התובע הרוסי דורש מאסר של 18 שנה לאמריקני הנאשם בריגול

פול ווילן נעצר בסוף שנת 2018 במהלך ביקור פרטי ברוסיה, והואשם כי פעל מטעם המודיעין הצבאי האמריקני. ארה״ב מצהירה כי מדובר בעלילת שווא. ייתכן ושתי המדינות נערכות לחילופי אסירים.

פול ווילן בשימוע הארכת מעצר, אוקטובר 2019. REUTERS/Tatyana Makeyeva/File Photo

בבית המשפט במוסקבה עומד בימים אלו לדין האזרח האמריקני פול ווילן, לוחם לשעבר בחיל הנחתים. הוא מואשם בריגול בשטח רוסיה עבור ארצות הברית. המשפט החל בחודש מרץ השנה, ומתנהל בדלתיים סגורות.

התובע הראשי של רוסיה ביקש מבית המשפט להטיל על ווילן עונש מאסר של 18 שנים. לטענתו, מדובר בקצין בדרגת רב סרן, אשר פעל ברוסיה מטעם המודיעין הצבאי האמריקאי והצליח לאסוף מידע רגיש.

ווילן נאסר על ידי השלטונות הרוסיים בדצמבר 2018 במהלך ביקורו במדינה. בעת שנעצר, הצהיר כי הגיע לרוסיה על מנת להשתתף בחתונה. בחפציו אותר התקן זיכרון נייד בו היה, ככל הנראה, חומר מודיעיני. ווילן טוען כי מכר העביר לו את התקן הזיכרון לאחר טקס החתונה, ואמר לו שנמצאות עליו תמונות מהאירוע החגיגי.

גורמים רשמיים בארצות הברית וכן השגריר האמריקאי ברוסיה, פרסמו הצהרות לפיהן הרוסים העלילו עלילת שווא וכי אין בסיפור אמת. לטענתם, ווילן עובד כראש יחידת האבטחה של חברה אמריקאית גלובלית, המייצרת חלקי חילוף לרכבים.

בנוסף, הביע שגריר ארה"ב מחאה כי נמנעה מווילן האפשרות לשוחח עם משפחתו ועם נציגי הממשל, וכן טיפול רפואי.  

סניגורו של ווילן, שמונה מהסניגוריה הציבורית הרוסית, טען כי שלושת עדי ההגנה שזומנו להעיד לטובתו לא הגיעו למשפט לאור חששם מהידבקות בנגיף הקורונה.

משפחתו של ווילן הקימה אתר אינטרנט (www.freepaulwhelan.com) ודף פייסבוק (https://www.facebook.com/freepaulwhelan/ ) לתמיכה במאבק על שחרורו.

במקביל למשפטו של ווילן, מתנהל ברוסיה משפט נוסף כנגד אזרח אמריקני, כבן 50, אשר נתפס כשהוא מחזיק בדרכונים נוספים של קנדה, בריטניה ואירלנד. גזר דינו של צפוי להתקבל ב-15 ביוני בבית המשפט במוסקבה.

התהליכים האחרונים כנגד אזרחים אמריקניים מעלים את הסברה כי רוסיה וארצות הברית נערכות לחילופי אסירים ביניהן, כשברקע רצונה של רוסיה לשחרר מהכלא האמריקאי את הטייס קונסטנטין ירושנקו, אשר נתפס ונעצר בחודש מאי 2019 באשמת הברחת סמים לארצות הברית. הטייס הרוסי נמצא אשם על ידי חבר המושבעים בבית המשפט האמריקאי באפריל האחרון.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית