מצרים מקדמת שותפות ימית נגד טורקיה

אל סיסי החליט ללכת ראש בראש מול ארדואן. הקים ברית ימית נגד טורקיה הכוללת את יוון, קפריסין, איחוד האמירויות הערביות וצרפת להתמודד עם מהלכים טורקיים בלוב ובים התיכון

מצרים הודיעה על ברית נגד טורקיה הכוללת את יוון, קפריסין, איחוד האמירויות הערביות וצרפת להתמודד עם מהלכים טורקיים בלוב ובים התיכון. ההודעה נמסרה במהלך פגישה וירטואלית עם שרי החוץ של מדינות אלה ב- 11 במאי. 

בהצהרה משותפת שהתפרסמה זמן קצר לאחר הפגישה, ברית החמש אמרה כי היא תתמקד בעימות עם המהלכים הטורקיים במים הטריטוריאליים בקפריסין, שם ביצעה טורקיה קידוחים "בלתי חוקיים" בים התיכון תחת ריבונות קפריסין. הברית גינתה גם את ההפרות המחריפות של טורקיה במרחב האווירי היווני. האיחוד האירופי גינה ב16 במאי את פעולות הקידוח של ספינת הקידוח הטורקית יבוז בקפריסין מאז אפריל האחרון. 

הברית מתחה ביקורת גם על פעולות טורקיות בלוב, ועל מזכר ההבנות בנושא תיחום הגבולות הימיים בים התיכון וההבנה לגבי שיתוף פעולה ביטחוני וצבאי, שנחתמו בנובמבר 2019 בין טורקיה לבין ממשלת לוב (GNA) בראשותו של פייז אל-סראג'. ב- 14 במאי הגישה חברת הנפט הטורקית בקשה ל- GNA לקבל אישור להתחיל בקידוחים בצד המזרחי של הים התיכון. נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, דן גם עם סרראג' ב -17 במאי בצעדי הביצוע. ההצהרה המשותפת של הברית הגיעה למסקנה כי היא תמשיך לקיים התייעצויות סדירות. 

ההצהרה העלתה חששות באנקרה, כפי שהודיע משרד החוץ הטורקי בהצהרה של 11 במאי כי "אנקרה הצליחה לשבש את תוכניות החבלה של מדינות אלה באזור ואת מאמציהן לתמוך בפוטשיסטים." מצרים ואיחוד האמירויות תומכות ב-LNA בלוב, כאשר נשיא מצרים עבד אל פתיס א-סיסי הודיע בדצמבר 2019, "אנו תומכים ב- LNA ולא נפקיר אותה."

 

אולי יעניין אותך גם