה נמצא בתל אביב. החברה מעסיקה כ-25 איש בישראל. סכום העסקה לא נמסר

אריה הלזבנד. צילום: עמי ארליך

חברת Astroscale U.S. Inc., חטיבה של Astroscale Holdings Inc., מובילת השוק בתחום הקיימות בחלל לטווח הארוך, חתמה על הסכם מחייב לרכישה של הקניין הרוחני, הנכסים, הפעילות והצוות ההנדסי של חברת Effective Space Solutions R&D Ltd  הישראלית, מהחלוצות בתחום שירותי תפעול בחלל והארכת חיי לוויינים.

המהלך ממצב את Astroscale כחברה היחידה בעולם כיום המתמקדת בלעדית באספקת שירותים בחלל הן במסלול לווייני נמוך (״LEO״) והן במסלול גיאוסינכרוני (״GEO״ - גובה 35,786 ק״מ מעל קו המשווה של כדור הארץ). הצעד הוא מהלך להשלמת חזון החברה של שמירה על קיימות החלל, עבור הדורות הבאים. השלמת העיסקה מותנית במילוי מספר תנאים (Closing conditions). 

ESS, שנוסדה על ידי אריה הלזבנד, יזם, מנהל מפעל החלל של התע״א לשעבר ומראשוני תעשיית החלל בישראל, נחשבת בין החלוצות העולמיות בתחום שירותי תפעול בחלל. החברה פיתחה כמה מטכנולוגיות השירות בחלל, המבטיחות והחדשניות ביותר בשוק ויש לה ניסיון עשיר במשימות ותוכניות GEO מורכבות. תוכנית לווייני ה- Space Drone שלה, שתתפתח לפלטפורמה להארכת חיי הלוויינים של Astroscale במסלול גיאוסינכרוני, כבר זכתה להכרה רחבה על ידי מפעילי לוויינים מובילים - כולל בקרב לקוחות פוטנציאליים ש- Astroscale U.S. מנהלת דיונים עימם - כפתרון חסכוני, חדשני ותואם לשירות לוויינים בחלל. 

״שערו בדמיונכם, כי במקום לבזבז מאות מיליוני דולרים להחלפת לווייןGEO , תוכלו להאריך את חייו במסלול במחיר סביר, לתקן אותו או לשדרגו בעודו במסלול. זאת ההזדמנות שאנו מברכים עליה היום עם צירוף היכולות והצוותים החדשים" אומר רון לופז, נשיא ומנכ"ל Astroscale US . "אנו מוכרים כיום בתחום שירותי פינוי פסולת חלל במסלול ה׳נמוך׳ וכעת עם החיבור החדש, נוכל לעשות זאת גם לצורך הארכת חיי לוויינים במסלול הגאוסטציונרי. אנו מוכנים להתחיל לשרת מפעילים מסחריים, את ממשלת ארה"ב וממשלות שותפות ברחבי העולם, והכל כחלק גאה מקהילת החלל האמריקאית. "

לטובת המהלך, הקימה Astroscale US חברת בת חדשה - Astroscale Israel Ltd - אשר תאויש, לכשתושלם העיסקה, על ידי עובדי ESS לשעבר ושהמטה שלה נמצא בתל אביב. Astroscale U.S. תתמקד בהיענות לדרישת לקוחות לשירותים לווייניים, כולל אלה של ממשלת ארה״ב, ואילו Astroscale Israel תשמש כקבוצת המו"פ וכמי שתספק את המטע"ד עבור השירותים בחלל בתחומי הארכת החיים של לוויינים במסלול הגאוסטציונרי לטובת משימות תקשורת קריטיות, ניווט ושירותי בטחון לאומי. 

לדברי הלזבנד, שישמש כמנכ״ל Astroscale Israel, הצוות ההנדסי המוכשר של החברה שכולל מהנדסי חלל ותיקים וצעירים, הוא חלוץ בשוק השירותים בחלל בשנים האחרונות. "מרכז הפיתוח ימשיך לעבוד בישראל, צוות הפיתוח ימשיך במה שעסק קודם לכן והוא אף צפוי לגדול תחת החברה החדשה. אנו חולקים עם Astroscale חזון ואסטרטגיה דומים לאופן שבו הטכנולוגיה והפלטפורמה שלנו יכולים להפוך לפתרון לוגיסטי עבור לוויינים מסחריים וממשלתיים. רכישת הטכנולוגיה שלנו על ידי Astroscale היא עדות לכדאיות עבודתנו ואנו להוטים להצטרף לצוות Astroscale.״ לדברי הלזבנד, החברה מימשה את הגישה והניסיון הישראלי בייצור לוויינים קטנים מרובי ביצועים ולא יקרים, מה שאפשר את קבלת הפתרון על ידי קהל הלקוחות כמענה מתאים לצרכיו. 

"העולם מסתמך כעת על שירותים מבוססי חלל, ומגיפת COVID-19 רק מעצימה את ההסתמכות הזו", אמר נובו אוקדה, מייסד ומנכ"ל Astroscale Holdings . ״מטרתנו ב- Astroscale היא לאפשר קיימות בחלל, והארכת חיי לוויינים מייצגת קפיצת מדרגה אדירה ביכולת שלנו לממש מטרה זו״. אנחנו מקדמים בברכה את צוות Astroscale  הישראלי, ומצפים לממש את החזון שלנו איתם. 

מחקרי שוק עצמאיים מעריכים, כי הארכת חיים ושירותי לוויין אחרים בהיותם במסלול בחלל, יניבו הכנסות של יותר מ -4 מיליארד דולר עד שנת 2028. הכנסה של לווייני GEO למסלול בחלל עולה לעתים קרובות למעלה מ -200 מיליון דולר. לקראת התמיכה בשוק המתהווה הזה, הודיעה באחרונה Astroscale Holdings על סבב גיוס סדרה E לתמיכה במשימות הארכת חיים. I-NET CORP, ספקית מרכזי נתונים יפנית מובילה, הפכה למשקיעה הראשונה בסבב חדש זה, שצפוי להישאר פתוח עד סוף 2020. Astroscale גייסה עד כה 140 מיליון דולר בארבעת הסבבים הקודמים שלה, והסבב החדש ישפר את הפורטפוליו החזק של החברה למתן שירותים לטובת הפחתת פסולת חלל.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית