דיווח: חברת סייבר ישראלית קשורה לפרשה פוליטית במלזיה 

על פי דיווח של כלכליסט, חברת Senpai Technologies, מכרה מערכת מעקב לשירות ביון מלזי שעשה בה שימוש לצורך ריגול אחרי אנשים אופוזיציה. במשרד הביטחון שתיקה 

דיווח: חברת סייבר ישראלית קשורה לפרשה פוליטית במלזיה 

צילום מסך מאתר החברה

על פי דיווח של כלכליסט, חברת Senpai Technologies, מכרה מערכת מעקב לשירות ביון מלזי. המערכת שימשה בסופו של דבר לריגול אחרי אזרחים מלזים. "הלחץ שחשה מפלגתו של נג'יב, הארגון הלאומי המלזי המאוחד (UMNO), היה כה עצום, שכמעט חודש לפני הבחירות, ממשלת מלזיה חתמה על עסקה לרכישת מערכת המאפשרת לה לאסוף מידע ולנתח נתונים על פעילות אזרחים", כותבים בפרסום

"המערכת נועדה לשמש את סוכנות הביון המלזית (SB) במטרה לסקר פעילים פוליטיים למען האופוזיציה, כך על פי מסמכי בית המשפט שנבדקו על ידי "כלכליסט". החברה שפיתחה וסיפקה את המערכת לממשלת מלזיה הייתה Senpai Technologies Ltd., סטארט-אפ ישראלי בתחום הביטחון הקיברנטי." 

העסקה נחתמה באפריל 2018 עם תג מחיר של 1.5 מיליון דולר וקיבלה את שם הקוד "פרויקט מגנום". מכיוון שישראל ומלזיה לא מקיימות יחסים דיפלומטיים רשמיים, נחתמה העסקה באמצעות חברת קש קפריסאית בשם Kohai Corp. Ltd., שהוקמה על ידי שני בעלי מניות בסנפאי, למטרה היחידה לשמש חזית לעסקות מסוג זה, כך לפי הפרסום. 

מוצר הדגל של Senpai הוא מערכת בשם RogueEye שאוספת מידע על אנשים ממקורות מקוונים גלויים. "לגבי הסכמי המשך במלזיה, מדובר בעסקה בהיקף 300,000 - 400,000 דולרים מהשב"כ, בין 2 ל -2.5 מיליון דולר ממשרד ראש הממשלה, בין 800,000 ל -2.2 מיליון דולר מהנציבות המלזית למניעת שחיתות וסכום דומה מהמשטרה. אריק באנון (אחד המייסדים של Senpai) ציין גם עסקה פוטנציאלית בעומאן בין 1.2 מיליון ל 2.5 מיליון דולר. לא ברור אם בסופו של דבר נחתמו עסקאות אלה", נכתב בפרסום. 

על פי המסמכים שהוגשו לבית המשפט, סנפאי סיפקה את שירותיה גם במקסיקו, אקוואדור, גבון, אנגולה, קניה, אינדונזיה וסינגפור. המחירון שהציגה ללקוחות פוטנציאליים נע בין 1.2 מיליון ל 1.6 מיליון דולר עבור מערכת RogueEye, כ-750,000 עד מיליון דולר להפעלת אווטרים, ובין 30,000 ל 70,000 דולרים בעמלות חודשיות. בסך הכל, העסקאות של Senpai מאז הקמתה בשנת 2016 הסתכמו במעל 9 מיליון דולר. כך לפי הפרסום. 

"רשמית, Senpai טענה כי המערכת שלה אוספת רק נתונים גלויים. אולם התכתבויות שהוגשו לבית המשפט ונבדקו על ידי כלכליסט, חשפו כי RogueEye מנתחת גם נתונים מטלפונים הנגועים על ידי תוכנות ריגול", נכתב בפרסום. 

במשרד הביטחון הצהירו כי החברה שביצעה את המכירה אינה רשומה במרשם היצואנים באפ"י. הפניתי שאילתא למשרד האם בעקבות זאת תפתח חקירה בנושא (ישראלים שמוכרים ללא היתר שיווק וייצוא). אם תתקבל תגובה, תפורסם כאן.