דעה: מכרז דור 5, שר תקשורת חדש ושגריר אמריקאי 

שגריר ארה"ב בישראל, דוד פרידמן, נפגש עם שר התקשורת החדש - ח"כ יועז הנדל. רשמית הפגישה עסקה בסיפוח יו"ש. מה שר תקשורת קשור לסיפוח יו"ש? זו השאלה. יותר הגיוני לחשוב שמכרז דור 5 וסין עמדו במרכז השיחות

שר התקשורת החדש, ח"כ יועז הנדל, נפגש לאחרונה עם שגריר ארה"ב בישראל דוד פדרמן. קצת פרטים לגבי לוחות הזמנים של מכרז דור 5 לרקע. הצעות לרכישת תדרי דור 5 יתקבלו במשרד התקשורת עד ה4.6.2020. לאחר מכן, המשרד יצטרך להכריז על הזוכים, שיתחילו לפרוס 250 אנטנות ראשונות בקצב מהיר. מדוע? כי השלושה הראשונים שיפרסו 250 אנטנות בפרק זמן של שנה וחצי , יקבלו החזרים של מליוני ש"ח מהמדינה. במקביל, המשרד דוחה את מועד התשלום על התדרים החדשים לספטמבר 2022 על מנת שהחברות ישקיעו כסף בפריסת אנטנות. 

החשש: ריגול סיני

למה משרד התקשורת מעניין את השגריר האמריקאי? ובכן, באופן רשמי האישים דיברו בפגישה על סיפוח יו"ש, יוזמה שנתניהו מנסה לקדם לקראת הקיץ. מה לשר התקשורת ולסיפוח יו"ש? ובכן, זו השאלה. כנראה התשובה טמונה דווקא במכרז דור 5 ופחות באספרציות פוליטיות של נתניהו. האמריקאים מתעניינים בדור 5 בגלל סין. וזה לא חדש. המאמץ האמריקאי נגד חברות טלקו סיניות, בראשון חברת וואווי החל לפני מספר חודשים. 

החשש האמריקאי הוא מריגול סיני באמצעות ציוד תקשורת שיותקן בתשתיות דור 5. בעיקר במדינות מערביות ידידותיות. ישראל אחת מהן. וישראל הולכת לפרוס דור 5. אז האמריקאים מזמינים את שר התקשורת לשיחה ידידותית. וגם לסיור בארה"ב. "שמחתי היום לארח את שר התקשורת יועז הנדל ויו"ר הוועדה צבי האוזר בשגרירות ארה"ב בירושלים. ניהלנו שיחה טובה על מגוון סוגיות אקטואליות", כתב פרידמן. 

הנדל כתב: "סיימנו עתה פגישת עבודה חשובה עם שגריר ארה״ב בישראל, ידידנו דייויד פרידמן. שוחחנו על האתגרים באזור, על האינטרסים המשותפים ודנו בחזון הנשיא טראמפ לשלום ובהחלת הריבונות ביו״ש ובקעת הירדן. כמו כן, השגריר הזמין את שר התקשורת הנדל לסבב פגישות מקצועיות בוושינגטון מיד כשהדבר יתאפשר. נמשיך לפעול בתפקידנו החדשים כדי להעמיק את שיתוף הפעולה בין המדינות."

המהלך של ארה"ב נגד חברות סיניות הגיע גם לאירופה. לאחרונה הצליחה ארה"ב לשנות את דעתה של ממשלת בריטניה בנושא, כאשר היא צפויה להגביל משמעותית את השימוש במוצרים סינים ברשתות הסלולר החדשות. בריטניה אף רוצה להקים שיתוף פעולה של מספר מדינות על מנת לפתח מוצרי תקשורת מתחרים לאלו הסינים. 

האצ'ינסון ואחרים

גם ישראל, כאמור, היא בין המדינות הידידותיות לארה"ב, וככזו, הבית הלבן צפוי להפעיל את מירב הלחצים על מנת שלא תהיה נגיעה סינית ברשת תקשורת ישראלית. אזכיר כי לאחרונה ביטל המשרד את החובה הקיימת ברשיונות חברות התקשורת לאחזקות מינימום של גורמים ישראליים בגרעין השליטה, ויאפשר לגורמים זרים לקיים בהן שליטה מלאה. 

על הפרק, עומד אישור היתר השליטה של האצ'ינסון בפרטנר לאחר שסבן החזיר את המניות לחברה הסינית בגלל חוב. זו אותה חברה דרך אגב שנדחקה החוצה מהמכרז למתקן התפלה בשורק. בסופו של תהליך, לאחר לחצים אמריקאים, נבחרה חברת IDE. 

שאלתי את דוברות שר התקשורת האם הפגישה התנהלה סביב הדרישה להוציא את הסינים ממכרז הדור 5. "פרשנות שלך", נאמר לי. כאמור, רשמית, שר התקשורת עסק בנושאי סיפוח יהודה ושומרון. אשרי המאמין. לפי משרד התקשורת, סטטוס היתר השליטה של האצ'ינסון בפרטנר עדיין "בעבודה". 

לסיכום, נראה כי שגריר ארה"ב לא בזבז זמן, ומיד לאחר מינוי שר תקשורת חדש הוא מפעיל את הלחצים הנדרשים על מנת שמדינת ישראל לא תחשוב בכלל על שיתוף גורמים עם קשר לסין, ישיר או עקיף, במכרז דור 5. וכל אלו שטענו שהאצ'ינסון היא בכלל חברה מהונג קונג, ולא מסין, כדאי שיסתכלו מה הולך בשבועות האחרונים בהונג קונג. רמז: חקיקה סינית חדשה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית