הערכה: איראן מפתחת צוללת לא מאוישת

כלי השיט האיראני מונע באמצעות מנוע דיזל, המאפשר לו זמן שהייה ארוך מתחת למים. מניתוח ממדי הכלי, הערכה היא כי ביכולתו לשאת חימוש כדוגמת טורפדו או מיקוש ימי

en.irna.ir

במהלך מרץ האחרון נחשף כלי שיט תת מימי לא מאויש אשר פותח באיראן. כלי השיט האיראני מבוסס על גוף טורפדו, בו משולב ראש קרב ומערכת הנחייה, פותח למשימות תקיפה תת מימיות. בימים האחרונים הוצג באיראן כלי שיט צולל חדש. כלי השיט קטן יחסית במידותיו, וייתכן שהוא צוללת זעירה או כלי לא מאויש. אולם על פניו נראה כי מדובר בצוללת זעירה לא מאוישת. 

הצוללת הלא מאוישת הוצגה באיראן באותו שבוע בו נערך טקס סמוך לנמל בנדר אבאס בהשתתפות שר ההגנה האיראני, מפקד משמרות המהפכה ומפקד חיל הים של משמרות המהפכה, ובמסגרתו הושקו למעלה מ- 110 כלי שיט מבצעיים אשר צפויים לשמש את חיל הים של משמרות המהפכה. כלי השיט האיראני מזכיר מאד במבנהו ובגודלו את כלי השיט התת מימי הלא מאויש מדגם Orca המפותח מ- 2017 על ידי חברת Boeing עבור הצי האמריקאי, וצפוי להיכנס לשירות מבצעי ב- 2022. 

כלי השיט האיראני מונע באמצעות מנוע דיזל, המאפשר לו זמן שהייה ארוך מתחת למים. מניתוח ממדי הכלי, המזכיר בצורתו את צוללות הננס האיראניות המאוישות, הרי שביכולתו לשאת חימוש כדוגמת טורפדו או מיקוש ימי. איראן בנתה עד היום כ- 30 צוללות ננס אותן מפעיל חיל הים של משמרות המהפכה באזור המפרץ הפרסי. צוללות אלו מופעלות על ידי צוות של שישה לוחמים. 

ככל הנראה, כלי השיט התת מימי הלא מאויש עוד בשלבי פיתוח ראשוניים. לא ידוע מהו סטטוס הפיתוח אך יש לזכור כי לאיראן ידע וניסיון בבניית צוללות מחד, ומאידך בבניית כלי שיט לא מאויישים. איראן מפעילה שורה ארוכה של כלי שיט כאלו במפרץ הפרסי וגם על ידי המורדים החות'ים בתימן.

טקסי ההשקה של כלי השיט החדשים שהיו במהלך השבוע האחרון ובניין הכוח הימי המואץ של חיל הים של משמרות המהפכה ושל חיל הים הסדיר באים על רקע התגברות המתיחות בין איראן והצי האמריקאי במפרץ הפרסי, במצרי הורמוז ואף באוקיינוס האטלנטי, עם הגעתן של מכליות נפט איראניות לוונצואלה באותו שבוע בדיוק בו הוצגו כלי השיט החדשים באיראן, ולמרות ההזהרות האמריקאיות שהועברו בנושא.

 

 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית